Plan: | Winkelcentrum Breust-Eijsden |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1903.BPLKOM10002WIN-VG01 |
Het gebied is gelegen in het centrum van de kern Eijsden in Breust. Op deze locatie waren aan de noordzijde van de Breusterstraat tot december 2010 beide basisscholen gevestigd, de Rabobank en 6 aanleunwoningen Servatius/De Bron. Deze bebouwing is in het voorjaar 2011 gesloopt. Aan de zuidzijde van de Breusterstraat bevindt zich binnen het plangebied de huidige supermarkt Plus alsmede een 2-tal woningen (Breusterstraat 48 en 50). Aan de noordzijde is het gebied begrensd door het Von Geusauplein en het kerkgebouw, aan de westzijde door de Kennedylaan, aan de zuidzijde door de Breusterstraat en aan de oostzijde door het Breusterhof.
Luchtfoto met plangebied
De Eijsdense winkels zijn met name gesitueerd in de Wilhelminastraat, Diepstraat/Kerkstraat, Breusterstraat, de zogenaamde U. Eijsden heeft momenteel een verspreid winkelaanbod. Door de ontwikkeling van het nieuwe winkelcentrum in het plangebied, wordt het winkelaanbod gecentraliseerd. Het winkelcentrum richt zich met twee supermarkten vooral op de dagelijkse artikelen.
De oude kern van Eijsden (omgeving Diepstraat, Kerkstraat) richt zich meer op horecavoorzieningen, in combinatie met 'recreatief' winkelen.
Het plangebied is centraal gelegen in Eijsden. De historische weg Prins Hendrikstraat-Emmaweg en het evenwijdig hieraan gelegen spoor liggen op enkele meters afstand. Loodrecht op deze historische weg ligt nog een andere historische weg, namelijk de Breusterstraat. Deze deelt het plangebied op in een noord- en een zuidzijde.
Op 11 november 2005 is door Goudappel Coffeng een verkeerstudie, genaamd "Beoordeling verkeersstructuur Eijsden Centrum", verricht naar de eisen en consequenties van een nieuw winkelcentrum in Eijsden. Tevens is in diezelfde periode door het bureau een parkeeronderzoek uitgevoerd.
In het verkeersonderzoek wordt geconcludeerd dat op de toeleidende wegen een beperkte toename van de intensiteit zal plaatsvinden die door de toeleidende wegen kan worden verwerkt. Aanbevolen wordt de bestaande wegenstructuur aan te passen. Daarnaast voorziet het rapport ook in een aantal aanbevelingen ten aan zien van de bevoorrading. In paragraaf 4.1.7 zullen deze nader worden toegelicht.
Voor wat betreft de resultaten van het parkeeronderzoek wordt verwezen naar paragraaf 4.1.8.