1 Inleiding
1.1 Aanleiding voor het bestemmingsplan
De raad van de
gemeente Stichtse Vecht heeft op 25 juni 2013 het bestemmingsplan
"Breukelen woongebied" vastgesteld. Bij uitspraak van 18 juni 2014 is
door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State aan het
vaststellingsbesluit voor zover deze ziet op de aanduiding 'wro-zone -
wijzigingsgebied 5' vernietigd.
Dit
vernietigingsbesluit is aanleiding geweest om het bestemmingsplan op
dit onderdeel te repareren. Daarnaast is gebleken dat op diverse
onderdelen aanpassingen op het bestemingsplan gewenst zijn. In
hoofdzaak betreffen deze aanpassingen kleine foutjes welke
geconstateerd zijn of ondergeschikte aanpassingen van het plan als
gevolg van kenbaar gemaakte bouwvoornemens.
1.2 Ligging van het plangebied
Het plangebied
voor het op te stellen bestemmingsplan bestaat uit het woongebied ten
oosten van het Amsterdam-Rijnkanaal tot halverwege de Vecht met
uitzondering van het centrumgebied, de zone ten zuiden van het centrum
gebied tussen Straatweg en Vecht en de terreinen behorende bij het
landgoed en universiteit Nyenrode.
Indicatie begrenzing plangebied
1.3 Vigerende plannen
Voor het
plangebied geldt momenteel het bestemmingsplan "Breukelen woongebied".
Dit plan wordt met het onderhavige bestemmingsplan deels herzien dan
wel op onderdelen gerepareerd.
1.4 Opbouw bestemmingsplan
Het reparatieplan
"Breukelen woongebied" kan niet los gezien worden van het nu vigerende
bestemmingsplan "Breukelen woongebied". Dit bestemmingsplan ziet op de
reparatie van het bestemmingsplan "Breukelen woongebied". De
beleidsmatige uitgangspunten zoals deze ten grondslag hebben gelegen
aan het bestemmingsplan "Breukelen woongebied" blijven dan ook
onverkort van toepassing. Voor de beleidsmatige onderbouwing van dit
bestemmingsplan wordt dan ook terugverwezen naar het bestemmingsplan
"Breukelen woongebied".
1.5 Leeswijzer
Dit
bestemmingsplan betreft een zogenaamd reparatieplan en kan in die zin
niet los gezien worden van het vigerende bestemmingsplan. Het vigerende
bestemmingsplan met de reparaties uit dit bestemmingsplan vormen te
samen het nu planologische regime.
Dit heeft tot
gevolg dat dit bestemmingsplan een beperkte toelichting kent. In
Hoofdstuk 2 worden de 'reparaties' nader toegelicht. In hoofdstuk 3
wordt kort ingegaan op de juridische planbeschrijving. Hoofdstuk 4
geeft verslag van de maatschappelijke uitvoerbaarheid.
2.1 Algemeen
Het reparatieplan "Breukelen woongebied" ziet op de volgende onderdelen:
- Aanpassen wijzigingsbevoegdheid Straatweg 27 (wijzigingsgebied 4)
- Repareren wijzigingsbevoegdheid Broekdijk-Oost 34 (wijzigingsgebied 6);
- Legalisatie detailhandelsfunctie Poeldijk 13;
- Verduidelijking ‘erkers- toegangsportaalregeling’ bij woningen;
- Bestemmingslegging ‘Waarde – Ecologie’ afstemmen op recentste EHS ligging;
- Verwijzing artikel 20.3 onder d sub 3 aanpassen van lid 1 naar lid 2;
- Regeling hoogte beschoeiing
-
Opnemen regeling toevoeging woningen onder voorwaarde dat:
- voldoende parkeerruimte op eigen erf of in de nabijheid van de extra woning be-schikbaar is;
- toegang hulpdiensten is verzekerd;
- geen sprake is van onevenredige inbreuk privacy;
- binnen provinciale bebouwingscontour.
- Wijzigen
verbeelding zodat situaties aan de Vrijheidslaan ter hoogte van
Rijnevecht en Voort-wijk een eenduidige bestemmingslegging krijgen;
- Aanpassen regeling omtrent onderzoeksverplichting bezonning naastgelegen perceel.
2.2 Aanpassen wijzigingsbevoegdheid Straatweg 27
Voor de locatie
Straatweg 27 is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarmee naar sloop
van de aanwezige opstallen de toevoeging van één
grondgebonden woning mogelijk wordt gemaakt. Verzoek van de eigenaar is
de bevoegdheid aan te passen waarmee het mogelijk wordt de
(karakteristieke) woonboerderij te splitsen waarmee binnen de bestaande
bebouwing twee wooneenheden mogelijk zijn. Aan dit verzoek kan
medewerking verleend worden indien aan het bestaande ensemble van
bebouwing geen afbreuk wordt gedaan. De wijzigingsbepalingen voor deze
locatie zijn aangepast zodat een toevoeging van een wooneenheid binnen
de bestaande woonbebouwing mogelijk is. Dit met in acht name van de
bestaande ensemblewaarde.
Vanuit de
Omgevingsdienst is als aandachtspunt meegegeven dat conform het
Bouwbesluit voor de nieuwe woning wel voldaan moet worden aan de
vereiste waarden voor het binnenniveau. In het kader van de
wijzigingsprocedure en de hierop volgende aanvraag
Omgevingsvergunning zal dit aangetoond moeten worden. De inschatting
van de Omgevingsdienst is dat dit, gezien de situering, mogelijk is.
2.3 Reparatie wijzigingsbevoegdheid Broekdijk Oost 34
2.3.1 Aanleiding
Het perceel
Broekdijk oost 34 vormt een enclave in het noordwesten van het landgoed
Nyenrode. Het perceel is circa 7.200 m2 groot. Op het perceel is een
woonhuis en een schuur aanwezig. De gebouwen bestaan uit 1 bouwlaag met
kap.
Gezien de
verouderde staat van de bebouwing en de inrichting van het perceel kan
niet worden gesteld dat deze enclave vanuit ruimtelijke oogpunt bezien
in zijn huidige vorm meerwaarde heeft voor de omgeving. Die potentie is
, gezien de fraaie ligging van het perceel, wel aanwezig. Daarom is
deze ontwikkeling vanuit ruimtelijk oogpunt ook positief benaderd door
de gemeente Stichtse Vecht. De gemeente ziet goede kansen in de
ontwikkeling van dit perceel in relatie met de ontwikkeling van het
landgoed Nyenrode. Het college van de voormalige gemeente Breukelen
heeft in een eerder genomen besluit reeds aangegeven in principe geen
bezwaar te hebben tegen het vervangen van de schuur door een extra
woning.
Lopende het
bestemmingsplantraject Breukelen woongebied is de locatie ontwikkeling
Broekdijk Oost 34 door de initiatiefnemer verder uitgewerkt in een
'ruimtelijke verkenning' en ingebracht als inspraakreactie op het
bestemmingsplan. Deze ruimtelijke verkenning is door de gemeente
besproken met de provincie Utrecht. De provincie zag, net als de
gemeente, kansen om een ruimtelijke kwaliteitswinst te realiseren, te
weten het creëren van een ruimtelijke samenhang met het landgoed.
Hierna is de beoogde ontwikkeling in het bestemmingsplan opgenomen als
wijzigingsbevoegdheid.
2.3.2 Gewenste herontwikkeling
De gewenste
herontwikkeling ziet op de realisatie van vier woningen,
toevoeging van drie woningen, binnen de bestaande structuur van het
gebied. Zowel het programma als de gewenste verkaveling is afgestemd op
de onderliggende beleidsstukken welke gelden voor het gebied alsmede op
de ontwikkelingsvisie de Nyenrode enige jaren terug heeft laten
opstellen.
In
hoofdzaak is aansluiting gezocht bij het raamwerk (gridstructuur)
van landgoed Nyenrode zoals dat is vastgelegd in de gelijknamige visie.
Centraal in dit model staat een oost-west verbinding die het
monumentale landgoed gaat verbinden met de Kanaalzone. Voor een
verdere onderbouwing van het programma en de gewenste verkaveling wordt
verwezen naar de ruimtelijke motivatie zoals deze hiervoor is
opgesteld. De ruimtelijke motivatie is als bijlage toegevoegd aan dit
bestemmingsplan.
2.3.3 Uitspraak Raad van State
In het
bestemmingsplan Breukelen Woongebied (vastgesteld 25 juni 2013) was
voor de locatie Broekdijk Oost 34 een wijzigingsbevoegdheid opgenomen
die het mogelijk maakte de bestemming van dit perceel te wijzigen ten
behoeve van het realiseren van vier grondgebonden woningen. Deze
wijzigingsbevoegdheid is bij uitspraak van de Afdeling
Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 18 juni 2014 vernietigd.
Aan deze vernietiging lagen de volgende overwegingen ten grondslag:
In het beroep
werd door Universiteit Nyenrode B.V. betoogd dat het toestaan van
woningen tot een beperking van haar bedrijfsvoering zal leiden en het
niet vast staat dat bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid kan
worden voldaan aan de in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit
opgenomen geluidnormen.
De Afdeling
overweegt dat de ruimtelijke aanvaardbaarheid van woningen wat betreft
het aspect geluid blijkens het onderzoek van Westerdiep Adviseur Milieu
en Ruimte van 28 mei 2013 is beoordeeld aan de hand van de in de
VNG-brochure “Bedrijven en Milieuzonering” aanbevolen
richtafstanden. De afstand vanaf de te realiseren woningen tot de
sporthal bedraagt volgens het onderzoek 61,5 meter en tot het
parkeerterrein 32,5 meter. De Afdeling constateert echter dat het
onderzoek uitging van een inrichtingsschets voor het perceel. De
wijzigingsbevoegdheid maakte echter de bouw van woningen op de uiterste
grens van het perceel mogelijk, en daarmee op kortere afstand dan in de
inrichtingsschets is voorzien.
Op basis van deze
constatering overweegt de Afdeling dat ook het onderzoek van Westerdiep
Adviseur Milieu en Ruimte van 4 juni 2013, waarin is geconcludeerd dat
Universiteit Nyenrode B.V. als gevolg van de bouw van woningen nog
steeds aan de voor haar geldende geluidnormen van het
Activiteitenbesluit zal kunnen voldoen, eveneens de in de
inrichtingsschets opgenomen situering van de woningen als uitgangspunt
is gehanteerd.
Dit brengt de Afdeling tot de volgende conclusie:
“Uit het
voorgaande volgt dat de onderzoeken die de raad aan de vaststelling van
de wijzigingsbevoegdheid ten grondslag heeft gelegd op een onjuist
uitgangspunt zijn gebaseerd. De raad heeft derhalve bij de vaststelling
van het plan, voor zover het betreft de aanduiding “wro-zone
– wijzigingsbevoegdheid 5” zoals toegekend aan de gronden
betreffende [Broekdijk Oost 34] niet de bij het nemen van een besluit
vereiste zorgvuldigheid in acht genomen.”
2.3.4 Akoestiek
Maatgevend voor de aan te houden afstand tot aan de bedrijfsvoering van de Universiteit Nyenrode is geluid.
Het belang van
Nyenrode is gelegen in een ongestoorde bedrijfsvoering. Hierbij
moet worden opgemerkt dat enige onderlinge invloed van
nabijgelegen uiteenlopende (planologische) functies in beginsel nooit
helemaal te uit te sluiten is. Aan de orde is de vraag of deze
invloed ruimtelijk aanvaardbaar is. Het gaat hier om functies
(enerzijds een universiteit/onderwijsfunctie met bijbehorende
voorzieningen en anderzijds woningen) die in beginsel verenigbaar zijn,
zoals onder meer volgt uit de richtafstanden die zijn opgenomen voor
deze functies in de VNG handreiking “Bedrijven en
Milieuzonering”. Een eerste beoordeling of voldaan kan worden aan
deze richtafstanden is opgesteld door Westerdiep, adviseur milieu en
ruimte. Uit deze beoordeling blijkt dat voldaan kan worden aan de
richtafstanden met dien verstande dat in dit onderzoek is uitgegaan van
de inrichtingsschets zoals opgenomen in de ruimtelijke verkenning. Met
de reparatie middels dit wijzigingsplan wordt geregeld dat de beoogde
woningbouw niet op de erfgrens geprojecteerd wordt en daarmee het te
zijner tijd op te stellen wijzigingsplan in lijn is met de gehanteerde
uitgangspunten in het onderzoek. Voor de volledigheid is de rapportage
van Westerdiep opnieuw opgenomen als bijlage bij dit bestemmingsplan.
Daarnaast moet,
in lijn met de uitspraak van Afdeling, aangetoond worden dat de
bedrijfsvoering van Universiteit Nyenrode B.V. niet door de te
realiseren woningen zal worden beperkt. Reeds bij de vaststelling van
de wijzigingsbevoegdheid dient onderzocht te zijn of de met de
wijzigingsbevoegdheid mogelijk te maken woningen tot een beperking van
omliggende functies kunnen leiden en of de mogelijk te maken
bestemmingen derhalve planologisch aanvaardbaar zijn.
Hiertoe is door
Mobius/Ardea een akoestisch onderzoek opgesteld (Ardea/Mobius, 5
december 2014). In dit onderzoek is zowel de bestaande bedrijfssituatie
van de Universiteit Nyenrode beschouwd alsmede te toekomstige situatie
zoals deze door de Universiteit Nyenrode is geschetst in de ruimtelijke
visie voor Nyenrode. Uit het onderzoek blijkt dat de nieuw te bouwen
woningen mogelijk zijn en geen afbreuk doen aan de bestaande
bedrijfsvoering. Uit het onderzoek blijkt ook dat de nieuw te bouwen
woningen geen afbreuk doen aan de beoogde bedrijfssituatie zoals deze
is gepresenteerd in de toekomstvisie voor de Universiteit Nyenrode.
Het onderzoek
bevat een voorstel voor de begrenzing van het bouwvlak. Deze begrenzing
zoals opgenomen in het onderzoek is in dit bestemmingsplan doorvertaald
naar wijzigingsgebied 6. Hiermee kunnen de beoogde woningen niet meer
tot op de erfgrens kunnen worden gerealiseerd en is de
wijzigingsbevoegdheid hiermee in overeenstemming met de
onderzoeksresultaten van Westerdiep, adviseur milieu en ruimte en het
akoestisch onderzoek zoals opgesteld door Mobius/Ardea.
2.3.5 Overige haalbaarheidsaspecten
In de ruimtelijke
motivatie zijn de overige haalbaarheidsaspecten nader gemotiveerd en
onderbouwd. Verwezen wordt naar de ruimtelijke motivatie welke als
bijlage is opgenomen bij dit reparatieplan.
Aanvullend wordt
opgemerkt dat aan de wijzigingsbepalingen de nodige voorwaarden
verbonden zijn waarbinnen het wijzigingsplan kan worden opgesteld. Met
deze voorwaarden wordt in voldoende mate geborgd dat ook het
wijzigingsplan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening. Dit betreft
dan zowel landschappelijke aspecten als milieukundige aspecten.
2.3.6 Regionale woonbehoefte
Op basis van dit
bestemmingsplan kunnen maximaal 3 woningen worden toegevoegd aan
de woningvoorraad. Om te komen tot een goede afstemming tussen vraag en
aanbod op de woningmarkt heeft de provincie Utrecht de
“Woningmarktmonitor” in het leven geroepen. De provincie
streeft in haar ruimtelijk beleid naar versterking en behoud van vitale
dorpen en steden. Daarbij hoort een passend en voldoende woningaanbod
in een aantrekkelijke, duurzame en leefbare omgeving. Voor de gemeente
Stichtse Vecht is in het woningbouwprogramma 2013-2028 een kader
gesteld van 1.800 woningen. De gemeente is daarbij gelegen in de
regio Utrecht. Op basis van de PRS en de daaronder berekende behoefte
is de totale opgave voor de regio 40.295 woningen tot 2028.
De realisatie van
de woningbouwopgave volgens de afspraken in de Provinciale Ruimtelijke
Structuurvisie, wordt bezien in relatie tot de bekende harde en zachte
plancapaciteit. Deze wordt gecorrigeerd voor reeds gerealiseerde en in
de toekomst te verwachten onttrekkingen aan de woningvoorraad. De
cijfers van het woningbouwprogramma zijn gebaseerd op aantallen die
door gemeenten zijn ingevoerd in de Planmonitor. Hieruit blijkt een
tekort van 7.891 woningen. In Stichtse Vecht is dat tekort 764
woningen, wanneer het programma wordt afgezet tegen de plannen.
Geconcludeerd wordt derhalve dat in kwantitatieve zin behoefte is aan
de voorziene woningen.
2.4 Legalisatie detailhandelsfunctie Poeldijk 13
Op de locatie
Poeldijk 13 is sinds langere tijd een handel in ijzerwaren,
gereedschappen en doe het zelfgoederen gevestigd. Deze
bedrijfsactiviteiten worden sinds langere periode actief gedoogd door
de gemeente Stichtse Vecht. Omdat de bedrijfsvoering zit op de grens
van detailhandel (niet toegestaan binnen de bedrijfsbestemming) en
volumieuze detailhandel (wel toegestaan) is het wenselijk een passende
regeling op te nemen waarbinnen de bestaande bedrijfsactiviteiten
adequaat geregeld worden. Het bestemmingsplan wordt hierop aangepast
door het opnemen van een aanduiding binnen de bestemming bedrijf.
In opdracht van
de gemeente Stichtse Vecht heeft de Omgevingsdienst regio
Utrecht beoordeeld of de beoogde legalisatie ook milieutechnisch
in pasbaar is. De wijziging van de bestemming heeft geen
consequenties voor de aspecten externe veiligheid, bodem, ecologie
en archeologie.
Mogelijk is er
sprake van een verhoogde verkeersaantrekkende werking, maar uit overleg
met de gemeentelijke verkeerskundige is gebleken dat bij het
oppervlak van het betreffende perceel maximaal 9 parkeerplaatsen nodig
zijn en maximaal 10-15 verkeersbewegingen per uur extra
plaatsvinden. Daarmee heeft het plan geen consequenties voor
wat betreft geluid of luchtkwaliteit.
De
milieucategorie vanuit de VNG-handreiking voor Bouwmarkten, tuincentra,
hypermarkten (SBI 4752) is categorie 2, waarbij geluid de bepalende
factor is. Bedrijven in deze categorie zijn goed inpasbaar in een
woonomgeving. Gezien de beperkte omvang van dit perceel en
de beperking van de aanduiding is het niet mogelijk dat zich
hier een grote bouwmarkt met bijbehorende verkeersaantrekkende werking
vestigt waarmee er een onwenselijke situatie ontstaat.
2.5 Verduidelijking ‘erkers- toegangsportaalregeling’ bij woningen
De formulering
van de huidige regeling is onvoldoende duidelijk. De opgenomen regels
maken onvoldoende duidelijk dat indien een erker wordt gerealiseerd
welke kleiner is dan 5 m2 de opgenomen regel dat de breedte niet meer
mag bedragen dan 50% van de voorgevel niet van toepassing is. De
regeling wordt hierop verduidelijkt.
2.6 Bestemmingslegging ‘Waarde – Ecologie’ afstemmen op recentste EHS ligging
De bestemming
Waarde - Ecologie komt niet geheel overeen met de meeste recente
begrenzing van de EHS gebieden. De bestemmingslegging van de bestemming
Waarde - Ecologie is in dit bestemmingsplan aangepast op de meeste
actuele begrenzing.
2.7 Verwijzing artikel 20.3 onder d sub 3
De artikel
verwijzing zoals opgenomen in artikel 20.3 onder d sub 3 is onjuist. In
het artikel wordt verwezen naar sub 1 waar sub 2 bedoeld is. In dit
bestemmingsplan is de verwijzing gecorrigeerd.
2.8 Regeling hoogte beschoeiing
In het
bestemmingsplan is voor beschoeiingen een maximale bouwhoogte van 45 cm
boven de waterlijn opgenomen. Gebleken is dat deze bouwhoogte
onvoldoende is. In praktijk blijkt dat in veel gevallen beschoeiingen
worden toegepast met een hoogte van circa 60 cm boven de waterlijn. In
het bestemmingsplan wordt een verruiming van de bouwhoogte doorgevoerd.
2.9 Opnemen regeling toevoeging woningen
Beleidsmatig is
het gewenst een regeling op te nemen om voor bestaande panden binnen de
rode contour het mogelijk te maken deze te splitsen. In dit
bestemmingsplan wordt een wijzigingsregeling opgenomen met voorwaarden
waarbinnen medewerking verleend kan worden aan een verzoek tot
woningsplitsing.
2.10 Wijzigen verbeelding Vrijheidslaan ter hoogte van Rijnevecht en Voortwijk
Voor de
huizenblokken aan de Vrijheidslaan ter hoogte van Rijnevecht en
Voortwijk is de bestemmingslegging niet uniform. Voor één
blok is de bestemming Tuin opgenomen waar bij het andere blok de
bestemming Wonen-1 is opgenomen. In dit bestemmingsplan wordt de
bestemming Tuin gewijzigd in Wonen - 1.
2.11 Poeldijk 2
Aan de Poeldijk 2
is het kantoor gevestigd van de woningbouwcorporatie. Jaren
geleden is een tijdelijke vergunning verleend voor een kantoorunit
van circa 160 m2 met een bouwhoogte van 3m.
In februari 2015
is een aanvraag binnen gekomen om de tijdelijke unit te vervangen door
een permanent gebouw met dezelfde afmetingen. De aanvraag past niet
binnen het geldende bestemmingsplan en daarom is het verzoek neergelegd
een bouwvlak op te nemen conform de aanvraag zodat het bestaande gebouw
een permanente status krijgt.
Qua parkeernorm moet per 100m2
2 parkeerplaatsen worden gerealiseerd hetgeen in dit geval neerkomt op
ten minste 3 parkeerplaatsen. Het hoofdkantoor heeft circa 6
parkeerplaatsen nodig. Het terrein biedt voldoende ruimte om aan de
normering, zoals opgenomen in de bijlage van het bestemmingsplan
Breukelen woongebied, te kunnen voldoen. Er kan op dit moment geen
reden worden benoemd waarom het tijdelijke gebouw geen permanent
karakter kan krijgen. Derhalve is in dit reparatieplan een passende
regeling opgenomen.
2.12 Straatweg 163
De zienswijze
inzake het perceel Straatweg 165 geeft aanleiding om ook de situatie
bij de buren op Straatweg nummer 163 aan te passen. De woonbestemming
wordt aangepast zodat alle bijbehorende bouwwerken binnen de juiste
bestemming vallen. Daarnaast wordt ook hier het bouwvlak aan de
achterzijde met 3 meter uitgebreid aangezien beide woningen binnen 1
bouwvlak vallen.
2.13 Aanpassing begrippen
Met dit reparatie plan worden verschillende begrippen toegevoegd, dan wel aangepast. Het betreft de begrippen:
- achtererfgebied, wordt aangepast op bijlage II van het Besluitomgevingsrecht;
- woonzorgvoorziening, wordt aangepast op de nieuwste inzichten in de zorg;
- zorgwoning, wordt eveneens aangepast op de ontwikkelingen in de zorg;
- bestaand, wordt verduidelijkt ten aanzien van de bouwmogelijkheden na wijziging of afwijking.
De bovenstaande,
bijgestelde, begrippen vervangen de huidige begrippen, dan wel worden
toegevoegd aan het vigerende bestemmingsplan.
2.14 Straatweg 246-250
De VVE
Vechtstaete van Straatweg 246 t/m 250 wil de bestaande steiger bij het
appartementen-complex verbouwen zodat de vaartuigen haaks kunnen
afmeren. De waterbeheerder Waternet heeft de VVE al kenbaar gemaakt in
te kunnen stemmen met de aanvraag. In hun optiek wordt de vaarweg niet
belemmerd.
De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan Breukelen woongebied
en het daarvoor geldende bestemmingsplan Landelijk Gebied rondom de
Vecht. Door het opnemen van een afwijkingsbevoegdheid voor het college
kan medewerking worden verleend aan het realiseren van haakse
afmeervoorzieningen.
3 Juridische planbeschrijving
3.1 Algemeen
Voor
het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet
ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard
Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP
2012).
Dit
bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een
toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch
bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Omdat dit plan een
'reparatie' is van het nu geldende bestemmingsplan kunnen deze twee
bestemmingsplannen enkel in samenhang met elkaar worden gelezen. De
gerepareerde onderdelen van dit bestemmingsplan vormen te samen
met het bestemmingsplan "Breukelen woongebied" het planologische kader
voor Breukelen.
De
toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een
belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit
bestemmingsplan geeft een weergave van de beweegredenen die aan het
bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van
wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het
bestemmingsplan.
3.2 Verbeelding
Op
de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven met daarbij andere
bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc..
Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale
ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
4.1 Algemeen
Bij
de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond
van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld
in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt
overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en
Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of
belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het
geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden
van dit overleg.
Een
ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken
ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder
om zienswijzen in te dienen op het plan Na vaststelling door de Raad
wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt
na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de
mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak
Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop
van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is
er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking,
tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige
voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt
indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt
met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State.
4.2 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
Nader in te vullen
4.3 Verslag inspraak
Nader in te vullen
4.4 Verslag zienswijzen
Het
ontwerpbestemmingsplan “Breukelen woongebied -
reparatieplan” heeft vanaf vrijdag 16 januari 2015 tot en met
donderdag 26 februari 2015 ter inzage gelegen. Gedurende de periode van
ter inzagelegging kon een ieder met een zienswijze reageren op de
inhoud van het ontwerpbestemmingsplan. In de periode van 6 weken dat
het ontwerpbestemmingsplan ter inzage heeft gelegen zijn er 2
zienswijzen ontvangen. Deze zienswijzen zijn samengevat en voorzien van
een gemeentelijke reactie in de Nota zienswijzen. Deze Nota is als
bijlage aan dit bestemmingsplan toegevoegd.