| Plan: | Structuurvisie tevens woonvisie Zwartewaterland 2013 |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | gemeentelijke structuurvisie |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.1896.SV2011-0003 |
Zwartewaterland is qua ontsluiting over de weg vooral gericht op de rijksweg A28 en kent een relatief fijnmazig provinciaal wegennet dat alle kernen onderling verbindt en aansluiting biedt op het rijkswegennet. Een uitzondering hierop is de verbinding tussen Genemuiden en Zwartsluis; tussen beide plaatsen doet een veerpont over het Zwartewater dienst. Het veerpont maakt deel uit van het verbindende netwerk van ontsluitingswegen, en vormt als zodanig een belangrijke schakel in de verkeersstructuur. Over het algemeen heeft het netwerk van ontsluitingswegen voldoende capaciteit, maar Zwartewaterland ontkomt niet aan de gebruikelijke spitsurenproblematiek. Door de groei van Zwolle, met name van Stadshagen, staat een vlotte aansluiting op de A28 onder druk.
Hoewel de gemeente goed ontsloten is via het provinciaal wegennet, geeft dit netwerk binnen de bebouwde kom van Hasselt en Zwartsluis problemen. In deze kernen delen de ontsluitingswegen het woongebied in tweeën. Dit leidt er toe dat deze wegen als barrière worden ervaren. Deze barrières moeten door velen dagelijks worden overgestoken. Uit de ongevallenregistratie blijkt dat er op de oversteeklocaties regelmatig verkeersongevallen plaatsvinden. Er zijn daarom de komende jaren verschillende redenen om in te zetten op het verminderen van de barrièrewerking van deze wegen in Zwartsluis en Hasselt.
De aanleg van de woonwijk Hasselt om de Weede maakt de aanleg van een rondweg om Hasselt op termijn wenselijk. Door de verwachte verkeerstoename staat de doorstroming op de knoop N331/N337 onder druk. Deze rondweg zal met name gebruikt worden voor het accommoderen van het doorgaande verkeer en op die manier de knoop N331/N377 ontlasten, en kan ook een functie vervullen voor een deel van de ontsluiting van Hasselt om de Weede. Voor de tracering van de rondweg ligt een tracé parallel aan de Holtrustweg voor de hand, op die manier een aansluiting biedend tussen de provinciale wegen N331 en de N377. In het Masterplan Hasselt om de Weede wordt deze ruimte gereserveerd. De gebiedskenmerken van de omgeving ten noorden van Hasselt maken inpassing van een rondweg niet eenvoudig. De Vaartweg zal door de aanleg van een rondweg minder verkeer te verwerken krijgen, maar behoudt wel een belangrijke functie binnen de interne verkeersstructuur van Hasselt. Aanpak van de kruispunten op de Vaartweg in combinatie met minder verkeer door aanleg van een rondweg zal de barrièrewerking verminderen. De eerste fase Om de Weede wordt ontsloten op de Vaartweg. Dit maakt dat we er voor kiezen om de discussie over de rondweg tijdelijk te parkeren totdat de eerste fase Om de Weede is gerealiseerd. Wel spreken wij uit dat de rondweg deel uitmaakt van deze visie en wij spreken uit om in de komende jaren samen met de provincie definitieve besluiten hierover te nemen. Wij kiezen ervoor om in eerste instantie de barrièrewerking te verminderen door de oversteeklocaties beter in te richten. De maatregelen die wij treffen zijn niet in tegenspraak met het op termijn alsnog aanleggen van een rondweg.
Ten aanzien van het goederenvervoer over de weg van en naar Genemuiden bestaat een potentieel knelpunt in de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Zevenhont. Het bedrijventerrein beschikt slechts over één ontsluiting. In geval van calamiteiten kan dit nadelig uitpakken voor de hulpdiensten. Een nieuwe zuidelijke aansluiting op de N759 geeft het bedrijventerrein een robuuste ontsluiting.
Het openbaar vervoer in de gemeente wordt geheel uitgevoerd door autobussen. Knooppunten van buslijnen zijn voorhanden in Hasselt en Zwartsluis. Het openbaar vervoer is vooral bedoeld om tussen de kernen te reizen, en door de beperkte dekking minder geschikt voor verplaatsingen binnen de kernen.
Met name tijdens de spits wordt intensief gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Het merendeel van de gebruikers zijn scholieren. Buiten deze tijden trekt de bus weinig passagiers. Een risico hierdoor is dat bij elke nieuwe aanbesteding de dienstregeling buiten de spitsuren beperkter zal worden. Wij willen inzetten op het bevorderen van het openbaar vervoer.
Korte termijn
De verknoping van de provinciale wegen N377, N331 en N759 in Hasselt is onlogisch en onveilig. Aanpak van deze knoop is voorzien, en zal in Hasselt leiden tot een logischer weggebruik van hoofdwegen en secundaire wegen. Aanpak van de knoop N377-N331-N759 is daarnaast van belang vanwege de opname van deze wegen in de U-routes. In geval van een calamiteit op de A28 maken de N331 en de N377 deel uit van de omleidingsroutes. De huidige kruispunten kunnen de verkeersstroom op die momenten niet goed verwerken. Het is van belang dat we inzetten op een betere doorstroming en veiligheid op deze locaties. Met de wegbeheerder zijn vergaande afspraken gemaakt.
Kamperzeedijk
Op de provinciale weg N760 Kamperzeedijk tussen Genemuiden en IJsselmuiden blijkt spanning te zitten tussen de functie en het gebruik van de weg. Met name binnen de bebouwde kommen van Kamperzeedijk leidt dit tot klachten over onveiligheid en geluidhinder. Van een vergelijkbaar spanningsveld is sprake op de Verkavelingsweg. Deze weg biedt een snelle verbinding tussen Zwolle en Hasselt buiten de drukte van Zwolle om. De alternatieve routes voor beide wegen zijn langer qua kilometers en kennen meer potentiële vertragingslocaties. Het huidig gebruik van de Verkavelingsweg heeft tot gevolg dat de positie van de fietsers in de knel komt. We willen inzetten op het versterken van de positie van deze kwetsbare verkeersdeelnemers; in het bijzonder op de Verkavelingsweg, maar ook in algemene zin. Ten aanzien van de Kamperzeedijk zullen wij niet zelf initiatief nemen, maar samen met de wegbeheerder inzetten op het in overeenstemming brengen van vorm en functie.
De ontwikkeling van bedrijvenpark 2 en een zuidelijke aansluiting van het bedrijventerrein op de N331 (Zwolle - Hasselt) biedt kansen om de buslijn over het bedrijventerrein te laten lopen. Op die manier kan het gehele bedrijventerrein van Hasselt een betere aansluiting op het openbaar vervoernet krijgen. Wij verwachten dat meer werknemers van het openbaar vervoer gebruik maken.
Voor de beschrijving van de bestaande kwaliteit van identiteit zie 3.3. Voor het uitvoeringsprogramma zie Hoofdstuk 5.
Het Meppelerdiep en het laatste deel van het Zwartewater zijn aangemerkt als landelijke hoofdvaarroute (de vaarroute IJsselmeer - Meppel), geschikt voor schepen van klasse Va. Dit houdt in dat dit water een belangrijke positie inneemt voor de beroepsvaart, waarbij ook eisen worden gesteld aan de continue doorvaarbaarheid. Met de aanleg van de nieuwe schutsluis in Zwartsluis wordt een belangrijke bottleneck in de vaarroute weggenomen.
Korte termijn
Momenteel is de keersluis tussen het Meppelerdiep en het Zwartewater in Zwartsluis nog een bottleneck. Vanwege hoge waterstanden is de keersluis gemiddeld 16 dagen per jaar dicht. Gedurende die dagen ligt de beroepsvaart in Zwartsluis stil. Aanpassing van de keersluis tot schutsluis is voorzien en zal leiden tot een vaarweg met onbelemmerde doorgang gedurende het hele jaar. Nu er een betrouwbare vaarweg voorhanden komt, willen we inzetten op het ontwikkelen van de havenfaciliteiten langs de vaarweg IJsselmeer - Meppel op de bedrijventerreinen in Genemuiden en Zwartsluis.
Voor de beschrijving van de bestaande kwaliteit van identiteit zie 3.3. Voor het uitvoeringsprogramma zie Hoofdstuk 5.