Plan: | N223 Westerlee-Maasdijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.OBP00000010-VAST |
Beoogde ontwikkeling
In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient inzicht te worden gegeven in het aspect luchtkwaliteit. Hierbij dient te worden beschreven wat de effecten voor de luchtkwaliteit zijn die het N223-project heeft.
Toetsingskader
De berekende jaargemiddelde NO2- en PM10-concentraties worden getoetst aan de grenswaarden voor jaargemiddelde concentraties. De Europese Commissie stemde april 2009 in met het Nederlandse verzoek tot uitstel voor het voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen (derogatie). Het tijdstip waarop aan de normen voor NO2 moet worden voldaan, is uitgesteld tot 1 januari 2015. Voor PM10 is het tijdstip 11 juni 2011. In onderstaande tabel zijn de grenswaarden opgenomen.
Tabel 5.3 Grenswaarden luchtkwaliteit
stof | criterium |
aangepaste grenswaarden (µg/m³) |
grenswaarden 2020 (µg/m³) |
NO2 | jaargemiddelde concentratie | 60 (tot 1 januari 2015) |
40 |
NO2 | uurgemiddelde concentratie (mag maximaal 18 keer per jaar worden overschreden) |
300 (tot 1 januari 2015) |
200 |
PM10 | jaargemiddelde concentratie | 48 (tot 11 juni 2011) |
40 |
PM10 | etmaalgemiddelde concentratie (mag maximaal 35 keer per jaar worden overschreden) |
75 (tot 11 juni 2011) |
50 |
Onderzoek en conclusie
In het kader van het voorontwerpbestemmingsplan is onderzoek verricht naar de luchkwaliteit. Dit onderzoek was gebaseerd op andere verkeercijfers dan thans in dit bestemmingsplan is opgenomen, omdat hiervoor destijds het provinciale verkeersmodel is gehanteerd. De laatste resultaten van het luchtkwaliteitsonderzoek zullen bij de vaststelling van dit bestemming bekend zijn. Net als in het voorgaande onderzoek wordt verwacht dat de grenswaarden voor NO2 en PM10 niet worden overschreden. Er is wel sprake van een toename van de concentraties, maar de conclusie is dat luchtkwaliteit langs de te reconstrueren en nieuwe wegen zodanig is dat het plan aanvaardbaar is.