Plan: | Bestemmingsplan Westeinderweg 6 en 8 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1916.bpww-0010 |
Wet luchtkwaliteit
Sinds 15 november 2007 zijn de hoofdlijnen voor regelgeving rondom luchtkwaliteitseisen beschreven in hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer (Wm). Hiermee is het Besluit luchtkwaliteit 2005 vervallen. In artikel 5.16, lid 1 Wm is bepaald onder welke voorwaarden burgemeester en wethouders onder meer een bestemmingsplan mogen vaststellen of wijzigen. Als aan minimaal één van de volgende voorwaarden wordt voldaan, vormen luchtkwaliteitseisen in beginsel geen belemmering voor het uitoefenen van deze bevoegdheid:
Uit de rapportage luchtkwaliteit 2007 blijkt dat langs de wegen nabij het bouwplan Westeinderweg 6-8 op de kavelgrenzen aan de jaargemiddelde grenswaarde voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) wordt voldaan. Aanvullend is met behulp van de gemeentelijke verkeersmilieukaart berekend dat de luchtkwaliteit in het gehele plangebied met en zonder het plan Westeinderweg 6-8 in de toetsjaren 2010 en 2020 ruimschoots aan de grenswaarden (jaargemiddelde van 40 microgram/m³) voldoet. De hoogste jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 langs de Westeinderweg zijn:
Luchtkwaliteit langs Westeinderweg
Jaar | Stof | jaargemiddelde concentratie in microgram/m³ |
2010 | NO2 | 24,0 |
PM10 | 18,5 | |
2020 | NO2 | 16,5 |
PM10 | 15,7 |
Dit betekent dat ter hoogte van de bedrijfswoningen geen sprake is van feitelijke of dreigende overschrijdingen van de luchtkwaliteitseisen. Het plan voorziet in de herbouw van 2 bedrijfswoningen en aanpassing van de bedrijfsbebouwing op twee percelen. Zo er al sprake zal zijn van een verkeerstoename door het plan, zal deze onmogelijk kunnen leiden tot een toename van de jaargemiddelde concentraties aan NO2 en PM10 van meer dan dan 1,2 microgram/m³. Ingevolge het 'Besluit Niet in betekenende mate bijdragen' zijn plannen tot 1500 woningen (met één uitsluitingweg) projecten die niet in betekenende mate bijdragen aan verslechtering van de luchtkwaliteit. Gezien de zeer beperkte omvang van dit plan is hier evident sprake van een 'niet in betekenende mate'-project. De conclusie is dat luchtkwaliteitseisen geen belemmering zijn voor het vaststellen van het bestemmingsplan.
Toekomstige ontwikkelingen (Verbindingsweg)
De herinrichting van de locaties Westeinderweg 6-8 heeft geen gevolgen voor de realisering van de geplande Verbindingsweg (voorzien in 2014) nabij de percelen. Uit indicatieve berekeningen met behulp van de gemeentelijke verkeersmilieukaart blijken de volgende hoogste jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 langs de nieuwe Verbindingsweg:
Luchtkwaliteit langs geplande Verbindingsweg
Jaar | Stof | jaargemiddelde concentratie in microgram/m³ |
2014 | NO2 | 21,6 |
PM10 | 17,5 | |
2020 | NO2 | 16,8 |
PM10 | 15,8 |
De conclusie is dat de aanleg van de Verbindingsweg niet zal leiden tot overschrijding van de normen voor luchtkwaliteit voor de twee bedrijfswoningen van de planlocaties Westeinderweg 6-8.