Plan: | Groot-Ammers Zuidoost |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1927.BPGrootAmmersZOLSV-OH01 |
Het vigerende beleid met betrekking tot geluidshinder is vastgelegd in de Wet geluidhinder, ministeriële besluiten en jurisprudentie en in artikel 3.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening. Een toelichting hierop komt in deze paragraaf aan de orde, toegespitst op de situatie in dit ruimtelijke plan.
Geluidszones langs wegen
Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de Graafland en de Haarsteeg. Beide wegen hebben een buitenstedelijke ligging en kennen 1 tot 2 rijstroken. De geluidszone bedraagt 250 m aan weerszijden uit de kant van de weg. De locatie ligt buiten de geluidszone van de Wilgenweg. Daarnaast zijn ook 30 km/h-wegen aanwezig die op basis van hun snelheidsregime echter niet gezoneerd zijn.
Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh). De zonebreedte is afhankelijk van een binnen- of buitenstedelijke ligging van de weg en het aantal rijstroken van de weg en wordt gemeten uit de kant van de weg.
Normstelling
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen (waaronder nieuwe woningen) binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe situaties (nieuwe wegen of nieuwe woningen) bedraagt deze 48 dB.
De voorkeursgrenswaarde van 48 dB mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt) en, maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels), vliesgevels of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger.
Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van (een) hogere waarde(n) worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Liesveld. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB (nieuwe woningen versus bestaande wegen). Indien de uiterste grenswaarde wordt overschreden en maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting aan de bron of in het overdrachtsgebied niet mogelijk of doeltreffend zijn, dienen maatregelen aan de zijde van de geluidsontvanger te worden genomen, zoals het toepassen van een dove gevel. Daarnaast dient altijd de wettelijke binnenwaarde (van 33 dB) te worden gegarandeerd. Het kan daarvoor noodzakelijk zijn dat geluidsisolerende gevelmaatregelen worden genomen. In het kader van de ruimtelijke procedures komen echter alleen de maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied aan de orde. De gevelmaatregelen komen pas aan de orde in het kader van de daadwerkelijke realisatie van de ontwikkeling. Hieraan wordt bijvoorbeeld getoetst bij een bouwaanvraag.
Dosismaat
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder (Wgh)
Krachtens artikel 110g van de Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een lagere snelheid dan 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor snelheden van 70 km/h en hoger geldt een aftrek van 2 dB. Deze aftrek is, tenzij anders vermeldt, toegepast.
Niet-gezoneerde wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Daarom wordt het akoestisch klimaat als gevolg van de direct aan de locaties grenzende 30 km/h-wegen onderzocht.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 4.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 54 dB | redelijk |
55 - 59 dB | matig |
60 - 64 dB | tamelijk slecht |
65 - 69 dB | slecht |
=/> 70 dB | zeer slecht |
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 (RMG 2006). De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1. Om een representatief beeld te krijgen van de geluidsbelasting aan de gevel ten gevolge van de omliggende straten, is de geluidsbelasting berekend op een hoogte van 1,5 m/4,5 m en 7,5 m ten opzichte van het maaiveld. Deze waarneemhoogten zijn gebaseerd op de hoogte van de woningen (3 bouwlagen).
Verkeersgegevens
De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) die ten grondslag liggen aan de onderzoeken met betrekking tot wegverkeerslawaai staan vermeld in tabel 4.2. In de nabijheid van de locatie zijn verkeersintensiteitsgegevens bekend van de Graafland, de Haarsteeg en de Molenlaan. De verkeersintensiteit op de Graafland bedroeg op basis van tellingen in 1994 circa 2.500 mvt/etmaal. Op de Haarsteeg is dit aantal 400 mvt/etmaal op basis van tellingen uit 2005. Op de Molenlaan bedraagt dit aantal circa 250 mvt/etmaal op basis van tellingen uit 2003. Voor Achtkanter zijn geen verkeersintensiteiten bekend. De verkeersintensiteitgegevens van deze weg is geraamd op basis van de hoeveelheid woningen en voorzieningen die via de betreffende straat ontsloten worden, uitgaande van een gemiddelde verkeersgeneratie van 6,3 mvt/etmaal per woning, gebaseerd op de kentallen uit CROW-publicatie 256 (CROW 2007). Bovendien is de verkeersgeneratie van de ontwikkeling berekend op basis van dezelfde kentallen. De verkeersgeneratie van de ontwikkeling (24 woningen) bedraagt circa 150 mvt/etmaal. Deze verkeersstroom is verdeeld over de ontsluitende wegen. In tabel 4.2 staan de verkeersintensiteiten voor het maatgevende jaar 2022 (einde planperiode) weergegeven, exclusief en inclusief de verkeersgeneratie van de ontwikkeling. De intensiteiten zijn afgerond op 50-tallen.
Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2022 (voor wegverkeerslawaai) is uitgegaan van een autonome groei van 1% per jaar.
Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten (mvt/etmaal), afgerond op 50-tallen
weg | 2022 excl. ontwikkeling | 2022 incl. ontwikkeling |
Graafland (ETW, 60 km/h) | 3.300 | 3.400 |
Haarsteeg (ETW, 60 km/h) | 450 | 500 |
Molenlaan (ETW, 30 km/h) | 300 | 450 |
Achtkanter (ETW, 30 km/h) | 0 | 150 |
De voertuigverdeling van de Graafland en de Haarsteeg zijn aangeleverd door het Waterschap Rivierenland. Voor de Molenlaan en de Achtkanter is uitgegaan van een standaardvoertuigverdeling op een buurtverzamelweg (ETW, 30 km/h). Er is geen reden om aan te nemen dat de daadwerkelijke voertuigverdeling afwijkt van de standaardverdeling. In tabel 4.3 staat de voertuigverdeling weergegeven en in tabel 4.4 de wegdekverharding.
Tabel 4.3 Voertuigverdeling buurtverzamelweg
periode | lichte mvt | middelzware mvt | zware mvt | gemiddeld uurpercentage |
dag | 94,59% | 4,76% | 0,65% | 6,54% |
avond | 94,59% | 4,76% | 0,65% | 3,76% |
nacht | 94,59% | 4,76% | 0,65% | 0,81% |
Tabel 4.4 Type wegdekverharding
weg | type verharding |
Graafland (ETW, 60 km/h) | asfalt, DAB |
Haarsteeg (ETW, 60 km/h) | asfalt, DAB |
Molenlaan (ETW, 30 km/h) | asfalt, DAB |
Achtkanter (ETW, 30 km/h) | betonstraatstenen |
Overige uitgangspunten
De geluidsbelasting is berekend op de waarneemhoogten 1,5 m/4,5 m en 7,5 m ten opzichte van het maaiveld van deze nieuwe woningen. Deze waarneemhoogten zijn gebaseerd op het aantal woonlagen. Bovendien wordt in de SRM I-berekening rekening gehouden met de objectfractie en de verhardingsbreedte. De objectfractie is de weerkaatsing van geluid door nabijgelegen gebouwen. De verhardingsbreedte wordt berekend vanaf de wegas tot de gevel. Beide uitgangspunten zijn van belang voor het berekenen van de geluidsbelasting aan de gevel. De uitgangspunten staan weergegeven in de berekeningen in Bijlage 1.
Resultaten gezoneerde wegen
De Graafland en de Haarsteeg kennen een maximumsnelheid van 60 km/h en een geluidszone van 250 m. De geluidsbelasting aan de gevels van de woningen welke op circa 152 m afstand van de Graafland ligt, bedraagt maximaal 39 dB. Hier is geen sprake van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. Ten gevolge van de Haarsteeg bedraagt de geluidsbelasting op circa 19 m afstand maximaal 45 dB. Ook hier is geen sprake van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. De Wet geluidhinder staat de ontwikkeling niet in de weg aangezien voldaan wordt aan de wettelijke eisen. De gedetailleerde berekeningsresultaten zijn opgenomen in Bijlage 1.
Resultaten niet-gezoneerde wegen (30 km/h-wegen)
Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van de niet-gezoneerde wegen Molenlaan en Achtkanter te beoordelen, is voor de locatie de geluidsbelasting als gevolg van direct aan de locatie grenzende 30 km/h-wegen, berekend. Hieruit blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Molenlaan maximaal 48 dB bedraagt en derhalve als goed wordt beoordeeld. De geluidsbelasting ten gevolge van verkeer op de Achtkanter bedraagt aan de gevels van de woningen 47 dB. Bij deze geluidsbelastingen is sprake van een goed akoestisch klimaat en kan de akoestische situatie als aanvaardbaar worden gewaardeerd. De geluidsbelasting ten gevolge van de 30 km/h-wegen staat de ontwikkeling dan ook niet in de weg.
Conclusie
Ten gevolge van het verkeer op de gezoneerde en niet-gezoneerde wegen wordt de voorkeurgrenswaarde (48 dB) niet overschreden. Er is sprake van een goed akoestisch klimaat aan de gevels van de nieuwe woningen. De Wet geluidhinder staat de ontwikkeling dan ook niet in de weg en geluidsprocedures behoeven niet te worden doorlopen.