Plan: | Zuidelijke Dwarslaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BPZuidelijkedwarsl-Va01 |
Wettelijk kader
De belangrijkste wet- en regelgeving voor luchtkwaliteit is vanaf 15 november 2007 vastgelegd in hoofdstuk 5, Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (Luchtkwaliteitseisen). Deze wet vervangt het Besluit luchtkwaliteit van november 2005. De wet is één van de maatregelen die de overheid heeft getroffen om:
In de wet zijn onder andere regels en grenswaarden opgenomen voor zwaveldioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes, lood, koolmonoxide en benzeen. Van deze grenswaarden mag niet worden afgeweken. Verder is er met deze wet een wettelijke basis voor een Nationaal Samenwerkings-programma Luchtkwaliteit (afgekort NSL) opgesteld.
De Wet luchtkwaliteit maakt onderscheid tussen grote en kleine ruimtelijke projecten. Een project is klein als het slechts in geringe mate (ofwel niet in betekenende mate) leidt tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. De grens ligt bij een verslechtering van maximaal 3% van de grenswaarden voor de luchtkwaliteit. Grotere projecten daarentegen kunnen worden opgenomen in het NSL-programma, mits ook overtuigend wordt aangetoond dat de effecten van dat project worden weggenomen door de maatregelen van het NSL.
De AMvB en Regeling “niet in betekenende mate” bevatten criteria waarmee kan worden bepaald of een project van een bepaalde omvang wel of niet als “in betekenende mate” moet worden beschouwd. Deze AMvB is gelijktijdig met het NSL in werking getreden.
Onderzoek
Met behulp van Geomilieu is op basis van 2 punten langs de Zuidelijke Dwarsweg een berekening gedaan. Berekeningen zijn verricht conform standaard rekenmethode II (methode die voorgeschreven wordt voor buitenstedelijke situaties) waarbij de verkeerscijfers voor 2021 zijn gehanteerd (intensiteit 4.248 motorvoertuigen generatie). De berekeningen zijn verricht voor het eerste jaar na realisatie (2012).
Omdat de intensiteiten voor 2021 hoger zijn dan het feitelijke toetsjaar en de achtergrondconcentratie en emissiecijfers voor 2012 hoger dan de prognose verder in de toekomst is deze aanpak als worst-case te beschouwen.
Uit de berekeningen volgt dat langs de Zuidelijke dwarsweg ter plaatse van de twee rekenpunten concentraties voor de maatgevende stoffen NO2 en PM10 ruim onder de grenswaarden (jaargemiddelde grenswaarde van 40ug/m3 voor NO2 en PM10) berekend worden. Ook de grens van maximaal 18 dagen overschrijding van de grenswaarde voor het 24-uursgemiddelde voor PM10 wordt niet overschreden. Omdat er geen overschrijdingen berekend worden voor PM10 is een overschrijding ook niet te verwachten voor PM2.5. Luchtkwaliteit zal dus geen belemmering zijn.
Berekende concentraties zijn:
Punt 001 (jaargemiddelde concentraties) |
Achtergrond | Bijdrage weg | Totaal | Overschrijding 24 uurs grenswaarde |
NO2 | 24.19 | 0.74 | 24.93 | n.v.t. |
PM10 | 21.00 | 0.08 | 21.08 | 8 dagen |
Punt 002 (jaargemiddelde concentraties) |
Achtergrond | Bijdrage weg | Totaal | Overschrijding 24 uurs grenswaarde |
NO2 | 24.19 | 0.80 | 24.99 | n.v.t. |
PM10 | 21.00 | 0.09 | 21.09 | 8 dagen |
Het project draagt 'Niet in Betekende Mate' bij aan de verslechtering van de luchtkwaliteit.