direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: Bestemmingsplan Westeinderweg 6 en 8 2011
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1916.bpww-0010

4.5 Geluid

Ingevolge de Wet geluidhinder (Wgh) en de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient bij ruimtelijke plannen beoordeeld te worden of in het jaar van vaststelling van het bestemmingsplan en 10 jaar daarna aan de wettelijke normen voldaan kan worden en of overigens sprake zal zijn van een aanvaardbare geluidsbelasting.

Lawaai van railverkeer, luchtvaart en industrie

Lawaai van railverkeer, luchtvaart en industrie zijn niet relevant voor dit plan, omdat het gesitueerd is buiten wettelijke geluidszones dan wel –contouren voor deze typen geluidsbronnen.

Wegverkeerslawaai

In artikel 74 Wgh is bepaald dat elke weg een geluidszone heeft, met uitzondering van woonerven en 30 km/u-wegen. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen, aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB mag in principe niet worden overschreden.

De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnenstedelijk of buitenstedelijk).

30 km/h-wegen hebben geen geluidszone, maar in het kader van een goede ruimtelijke ordening (Wro) moet voor deze wegen wel aannemelijk worden gemaakt dat sprake zal zijn van een aanvaardbaar akoestisch leefklimaat.

De meest nabije wegen ten opzichte van de planlocaties zijn: Rijksweg A4, de Westeinderweg en de Dr. Van Noortstraat.

Rijksweg A4

Rijksweg A4 heeft een geluidszone van 600 m. De planlocaties bevinden zich buiten deze zone op tenminste 750 m van die weg. Onderzoek naar de geluidsbelasting vanwege verkeer op de A4 is dus niet nodig. Overschrijding van de voorkeursgrenswaarde vanwege deze weg is niet aannemelijk.

Westeinderweg

De Westeinderweg heeft een geluidszone van 250 m. De dichtbijzijnde bedrijfswoning van Westeinderweg 6 ligt op tenminste 96 m van deze weg. Deze weg betreft een niet-doorgaande weg voor bestemmingsverkeer van enkele woningen en agrarische bedrijven en heeft een verkeersintensiteit van maximaal 500 motorvoertuigen per etmaal. Uit een indicatieve berekening met behulp van de gemeentelijke verkeersmilieukaart (bijlage 3), waarbij rekening is gehouden met relatief hoge percentages middelzwaar en zwaar verkeer, blijkt dat contour van de voorkeursgrenswaarde in 2010 op circa 14 m van de weg ligt. In 2020 is dat 13 m uitgaande van een hogere intensiteit met nieuw (stiller)asfalt.

De conclusie is dat vanwege verkeer op de Westeinderweg geen overschrijding van de voorkeurs-grenswaarde zal optreden ter plaatse van het bouwplan. Een akoestisch onderzoek is niet nodig.

Dr. Van Noortstraat

De Dr. Van Noortstraat is een 30 km/u-weg en heeft dus geen geluidszone. De weg is een doodlopende weg voor bestemmingsverkeer van een beperkt aantal woningen en enkele bedrijven en heeft een verkeersintensiteit van maximaal 400 motorvoertuigen per etmaal. Het bouwplan ligt op circa 78 m van deze weg. Uit een indicatieve berekening met behulp van de gemeentelijke verkeersmilieukaart (bijlage 3) blijkt dat contour van de voorkeursgrenswaarde vanwege deze nieuwe weg op circa 8 m van de weg ligt. Dit betekent dat vanwege Dr. Van Noortstraat in 2010 en 2020 geen overschrijding van de voorkeursgrenswaarde zal optreden ter plaatse van het bouwplan.

Toekomstige ontwikkelingen (Verbindingsweg)

Het bouwplan heeft geen gevolgen voor de realisering van de geplande verbindingsweg door dit gebied. De afstand tussen dichtbijzijnde bedrijfswoning van Westeinderweg 6 en de geplande verbindingsweg is minimaal 82 m.

Met behulp van de gemeentelijke verkeersmilieukaart is op basis van een verkeersprognose (uitgaande van openstelling in 2014) een indicatieve berekening gemaakt van de geluidscontouren. Uit de rekenresultaten (bijlage 3) blijkt dat in 2014 vanaf een afstand van circa 43 m van de nieuwe weg aan de voorkeursgrenswaarde zal worden voldaan. In 2020 zal, als gevolg van autonome verkeerstoename, de contour van de voorkeursgrenswaarde op circa 48 m van de weg liggen.

De conclusie is dat de Verbindingsweg niet zal leiden tot overschrijding van de voorkeursgrenswaarde ter plaatse van de woningen van het bouwplan Westeinderweg 6-8.