direct naar inhoud van 5.2 Kwaliteit
Plan: Structuurvisie tevens woonvisie Zwartewaterland 2013
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.1896.SV2011-0003

5.2 Kwaliteit

5.2.1 Duurzaamheid, energie en milieu

Voor energie wordt in 2011 een inventarisatie gemaakt ten behoeve van het vormen van een energieregio met Steenwijkerland, Staphorst, Dalfsen en eventueel Kampen. De ruimtelijke consequenties van de te verwachten gebruikmaking van de alternatieve lokaal gelieerde energiebronnen worden in kaart gebracht. Hierdoor wordt in 2020 minimaal een energiebesparing van 13% bereikt ten opzichte van 2009.

Voor bodem is er een samenwerking met de gemeenten Dalfsen, Staphorst, Steenwijkerland, Ommen, Olst-Wijhe, Kampen en het waterschap Groot Salland om te komen tot een regionale bodemkwaliteitskaart. Deze kaart wordt 4 jaarlijks geactualiseerd. Daarmee wordt gewerkt met een gesloten grondbalans en zal over een langere periode per saldo een schonere grond worden bereikt.

Ook is er een milieumodel voor lucht en geluid in concept gereed. De verwachting is dat deze na vastgestelling jaarlijks wordt geactualiseerd. Daarmee kunnen knelpunten inzichtelijk gemaakt worden en tijdens onderhoudswerkzaamheden worden aangepakt. Hiermee bereiken we een schonere lucht en minder geluidsoverlast.

5.2.2 Voorzieningen
5.2.2.1 Maatschappelijke voorzieningen

Multifunctionele voorzieningen: bij herinrichting van gebouwen wordt gekeken naar mogelijkheden voor multifunctioneel gebruik op het gebied van recreatie, muziek, cultuur, etc. Tenminste 50% van de gemeentelijke gebouwen moet in 2020 multifunctioneel zijn.

Woonzorgzones: hierin wordt wonen, zorg en welzijn gecombineerd. Gemeenten zien het als een opgaven om van intramuraal aanbond naar een optimaal extramuraal aanbod van wonen en zorg voor ouderen en andere doelgroepen. Vb door oprichten van woon-service-zones en het bouwen van levensloop woningen.

In 2025 moet heel Zwartewaterland bestaan uit een woon-service-zone en moet 20% van de woningvoorraad levensloopbestendig zijn.

5.2.2.2 Centrumvoorzieningen

De onderstaande projecten leveren een bijdrage aan het nastreven van de doelstellingen op dit terrein:

  • Hasselt en Zwartsluis hebben een zeer gunstige ligging aan de provinciale weg en aan het Zwarte Water van Zwolle naar Giethoorn. Er liggen kansen voor Zwartewaterland om de entrees aantrekkelijk in te richten met de intentie voorbijgangers een stop te laten maken in de gemeente. Dit geldt zowel voor de voorbijganger over land als over het water, de toervaarders. Hierbij is het van belang dat passanten de auto of boot op een gemakkelijke manier kunnen verlaten en de kernen in kunnen lopen.
  • Het versterken van de kernen als toeristische centra;
    Bij het ontwikkelen van de centrumplannen wordt recreatie en toerisme als intergraal onderdeel meegenomen. Daarnaast moet er aandacht zijn voor de herinrichting van de openbare ruimte om deze (toeristisch) aantrekkelijk te maken. In Zwartsluis zijn de plannen al ver gevorderd. In deze plannen worden economie, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid geïntegreerd. Deze werkwijze dient als voorbeeld. Voor Hasselt wordt meegenomen; de herinrichting van het gebied langs het water: van Brug tot Bolwerk, versterking aantrekkingskracht Kop van de Hoogstraat, grachtenplan en boerderij van Van de Berg. Voor Genemuiden; de Veerweg, het Veerhuis en herbestemming gemeentehuis Genemuiden.

afbeelding "i_NL.IMRO.1896.SV2011-0003_0034.jpg"

5.2.2.3 Toeristisch recreatieve- en sportvoorzieningen

Om de doelstellingen op dit terrein na te streven, worden onderstaande projecten uitgevoerd:

  • Het bevorderen van toeristische overnachtingen met 30%, binnen de komende 10 jaar.
  • Het ontwikkelen en aanleggen van verschillende soorten toeristische routes;
    Optimaliseren van de (toeristische) infrastructuur waaronder verbreden fietspaden, aanleggen wandelpaden, aanleggen en actualiseren (wandel, fiets en vaar-) routes, toeristische bewegwijzering, waar mogelijk binnen de gebiedsgerichte programma's zoals het gebiedsprogramma Noordwest en het Nationale landschap. Daarnaast zetten we in op op de toegankelijkheid van Zwartsluis richting Nationaal Park Wieden Weerribben in samenwerking met Steenwijkerland.
  • Het realiseren van passantenplaatsen en faciliteiten ten behoeve van de toervaart;
    De gemeente ontsluit de kade en grachten in Hasselt in het zomerseizoen ten behoeve van de recreatievaart. Daarnaast voert de gemeente overleg met Rijkswaterstaat om naast de Handelskade ook de Havendijk gedeeltelijk vrij te maken voor recreatievaart. De gemeente ontwikkelt een plan om het realiseren van passantenplaatsen voor kleine vaartuigen in de Kolk in Zwartsluis mogelijk te maken.
  • Het stimuleren van verblijfsrecreatie en watertoerisme;
    Verblijfsrecreatie wordt gestimuleerd via de samenwerking Ontdek de IJsseldelta. Het realiseren van meerdaagse verblijfsrecreatie is een van de belangrijkste doelstellingen. Mogelijkheden voor meer camperplaatsen onderzoeken. Planologische medewerking verlenen aan (toeristische) ondernemers met plannen voor verblijfsaccommodatie.

afbeelding "i_NL.IMRO.1896.SV2011-0003_0035.jpg"

5.2.3 Ruimtelijke kwaliteit

In de uitvoeringsperiode wordt een bestemmingsplan Buitengebied voorbereid. De Nota van Uitgangspunten hiervoor is in 2011 vastgesteld. Daarin is het LandschapsOntwikkelingsplan (LOP) uit 2010 vertaald. Er is daarin niet gekozen voor een zonering. Alle ontwikkelingsmogelijkheden gelden voor het gehele gebied, maar de voorwaarden zullen per landschap en natuursoort verschillen. In de totstandkoming van het bestemmingsplan zullen ook gezamenlijke standpunten worden ingenomen over onderwerpen als intensieve veehouderij en megastallen. De overlegpartners zijn hierbij de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel.

Zoals in het voorgaande al meerdere malen is gesteld zal bij noodzakelijk geachte ruimtelijke ontwikkelingen altijd gestreefd worden naar het voorkomen van aantasting van de specifieke ruimtelijke kwaliteit ter plaatse en zo mogelijk naar een kwaliteitsverbetering. Dit geldt zowel bij grote als bij kleinere ontwikkelingen, met dien verstande dat de kwaliteitsinvestering groter dient te zijn naarmate de ontwikkeling gebiedsvreemder en/of groter is.Dit is het principe van de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO).

Naast directe compensatie/investeringen is het ook mogelijk middelen (gelabeld) in een Ruimtelijk kwaliteitsfonds te storten wanneer op de plaats van de ontwikkeling zelf onvoldoende compensatie kan plaatsvinden en er ook niet direct elders een mogelijkheid voor investering in ruimtelijke kwaliteit is.

De gemeente Zwartewaterland is samen met Zwolle en Kampen, een samenwerkingsverband aangegaan met de Stichting Groen Blauwe Diensten IJsseldelta Plus (Stichting SPLIJ+) en een aanvangskapitaal voor de betaling van Groen Blauwe Diensten, aangevuld met provinciale subsidie, gelabeld in het Nationaal Groenfonds storten.

In dit fonds kunnen eveneens compensatiemiddelen voor ruimtelijke ontwikkelingen gestort worden omdat daaruit langjarig aanleg, herstel en beheer van karakteristieke landschapselementen (door particulieren) in het buitengebied worden gefinancierd. Wanneer deze (particuliere) middelen vóór eind 2012 in het fonds worden gestort worden zij bovendien door de provincie verviervoudigd. Een aantrekkelijke optie!

De inventarisatie en de waardering van deze elementen is in het kader van het Landschapontwikkelingsplan verricht, en via een praktische vertaalslag vastgelegd in een Dienstenbundel voor ons gebied.