Plan: | N223 Westerlee-Maasdijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.OBP00000010-VAST |
Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2020/Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan
Een concurrerend, aantrekkelijk internationaal profiel, een duurzame en klimaatbestendige deltaprovincie, divers en samenhangend stedelijk netwerk, stad en land verbonden en een vitaal, divers en aantrekkelijk landschap, dat zijn de vijf integrale ruimtelijke hoofdopgaven die de basis vormen voor de structuurvisie 'Visie op Zuid-Holland'. Deze zijn door Gedeputeerde Staten vastgesteld in de nota 'Provinciaal Belang'. De structuurvisie 'Visie op Zuid-Holland' vervangt het interimbeleid op basis van de huidige vier streekplannen in Zuid-Holland. Het ontwerp is vastgesteld op 29 april 2009 en gewijzigd vastgesteld op 20 april 2010.
Voor de concurrentiepositie van de Randstad zijn de interne en externe bereikbaarheid essentieel. Bereikbaarheid vergroot de mogelijkheden voor een wervend internationaal vestigingsmilieu. Personen- en goederenvervoer moet vlot en zonder haperingen plaatsvinden. Tegelijkertijd dient de infrastructuur met het oog op de leefomgevingskwaliteit optimaal te worden ingepast. Bundeling van verstedelijking, functiemenging, herstructurering én een betere afstemming van de woon- en werkmilieus vermindert de totale mobiliteitsdruk.
Het mobiliteitsbeleid is vastgelegd in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) en de Beleidsnota Vaarwegen en Scheepvaart. Het PVVP is in de structuurvisie als uitgangspunt gehanteerd. Alle in de structuurvisie aangegeven nieuwe verkeers- en vervoersinfrastructuur mogen in bestemmingsplannen ruimtelijk in ieder geval niet onmogelijk worden gemaakt. Het 3-in-1-project wordt concreet genoemd als project voor de verbetering van de regionale infrastructuur (bijlage 2, nr. 27).
Regionaal Structuurplan Haaglanden
Het vastgestelde Regionaal Structuurplan Haaglanden gaat onder meer in op de voorgestane infrastructurele projecten in het Westland. Het project N223 Westerlee-Maasdijk valt onder deelprojecten 'knooppunt Westerlee fase 1' en 'Tweede Ontsluitingsweg Hoek van Holland' en staat opgenomen als actie tot de periode 2015.
Regionale Nota Mobiliteit Haaglanden
In de Regionale Nota Mobiliteit Haaglanden (regionaal verkeer en vervoersplan) staan projecten beschreven die de regio Haaglanden beter bereikbaar en leefbaar moeten maken. In deze nota is aangegeven dat het 3-in-1-project Westland tussen 2007 en 2012 in uitvoering gaat. In figuur 4.1 is de toekomstige hoofdinfrastructuur van Westland weergegeven (onder de thans gehanteerde naam 'Wegen project Westland'). Voor de aanleg van de Verlengde Veilingroute inclusief Zuidelijke Randweg Naaldwijk is inmiddels een bestemmingsplan vastgesteld. De Tweede Ontsluitingsweg Hoek van Holland is reeds planologisch mogelijk gemaakt. Het goederenvervoer in de regio Haaglanden is sterk gerelateerd aan de greenport Westland/Oostland en is daarom van groot belang voor de regio. Met de aanleg van N223 Westerlee-Maasdijk zal een groot aantal knelpunten met betrekking tot het goederenvervoer opgelost worden.
Figuur 4.1 Wegen project Westland
Conclusie
Zowel in het streekplan van de provincie Zuid-Holland, de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2020/Provinciaal Verkeers- en Vervoersbeleid als in de Regionale Nota Mobiliteit Haaglanden is rekening gehouden met het project N223 Westerlee-Maasdijk. Realisatie van het 3-in-1-project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de regio Haaglanden en omgeving en is vooral voor het goederenvervoer van groot belang. Hiermee kan de concurrentie positie van de greenport verder versterkt worden.