direct naar inhoud van 5.2 Wegverkeerslawaai
Plan: Zevenhuizen Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01

5.2 Wegverkeerslawaai

Wegverkeerslawaai kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan een hoog niveau van wegverkeerslawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht ertoe onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen binnen vastgestelde onderzoeksgebieden (zones) langs wegen (art. 74-75 Wgh). Wegen met een snelheid van maximaal 30 km/uur hebben op grond van de Wgh geen geluidszone. Dit betekent dat de geluidbelasting vanwege 30 km/uur wegen niet wordt getoetst aan de normen uit de Wgh. In het kader van een goede ruimtelijke ordening moet de geluidbelasting van deze wegen wel inzichtelijk worden gemaakt.

Tevens stellen de Wgh en het Besluit geluidhinder regels aan de maximale geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen.

Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden en maximale grenswaarden opgesteld. In tabel I zijn de voor dit onderzoek relevante grenswaarden weergegeven.

Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. Deze voorkeursgrenswaarden worden mede bepaald door de locatie van de gevoelige bestemmingen en het type weg. Bij realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen dient de geluidsbelasting ten hoogste de voorkeursgrenswaarde te bedragen. Indien bij de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen niet aan de voorkeursgrenswaarde kan wordt voldaan, kan worden geconcludeerd dat de locatie niet zonder meer geschikt is voor de beoogde ontwikkeling.

Indien toch wordt beoogd de ontwikkeling doorgang te laten vinden dient een onderzoek te worden uitgevoerd naar de haalbaarheid van maatregelen om de geluidsbelasting te reduceren. Dit kunnen maatregelen aan de bron (bv. geluidsarm asfalt) of maatregelen in overdrachtssfeer (bv. geluidswal) zijn. Indien deze maatregelen kunnen worden uitgevoerd en de geluidsbelasting daarmee tot (onder) de voorkeursgrenswaarde wordt teruggebracht kunnen de gevoelige bestemmingen alsnog worden gerealiseerd.

Indien maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn ofwel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard kan in sommige gevallen een Hogere Waarde worden vastgesteld. Ter bepaling of deze Hogere Waarde inderdaad kan worden vastgesteld is de Beleidsregel Hogere Waarden regio Midden-Holland (april 2007) vastgesteld. In situaties waarin aan deze Beleidsregel wordt voldaan kunnen hogere waarden worden vastgesteld tot de maximale grenswaarde uit de Wgh. In tabel 5.I zijn de voor dit onderzoek relevante voorkeursgrens- en maximale grenswaarden weergegeven.

Tabel 5.1: Voorkeursgrenswaarden en maximale grenswaarden wegverkeerslawaai

bestemming   weg   voorkeurs-
grens- waarde
[dB]  
maximale
grens- waarde
[dB]  
Woningen   Lokale en provinciale wegen   48   63  

Onderzoek bestemmingsplan 'Zevenhuizen Dorp'

Ten behoeve van het bestemmingsplan Zevenhuizen Dorp is de geluidsbelasting vanwege de hoofdwegenstructuur binnen het plangebied bepaald.

De gevolgde rekenmethode voor het bepalen van de geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai is conform de Standaard Rekenmethode II van bijlage III van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Dit conform de artikelen 110d, 110e, 110f, eerste en tweede lid, 110g en artikel 110h van de Wgh. De berekeningen zijn uitgevoerd met Geomilieu versie 1.81 van DGMR Raadgevende Ingenieurs BV.

In figuur 5.2 zijn de berekende contouren weergegeven ten gevolge van wegverkeerslawaai voor het jaar 2021. De weergegeven contouren betreffen de gecumuleerde contouren exclusief aftrek artikel 110g Wgh. De contouren zijn een licht negatieve weergave van de werkelijke geluidsbelasting omdat geen rekening is gehouden met afscherming van gebouwen in het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0003.png"

Figuur 5.2: Geluidcontouren 2021 vanwege de relevante wegen excl. correctie ex. Art. 110g Wgh

Onderzoek Burgemeester Klinkhamerweg 22

De locatie Burgemeester Klinkhamerweg 22 ligt in de geluidszone van de Burgemeester Klinkhamerweg en de Noordelijke Dwarsweg. De Rozenstraat is een 30 km/uur weg. De geluidsbelasting is gezien het geringe aantal voertuigen op deze weg niet relevant en daarom niet meegenomen in dit onderzoek.

Op de rand van de ontwikkellocatie is de geluidsbelasting berekend met Geomilieu versie 1.81. De gevolgde rekenmethode voor het bepalen van de geluidsbelasting is conform de Standaard Rekenmethode II van bijlage III van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. Er is gerekend op een hoogte van 1,5, 4,5 en 7,5 meter. Bij de resultaten is de aftrek conform artikel 110g Wgh reeds toegepast.

Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van de verkeersgegevens uit het RVMH versie 2.0 van de gemeente Zuidplas voor het jaar 2021. Berekend is de geluidsbelasting van het jaar 2022. Hierbij zijn de intensiteiten van 2021 met 1,5% verhoogd ten gevolge van autonome groei.

Er is aangehouden dat de ontwikkelingslocatie aan de Burgemeester Klinkhamerweg 22, waar de bouw van 1 woning wordt mogelijk gemaakt, geen relevante verkeersaantrekkende werking genereert.

In figuur 5.3 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh) ten gevolge van de Burgemeester Klinkhamerweg.

 afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0004.png"

Figuur 5.3: Rekenresultaten vanwege Burgemeester Klinkhamerweg incl. aftrek ex. Art. 110g Wgh

Uit figuur 5.3 blijkt dat de berekende geluidsbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt. Aan de wegzijde bedraagt de geluidsbelasting 61 dB. De maximale grenswaarde van 63 dB wordt niet overschreden. Voor deze locatie dient een hogere waarde Wet geluidhinder te worden aangevraagd.

De berekende geluidsbelastingen ten gevolge van de Noordelijke Dwarsweg (incl. aftrek artikel 110g Wgh) ligt onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

Bron- en overdrachtsmaatregelen blijken niet mogelijk en daarmee dienen gevelmaatregelen aan de woning getroffen te worden.

In tabel 5.2 is de geluidsbelasting op de onderzoekslocatie weergegeven van alle wegen en de benodigde geluidswering op de meest geluidsbelaste gevel en ter plaatse van de rand van de ontwikkellocatie. De rekenresultaten zijn exclusief aftrek ex. artikel 110g Wgh.

Onderzoekslocatie   Lden in dB   Benodigde geluidswering in dB(A)   Aanvullende gevelmaatregelen noodzakelijk ihkv Bouwbesluit  
Burgemeester Klinkhamerweg 22   66   33   JA  

Tabel 5.2: Rekenresultaten en benodigde geluidwering

Onderzoek wijzigingsbevoegdheden

De locaties waar een wijzigingsbevoegdheid op rust zijn beoordeeld op de geluidsbelasting als gevolg van de omliggende verkeerswegen. Hierbij zijn in het kader van 'Goede Ruimtelijke Ordening' zowel de gezoneerde wegen als 30 km/uur wegen bij het onderzoek betrokken.

De geluidsbelasting is berekend met Geomilieu versie 1.81. Er is gerekend met zogenaamde vrije veld contouren. Voor de berekeningen is gebruik gemaakt van de verkeersgegevens uit het RVMH versie 2.0 van de gemeente Zuidplas voor het jaar 2021. Berekend is de geluidsbelasting van het jaar 2022. Hierbij zijn de intensiteiten van 2021 met 1,5% verhoogd ten gevolge van autonome groei. Er is aangehouden dat de wijzigingslocaties geen relevante verkeersaantrekkende werking genereren.

Hoek Dorpsstraat - Tweemanspolder

De locatie Hoek Dorpsstraat - Tweemanspolder ligt in de geluidszone van de Noordeinde en de weg Tweemanspolder. De Dorpsstraat is een 30 km/uur weg. Vanuit het aspect 'Goede Ruimtelijke Ordening' is deze weg wel meegenomen in de berekening.

In figuur 5.4 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh voor de gezoneerde wegen).

 

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0005.png"

Figuur 5.4: Hoek Dorpsstraat – Tweemanspolder; Rekenresultaten vanwege Noordeinde, Dorpsstraat en

Uit figuur 5.4 blijkt dat de berekende geluidsbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt. Aan de wegzijde bedraagt de geluidsbelasting maximaal 58 dB. De maximale grenswaarde van 63 dB wordt niet overschreden.

Tweemanspolder

Locatie Tweemanspolder ligt in de geluidszone van de weg Tweemanspolder. De Korte Zijde is een 30 km/uur weg. Vanwege zeer beperkte intensiteiten is deze weg niet meegenomen in het onderzoek.

In figuur 5.5 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh voor de gezoneerde wegen).

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0006.png"

Figuur 5.5: Tweemanspolder; Rekenresultaten vanwege de weg Tweemanspolder

Uit figuur 5.5 blijkt dat de berekende geluidsbelasting niet boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt.

Dorpsstraat 38-40

Locatie Dorpsstraat 38-40 ligt nabij de volgende 30 km/uur wegen: Dorpsstraat, Zuideinde en Kratonlaan. Vanuit het aspect 'Goede Ruimtelijke Ordening' zijn deze wegen wel meegenomen in de berekening.

In figuur 5.6 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh voor de gezoneerde wegen).

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0007.png"

Figuur 5.6: Dorpsstraat 38/40 ; Rekenresultaten vanwege Dorpsstraat, Zuideinde en Kratonlaan

Uit figuur 5.6 blijkt dat de berekende geluidsbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt. Aan de wegzijde bedraagt de geluidsbelasting maximaal 63 dB. De maximale grenswaarde van 63 dB wordt niet overschreden.

Dorpsstraat achter 14

Locatie Dorpsstraat achter 14 ligt nabij de volgende 30 km/uur wegen: Dorpsstraat, Zuideinde en Kratonlaan. Vanuit het aspect 'Goede Ruimtelijke Ordening' zijn deze wegen wel meegenomen in de berekening.

In figuur 5.7 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh voor de gezoneerde wegen).

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0008.png"

Figuur 5.7: Dorpsstraat achter 14; Rekenresultaten vanwege Dorpsstraat, Zuideinde en Kratonlaan

Uit figuur 5.7 blijkt dat de berekende geluidsbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt. Direct aan de weg bij de toerit tot het achterkavel overschrijdt de geluidsbelasting de 63 dB. Voor het overige deel van het kavel geldt dat de geluidsbelasting maximaal 63dB bedraagt. De maximale grenswaarde van 63 dB wordt voor het grootste deel van de locatie echter niet overschreden.

Kratonlaan

Locatie Kratonlaan ligt nabij de volgende 30 km/uur wegen: Dorpsstraat, Zuideinde en Kratonlaan. Vanuit het aspect 'Goede Ruimtelijke Ordening' zijn deze wegen wel meegenomen in de berekening.

In figuur 5.8 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh voor de gezoneerde wegen).

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0009.png"

Figuur 5.8:Kratonlaan; Rekenresultaten vanwege Zuideinde, Kratonlaan en Dorpsstraat

Uit figuur 5.8 blijkt dat de berekende geluidsbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt. Direct aan de zijde van het Zuideinde overschrijdt de geluidsbelasting de 63 dB. Voor het wijzigings-/ ontwikkelingsvlak aan de zijde van de Kratonlaan geldt dat de geluidsbelasting de 63 dB niet overschrijdt.

Knibbelweg hoek Tuigenmaker

De twee ontwikkelingslocaties aan de Knibbelweg liggen in de geluidszone van de Knibbelweg. De wegen in de (in aanbouw zijnde) wijk Groot Swanla zijn allen 30 km/uur wegen. Deze wegen hebben geen wettelijke geluidszone.

In figuur 5.9 zijn de berekende geluidsbelastingen weergegeven (incl. aftrek artikel 110g Wgh voor de gezoneerde wegen).

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpZevenhuizenDorp-Va01_0010.png"

Figuur 5.9: Rekenresultaten vanwege Knibbelweg hoek Tuigenmaker incl. aftrek ex. art. 110g Wgh

Uit figuur 5.9 blijkt dat de berekende geluidsbelasting ten gevolge van de Knibbelweg onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ligt

Conclusie ten aanzien van bestemmingsplan 'Zevenhuizen Dorp'

Ter plaatse van de woningen in het gehele plangebied komen geluidsbelastingen voor tussen de 47 en de 68 dB. Wanneer de berekende geluidsbelastingen worden beoordeeld overeenkomstig de Wet geluidhinder (inclusief aftrek ex. artikel 110g) worden de geluidsbelastingen ter plaatse van de woningen als passend bij het dorpse karakter van Zevenhuizen Dorp beoordeeld. Wegverkeerslawaai vormt geen belemmering voor de vaststelling van het bestemmingsplan.

Conclusie ten aanzien van Burgemeester Klinkhamerweg 22

De geluidsbelasting op de rand van de ontwikkelingslocatie bedraagt 61 dB. Dit ligt hoger dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder.

Bron- en overdrachtsmaatregelen zijn niet mogelijk en daarmee dienen gevelmaatregelen aan de woning getroffen te worden.

Voor deze locatie is derhalve een hogere waarde aangevraagd, waarin voorwaarden voor ontwikkeling zijn opgenomen. Hieraan zijn voorwaarden verbonden, zoals verwerkt in de regels van dit bestemmingsplan.

Het ontwerpbesluit voor vaststelling van hogere waarden dient gelijktijdig met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage te worden gelegd, zie bijlage 2. Het is echter wel van belang dat hogere waarden worden vastgesteld voordat het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Na vaststelling dienen beide besluiten wederom gelijktijdig ter inzage te worden gelegd.

Conclusie ten aanzien van wijzigingsbevoegdheden

Kavels waarbij de maximale grenswaarde van 63 dB worden overschreden zijn niet zonder meer voor woondoeleinden te ontwikkelen. Voor geen van de zes onderzochte locaties is een geluidsbelasting berekend die wijziging en uitwerking tot woonbestemming onmogelijk maakt. Wel wordt vermeld dat er bij de locaties Dorpsstraat achter 14 en Kratonlaan sprake is van een overschrijding van de maximale grenswaarde van 63 dB op zeer beperkte delen van de locaties. Dit kan mogelijk een belemmerend effect hebben op de indeling van de locatie of aanvullende maatregelen vergen.

Ten behoeve van het uitwerkingsbesluit zal een extra onderzoek uitgevoerd moeten worden op de rand van de ontwikkellocatie c.q. op de gevel van toekomstige woningen. De te volgen rekenmethode voor het bepalen van de geluidsbelasting dient conform de Standaard Rekenmethode II van bijlage III van het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 te zijn.