Plan: | N223 Westerlee-Maasdijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1783.OBP00000010-VAST |
Visie Greenport Westland 2020
In de Visie Greenport Westland 2020 van de gemeente Westland is de ambitie opgenomen om de bereikbaarheid en ontsluiting van het Westland als economisch centrum van glastuinbouw te verbeteren. Er zijn veel knelpunten op het regionale en landelijke wegennet waardoor een tijdige aan- en afvoer van producten binnen Europa steeds meer in gevaar komt. Het versterken van de verbindingen en relaties van Westland met de mainports Schiphol en de Rotterdamse haven, de andere greenports (Aalsmeer e.o., Venlo, de Bollenstreek en Boskoop) en het Foodcluster Barendrecht, maar ook met de nieuwe glastuinbouwgebieden in Nederland komt de concurrentiekracht van de glastuinbouw ten goede. Het 3-in-1-project, waarvan het deelproject N223 Westerlee-Maasdijk onderdeel van uitmaakt, moeten zorgen voor betere bereikbaarheid van het glastuinbouwcomplex in Westland.
Evaluatie Greenportvisie Westland 2020
Deze evaluatie van de Greenportvisie verwoordt het collegestandpunt over de (tussen-) resultaten van de Greenportvisie over met name de periode 1-1-2004 tot 1-1-2009 met voorstellen per onderdeel over hoe nu verder. De evaluatie bepaalt de koers voor de gemeentelijke structuurvisie. Voor het aspect verkeer en vervoer zijn de volgende beleidsuitgangspunten relevant.
In de afgelopen periode is met verschillende partijen een intensief voorbereidingstraject doorlopen voor de realisatie van het 3- in-1 project. Na diverse aanpassingen en wijzigingen ligt er nu een akkoord om uiterlijk in 2013 het totale project gerealiseerd te hebben.
Uitvoering van het 3- in-1 project is bevorderlijk voor een sterke economie, een veilige samenleving, een goed leefmilieu en een aantrekkelijker Westland. Het wegenpatroon binnen Westland wordt hiermee robuuster. In een tijd van economische crisis is investeren in infrastructuur voorwaardenscheppend om de economie weer op gang te krijgen.
Westlands Verkeer en Vervoerplan
In het Westlands Verkeer en Vervoerplan is het beleid vastgelegd voor verschillende vormen van verkeer en vervoer voor de periode 2005-2015. Drie kerndoelen staan centraal: het verbeteren van de bereikbaarheid, de veiligheid en het beschermen van de leefbaarheid. Westland is sterk afhankelijk van een goede autobereikbaarheid. Om ruimte te houden voor goederenvervoer, is het wenselijk om onnodige mobiliteit te voorkomen. Gestreefd wordt naar een betrouwbaar en veilig goederenvervoernetwerk binnen de randvoorwaarden van de kwaliteit van de leefomgeving, beperking van niet noodzakelijk autogebruik en beperking van negatieve externe effecten. Het verbeteren van de infrastructuur in de gemeente zal onder meer mogelijk gemaakt worden door het 3-in-1-project, waarbij het streven is dit voor 2014 afgerond te hebben. Verder wordt invulling gegeven aan mobliteitsmanagement. Hiermee wordt onder meer beoogt het gebruik van fiets en openbaar vervoer te stimuleren.
Beleidsnotitie conventionele explosieven in het Westland
In de Beleidsnotitie conventionele explosieven in het Westland wordt beschreven hoe om moet worden gegaan met dieptewerkzaamheden op locaties die mogelijk conventionele explosieven bevatten. De basis voor het gemeentelijk beleid voor het opsporen van explosieven is de explosieven risicokaart. Deze kaart geeft een eerste indicatie van het mogelijke gevaar van dieptewerkzaamheden op bepaalde locaties in het Westland.
In het bestemmingsplan zijn de mogelijke locaties op de verbeelding aangeduid door middel van een gebiedsaanduiding. In de regels is een bepaling opgenomen voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden waarvoor een omgevingsvergunning is vereist. Dit houdt in dat voor dieptewerkzaamheden, zoals ophogen, afgraven en/of heiwerkzaamheden, een omgevingsvergunning is vereist. Voordat de omgevingsvergunning wordt verleend dient uit nader onderzoek te blijken dat de werkzaamheden verantwoord zijn, gelet op de mogelijke aanwezigheid van de munitie.
Conclusie
Het verkeersbeleid van de gemeente gaat reeds uit van de beoogde realisering en verbetering van de infrastructuur. Hiermee wordt ook op gemeentelijk niveau de noodzaak van het project aangegeven.