Plan: | Bedrijventerrein Kortenoord 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpKortenoord2013-Va01 |
De structuurvisie Zuidplas 2030 is een kader voor 33 ruimtelijke opgaven die de gemeente Zuidplas tot 2030 wil realiseren. De structuurvisie bevat de hoofdlijnen van de voorgenomen ontwikkeling van dat gebied en de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren ruimtelijk beleid. Bovendien beschrijft de gemeentelijke structuurvisie hoe ontwikkelingen worden uitgevoerd. Het beleid wordt verder verduidelijkt met een structuurvisiekaart (zie afbeelding).
Afbeelding 4: uitsnede van de structuurvisiekaart Zuidplas 2030 (het plangebied Kortenoord is weergegeven met het nummer 30).
De opgaven die uit het Intergemeentelijk Structuurplan Zuidplas (ISP Zuidplas) van 2006 zijn voortgekomen hebben geresulteerd in ruimtelijke opgaven op het gebied van wonen, werken, groen/recreatie en infrastructuur. Sinds het vaststellen van het ISP zijn de toekomstverwachtingen voor Zuidplas bijgesteld. Veel plannen voor nieuwe woon- en werkgebieden zijn minder ambitieus. Tevens worden grootschalige opgaven gefaseerd en nemen financieringsmogelijkheden voor groen en infrastructuur af. In deze omstandigheden is de gemeentelijke structuurvisie Zuidplas 2030 vastgesteld. Op een slimme en adequate wijze wil de gemeente Zuidplas werken aan drie uitgangspunten:
Consequentie gemeentelijk beleid plangebied
Op de structuurvisiekaart is het onderhavige plangebied aangeduid als bedrijventerrein (nr. 30). De ster geeft aan dat er bedrijvigheid in de zwaarste milieucategorie van de Staat van Bedrijfsactiviteiten mogelijk is, dit betreft echter de Zelling Kortenoord dat buiten het plangebied van Bedrijventerrein Kortenoord ligt. De structuurvisie Zuidplas ondersteunt het bestaande gebruik van het plangebied.
In 2011 is de beleidsnota snippergroen voor de gemeente Zuidplas vastgesteld. Deze beleidsnota gaat in op het uitgeven en gebruik van groenstroken. De beleidsnota heeft ten doel beleid op te stellen voor het uitgeven van groenstroken, daar waar mogelijk verkopen van groenstroken, nieuwe verhuursituaties voorkomen en handhaven van ongewenste ingebruiknemingen eenvoudiger maken. Volgens de beleidsnota is snippergroen in vier categorieën ingedeeld:
Het snippergroenbeleid ten aanzien van bestemmingsplannen is dat snippergroen voor zover gewenst de bestemming 'verkeer' of 'verkeer - verblijfsgebied' krijgt. Een dergelijke bestemming maakt aanpassingen in het openbaar gebied t.b.v. optimaliseren ruimte/parkeerplaatsen mogelijk zonder dat het bestemmingsplan hier een beperking in vormt.
Binnen de beleidsnota is tevens een regeling opgenomen voor nieuw op te stellen bestemmingsplannen:
Consequentie gemeentelijk beleid plangebied
Omdat met de actualisatie van bestemmingsplannen geen ontwikkelingen worden beoogd is de invloed van het gemeentelijke snippergroenbeleid beperkt. Wel geeft de Beleidsnota Snippergroen kaders omtrent de omgang met snippergroen in het onderhavige bestemmingsplan.