direct naar inhoud van 3.2 Toekomstige situatie
Plan: Bedrijventerrein Keizersweg-zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1742.BPHB2009001-0401

3.2 Toekomstige situatie

Bedrijfsgebouwen

Binnen de bestemming bedrijventerrein zullen diverse bedrijven worden gerealiseerd. Deze bedrijven zullen worden geconcentreerd binnen de daarvoor bedoelde bouwvlakken.

Bedrijven die er gevestigd zullen worden zijn:

  • Müller International Transport.
  • Truck en Trailerservice Holten BV.
  • Müller Vastgoed.
  • Truck en Trailer Care BV.
  • Müller Fresh Food Logistics.

De bedrijfswoning van het voormalige agrarische bedrijf is eigendom van Müller en zal dienst gaan doen als bedrijfswoning. De woning hoort daarmee zowel ruimtelijk (ligt op hetzelfde terrein) als functioneel bij het transportbedrijf.

Het uitgangspunt is compact bouwen. Dit krijgt betekenis door de concentratie van bij elkaar behorende bedrijven aan de Keizersweg. Bedrijfonderdelen elders zullen hiemee worden opgeheven (leidt tevens tot minder vervoersbewegingen). Ook zijn de gebouwen op het terrein gebundeld in twee bouwvlakken die elk ruimte bieden voor meerdere gebouwen.

Beeldkwaliteit

De gebouwen op het terrein dienen te voldoen aan de algemene regels zoals deze gelden voor gebied 8 van het bedrijventerrein de Haar in Holten (zie paragraaf 2.3.1).

Op de meeste plaatsen zal het beeld door groen (bomen, struweel) worden verzacht. De aandacht voor beeldkwaliteit is hierom standaard.

De gebouwen bij de entree, en langs de Keizersweg dienen echter een representatief front te vormen met voldoende architectonisch kwaliteit en uitdrukkingskracht.

Veiligheid en onderlinge verkeersbewegingen per dag

De veiligheid zal op de Keizersweg toenemen door:

  • minder verkeersbewegingen door de verschillende bedrijfstakken samen te brengen op dicht bij elkaar gelegen terreinen;
  • minder verkeerbewegingen door op het plangebied op logistieke en compacte wijze te bouwen en de bebouwingsmogelijkheden te beperken in twee bouwvlakken;
  • een goed alternatief te bieden voor het langzame verkeer door de aanleg van een recreatieve route in het plangebied.

Beperking van overlast

Het zicht op het terrein vanuit het oosten zal worden beperkt door de aanleg van een groenwal inclusief bomen.

De bouwvlakken staan in noordzuidrichting, dwars op het terrein. Dit komt voort uit ruimtelijke overwegingen maar heeft tevens voordelen om de eventuele overlast ten opzichte van de buurt te beperken.

De functie van de gebouwen voldoen aan de algemene regelgeving ten opzichte van categorisering. Dit betekent dat bedrijven die dichter ten opzichte van milieugevoelige objecten (woningen) staan meer in functie beperkt zijn dan bedrijven die op grotere afstand staan.

Het zicht op de nieuw te bouwen bedrijven vanaf de oostzijde is beperkt vanwege de bestaande houtsingel aan de straat, de groene tuin tussen straat en bedrijventerrein, de aan te leggen groenwal inclusief struweel en bomen.

Hiernaast is de maximale bouwhoogte aan oostzijde beperkt tot 9 meter. In het tweede westelijk gelegen bouwvlak is deze maximaal 12 meter hoog.

Parkeervoorzieningen

Onder meer vanwege een tekort aan parkeerplaatsen op andere bedrijfslocaties van Müller zullen er op het terrein parkeervoorzieningen worden gerealiseerd voor het transportbedrijf. Deze parkeervoorzieningen bestaan uit opstelplaatsen voor circa 180 vrachtauto's en daarnaast een aantal "gewone" parkeerplaatsen voor de werknemers van de verschillende bedrijven.

Recreatieve route

Binnen het plangebied wordt aan de noordkant een (fiets)route opgenomen. Door middel van een fietstunnel zal het (fiets)verkeer onder de uitrit van Müller doorgaan, zodat de vrachtwagens en fietsers elkaar niet gelijkvloers hoeven te kruisen, met gevaarlijke situaties als gevolg.

De route zorgt op deze manier voor een goede en veilige fietsverbinding met Vletgaarsmaten. In de toekomst kan deze route op directe wijze via een ondertunneling van de N332 op het bedrijventerrein Vletgaarsmaten worden verbonden.

Hiermee wordt tevens een goed alternatief geboden voor het langzame verkeer (voetgangers, fietsers) dat nu over de Keizersweg rijdt. De gemeente is van zins om het langzame verkeer op de Keizersweg te weren.

afbeelding "i_NL.IMRO.1742.BPHB2009001-0401_0010.png"

Figuur 3: Principevoorstel terrein