direct naar inhoud van Bijlagen
Plan: Concept geconsolideerd exploitatieplan Holtum Noord III inclusief eerste herz...
Status: concept
Plantype: exploitatieplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1883.explHNIIIherz1-0001

Bijlagen

De volgende bijlagen maken onderdeel uit van dit exploitatieplan:

1. Resultaat Regeling plankosten exploitatieplan

2. Toelichting toerekening kosten Ongehinderd Logistiek Systeem

3. Taxatie Hauzer makelaardij

Bijlage 1 Resultaat regeling plankosten exploitatieplan

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.explHNIIIherz1-0001_0045.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.explHNIIIherz1-0001_0046.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.explHNIIIherz1-0001_0047.png"

Bijlage 2 Omschrijving belang OLS voor Holtum Noord III en toerekening kosten

Logistiek Knooppunt Zuid-Limburg

Centraal in de economische ontwikkeling van de regio Zuid-Limburg staat het verankeren van het bestaande bedrijfsleven en het aantrekken van nieuwe bedrijven.

Optimalisering van de logistieke infrastructuur en logistieke samenwerking (opschaling) is een voorwaarde voor industriële verankering en diversificatie van de aanwezige bedrijvigheid en werkgelegenheid. De (container)terminals spelen hier een belangrijke rol in. Uiteraard is ook de beschikbaarheid van voldoende en geschikte bedrijfsterreinen een vestigingsvoorwaarde voor nieuwe bedrijven.

De concentratie van het logistiek knooppunt Zuid-Limburg ligt in de Westelijke Mijnstreek, waarbij sprake is van de luchthaven MAA in Beek, de vooral op bulk gerichte overslaghaven in Stein en het logistieke complex Holtum Noord.

Logistiek Knooppunt Holtum Noord

In termen van overslagvolume per binnenvaart behoren de havens in Born tot de grote spelers met name voor wat betreft het containervervoer.

Een binnenhaven heeft drie functies:

  • 1. De haven fungeert als een knooppunt waar goederen worden overgeslagen .
  • 2. De haven dient als vestigingsplaats voor industrie, handel en dienstverlening.
  • 3. De haven vormt een schakel in (internationale) productienetwerken.

Dit complex is trimodaal ontsloten en omvat:

  • Een tweetal binnenhavens, de Franciscushaven en de Gulick-Gelrehaven.
  • Barge Terminal Born, overslag van containers van weg spoor naar water en omgekeerd
  • Kade, 325 m (zuid), uitbreiding vanaf 2012, 150 m (noord)
  • Oppervlakte 7 ha, uitbreiding vanaf 2012, 4 ha.
  • Twee containerkranen
  • Overslagcapaciteit 240.000 TEU (ca. 175.000 containers), en vanaf 2012, 320.000 TEU (230.000 containers).
  • Rail Terminal Born, overslag van containers van spoor naar weg / water en omgekeerd.
  • Directe aansluiting op de A2.
  • Logistiek bedrijventerrein van ca. 75 ha.

Trimodale ontsluiting is belangrijk omdat de terminals met binnenvaart, weg en spoorfaciliteiten een betrouwbare dienstverlening kunnen bieden aan verladende en logistieke bedrijven en hun klanten. (Verladers zijn de eigenaar van de lading/goederen).

Het logistieke knooppunt Holtum Noord behoort qua volumeoverslag tot een van de grootste inland terminals van Nederland en is daarmee van nationale betekenis.

Algemene trends en ontwikkelingen

Een aantal (mondiale) trends laat zien dat het goederenvervoer groeit:

  • De wereldhandel groeit en ook de afstand tussen productie en consumptie is vergroot waardoor het goederenvervoer tot 2020 flink stijgt.
  • Een sterke groei is zichtbaar in het containervervoer (nationaal 5-6% per jaar). Hoewel in enige mate afhankelijk van het bovenregionale ontwikkelingen, lijkt de verwachting reëel dat Holtum Noord meer dan evenredig zal profiteren van de groeiende containermarkt.
  • Omdat industrie en logistiek meer dan gemiddeld is vertegenwoordigd in de regionale, economische structuur en vanwege de ligging en ruimte voor initiatieven, zal de regio Zuid-Limburg meer dan evenredig kunnen profiteren van de groei van minimaal 6% per jaar.
  • In het bulkvervoer is een beperkte groei zichtbaar (nationaal 0-2% per jaar).
  • De inzet van binnenvaart en spoor wordt steeds belangrijker omwille van het bereikbaar houden van de economische centra in Zuid Limburg.
  • Er zal een verschuiving plaatsvinden van logistieke en distributieactiviteiten vanuit mainports naar het achterland. Dit omdat de mainports een groeiend ruimtegebrek kennen, maar ook omdat het te kostbaar wordt om goederen of containers te lang binnen de mainport te houden.
  • Mainports zoeken daarom in toenemende mate samenwerking met het directe achterland voor efficiënte afhandeling en bewerking van containerstromen. Daarbij gaat het niet enkel om ruimte voor opslag van goederen en containers, maar ook om handelingen die waarde toevoegen (Value Added Logistics).

Gelet op de trends is de centrale vraag aan de orde of het logistieke knooppunt Holtum Noord de verwachte vraag naar vervoer over water tot 2020 aan kan.

Uitbreiding kadefaciliteiten Logistiek Knooppunt Holtum Noord

Het logistieke knooppunt Holtum Noord wordt geconfronteerd met bovenomschreven ontwikkelingen die een groot effect zullen hebben op de bedrijfsvoering en het volume dat via Born overgeslagen wordt. De terminal vervult een strategische functie voor het aantrekken en behouden van de werkgelegenheid van een aanzienlijk deel van de industrie en logistieke dienstverlening in de directe omgeving van de terminal.

De containeroverslag in de zeehavens Rotterdam en Antwerpen is in 2007 met ruim 2 mln. Teu toegenomen tot ca. 19 mln Teu. De verwachting tot 2020 is in ieder geval een verdubbeling van dat aantal tot ca. 40 mln Teu.

Deze aantallen kunnen uiteraard niet meer over de weg vervoerd worden, zodat de doelstelling is het percentage wegvervoer terug te brengen van 50% naar ca. 35% van het aantal containers die naar het achterland vervoerd worden. De binnenvaart en het spoor zullen beide dit aandeel moeten absorberen.

Binnenvaart / Terminals

De binnenvaart zal met een factor 2,5 gaan toenemen in vergelijking met de huidige stand van zaken. De rol van de inland-terminals wordt hierbij nog belangrijker, omdat het volume uiteindelijk via het spoor en de binnenvaart bij de eindbestemming moet komen

Om de groei van het containervervoer te kunnen opvangen heeft het Logistiek Knooppunt Holtum Noord behoefte aan zowel ruimte voor langdurige opslag van containers en aan de aanleg van een nieuwe kade. Met het project “Uitbreiding haven Holtum Noord inclusief uitdieping van de haven” wordt in deze behoefte voorzien. Met de werkzaamheden wordt gestart 3 kwartaal 2011.

Spoor

Voor het spoor komt het neer op een verviervoudiging van het huidige vervoer van containers. De huidige spoorlijn Sittard-Holtum Noord zal deze verviervoudiging niet aankunnen, en omdat deze spoorlijn door de kernen Limbrichterveld-Hoogveld, Limbricht, Born, Buchten en langs Holtum gaat zou dit ook niet verantwoord zijn.

Het belangrijkste probleem/knelpunt voor het railverkeer is de bestaande spooraansluiting op het hoofdspoornet:

  • Er is alleen in zuidelijke richting een aansluiting op het hoofdspoor. Hierdoor moeten treinen richting noorden in Sittard extra rangeren.
  • Het huidige spoor heeft capaciteitsproblemen als gevolg van het ontbreken van dubbelspoor en elektrificeren op de verbinding.
  • De spoorlijn voert door landschappelijk waardevol gebied en dicht langs woningen in de kernen Limbricht, Born, Buchten en Holtum met alle gevolgen van dien voor veiligheid en leefbaarheid.

Door bovengenoemde beperkingen en knelpunten worden de kansen van het Logistiek Knooppunt Zuid-Limburg onvoldoende benut en zijn de ontwikkeling van de Rail en Barge Terminal minder kansrijk.

Ongehinderd Logistiek Systeem (OLS).

Om de hiervoor omschreven redenen is gekeken naar een verbetering van de ontsluiting van het logistiek complex Holtum Noord met een Ongehinderd Logistiek Systeem (OLS). Het OLS geeft een directe aansluiting op de spoorlijn Sittard-Roermond, waardoor de belangrijkste logistieke mogelijkheden van Holtum Noord benut kunnen worden.

Daarnaast wordt voor het OLS gekeken naar een verbinding via het spoor van de bedrijventerreinen ten oosten van de A2 (Nedcar en IPS; Industriepark Noord); en een mogelijke wegverbinding tussen deze bedrijventerreinen en Holtum Noord.

Voor de ontwikkeling van Holtum Noord 3 is de directe aansluiting op het hoofdspoornet het meest van belang. De doelstelling hiervan kan als volgt omschreven worden:

  • Verbeteren van de modal shift en gebruik maken van de logistieke mogelijkheden van Holtum Noord.
  • Verbetering van de leefbaarheid in de kernen van Limbricht, Born, Buchten en Holtum, c.q behoud van de leefbaarheid in Nieuwstadt.

In opdracht van de provincie is in 2008 een studie uitgevoerd naar de mogelijkheden van een rechtstreekse spooraansluiting op het hoofdspoornet vanaf het logistieke complex Holtum Noord / Barge Terminal Born. Ook is gekeken naar een combinatie met een wegverbinding gericht op een betere doorstroming van het wegtransport tussen logistieke complex Holtum Noord en het automotive complex NedCar / IPS en het bedrijventerrein Industriepark Noord.

Uit het onderzoek komt naar voren dat met de aanleg van een railverbinding een kostenpost van ca € 40 miljoen excl. BTW is gemoeid. In combinatie met een wegverbinding is dit ca. € 52 miljoen.

OLS als bovenwijkse voorziening voor Holtum Noord III

De rechtstreekse aantakking op het hoofdspoornet van het OLS is een bovenwijkse voorziening voor Holtum Noord III. Voor bovenwijkse voorzieningen geldt het volgende.

Bovenwijkse voorzieningen

De gemeente is bevoegd en verplicht de kosten die zij maakt te verhalen. Welke kosten dat zijn, is limitatief omschreven op de zogenaamde kostensoortenlijst, art. 6.2.4-6.2.5 Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Op deze lijst komen onder andere voor, kosten voor onderzoeken, kosten voor het opstellen van ruimtelijke plannen, kosten voor voorbereiding, toezicht en uitvoering en kosten voor de aanleg van voorzieningen. Deze voorzieningen kunnen zowel binnen als buiten het exploitatiegebied gelegen zijn. De voorzieningen waarvan de kosten verhaald kunnen worden zijn omschreven in artikel 6.2.5. Het gaat dan om voorzieningen als riolering, infrastructuur, groenvoorzieningen, verlichting, brandkranen, straatmeubilair, speeltoestellen, ed. Een voorziening wordt bovenwijks genoemd als de voorziening niet alleen profijt oplevert voor het exploitatiegebied, maar ook voor andere ontwikkelingen.

Criteria verhalen bovenwijkse voorzieningen.

Om kosten van voorzieningen te mogen verhalen dient voldaan te zijn aan drie criteria (P-T-P-criteria).

  • Profijt: de grondexploitatie moet nut ondervinden van de treffen voorzieningen.
  • Toerekening: de kosten zouden zonder de ontwikkeling van het gebied niet gemaakt worden of de kosten worden mede ten behoeve van het plan gemaakt.
  • Proportionaliteit: als meer ontwikkelingen profijt hebben van de voorziening, dienen de kosten op basis van evenredigheid te worden verdeeld over de betrokken ontwikkelingen.

Kostenverhaal OLS in relatie tot Holtum Noord III.

Voor het OLS in relatie tot Holtum Noord III geeft dit de volgende analyse.

Profijt. Holtum Noord III profiteert substantieel van de aanleg van een rechtstreekse aantakking op het hoofdspoornet. Dit zorgt ervoor dat de logistieke mogelijkheden gebruikt kunnen worden en de bedrijfsvoering positiever zal verlopen. In de voorgaande tekst is dit nader toegelicht.

Toerekenbaarheid. De kosten voor de aanleg van de OLS worden mede ten behoeve van de ontwikkeling van Holtum Noord III gemaakt. Door de ontwikkeling van Holtum Noord III nemen de vervoersbewegingen aanzienlijk toe, waardoor een alternatieve route des te belangrijker wordt. Dit is in de voorgaande tekst nader toegelicht.

Proportionaliteit. De rechtstreekse aantakking op het hoofdspoornet is vooral van belang voor de bestaande logistieke bedrijven op Holtum Noord 1 en 2, en voor de nieuwe logistieke bedrijven die zich op Holtum Noord 2 gaan vestigen.

Voor het aandeel van Holtum Noord 3 in de kosten is gekeken naar de oppervlaktes van de terreinen die profiteren van de aanleg van de spoorlijn. Hiervoor zijn de cijfers gehanteerd uit REBIS (Provincie Limburg), respectievelijk het exploitatieplan voor Holtum Noord III. Dit levert de volgende getallen op:

project   oppervlak logistieke bedrijven (m2)  
Holtum Noord 1 en 2   750.000  
Holtum Noord 3   324.808  
totaal oppervlak nut railverbinding   1.074.808  
verhouding oppervlak nieuw/totaal   30%  

De totaalkosten van de railverbinding zijn ca. €40 M. Naar verwachting zal dit voor een aanzienlijk deel gefinancierd worden door de regionale overheden en het rijk; daarnaast zal er een bijdrage moeten plaats vinden vanuit de branche. Voor de gemeentelijke bijdrage wordt uitgegaan van ca.

€ 6,5M. Conform de proportionaliteit is de bijdrage vanuit het exploitatieplan Holtum Noord III 30% ten opzichte van de totale gemeentelijke bijdrage voor de ontwikkeling van het OLS. Holtum Noord III draagt daarom € 1.931.112,- bij voor de ontwikkeling van het Ongehinderd Logistiek Systeem.