Plan: | Verbindingsweg Dodewaard |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1 |
Ontwikkeling ten opzichte van geluid
De verbindingsweg zal worden aangelegd ten westen van de woonkern van Dodewaard, tussen de Waalbandijk en de Matensestraat, in het verlengde van de Dodewaardsestraat. Ook zal de aansluiting van de toegangsweg van de Waalwaard op de Waalbandijk aangepast worden zodat het vrachtverkeer gemakkelijker richting de nieuwe verbindingsweg kan rijden.
Binnen de wettelijke geluidszone van deze nieuwe weg liggen geluidgevoelige bestemmingen. Om de realisatie van deze weg mogelijk te maken dient er conform de bepalingen uit de Wet geluidhinder een akoestisch onderzoek verricht te worden.
Normstelling en beleid
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".
In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. In deze paragraaf wordt ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeerslawaai.
Een weg heeft een wettelijke geluidszone (art. 74 Wgh) die zich uitstrekt vanaf de as van de weg tot een bepaalde afstand aan weerszijde van de weg. De zone is het gebied waarbinnen akoestisch onderzoek verricht moet worden. Wegen met een 30 km/uur regiem hebben geen wettelijke geluidszone.
Om de realisatie van de nieuwe weg mogelijk te maken dient de geluidsbelasting voor het toekomstige maatgevende jaar te worden bepaald. Dit komt doorgaans overeen met 10 jaar na openstelling van de weg. De berekende geluidsbelasting wordt vervolgens getoetst aan de zogenoemde voorkeursgrenswaarde. Indien de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde zijn er geen belemmeringen vanuit de Wet geluidhinder. Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden dienen maatregelen onderzocht te worden. Indien het niet mogelijk is de geluidsbelasting te reduceren tot de voorkeursgrenswaarde is het in bepaalde gevallen mogelijk een hogere waarde te verkrijgen.
Tabel grenswaarden bij aanleg van een nieuwe weg, de verbindingsweg is gelegen in buitenstedelijk gebied
Reconstructie
Er is sprake van een 'reconstructie' volgens de Wet geluidhinder (art. 1) als er bij één of meer wijzigingen op of aan een aanwezige weg de geluidsbelasting vanwege de weg in het toekomstig maatgevende jaar zonder het treffen van maatregelen ten opzichte van de geluidsbelasting in het jaar voorafgaand aan de wijziging of een reeds verleende hogere waarde met 2 dB of meer wordt verhoogd. Toenames onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB worden daarbij niet meegeteld.
Indien er voor een woning of andere geluidgevoelige bestemming sprake is van een 'reconstructie' dient er overwogen te worden of er maatregelen getroffen moeten/kunnen worden. In de Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder is vastgelegd hoe maatregelen kunnen worden afgewogen.
Op basis van de Wgh dient een akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd naar het wegverkeerslawaai. Dit onderzoek moet aantonen of er door de voorgenomen ontwikkeling sprake is van een reconstructiesituatie zoals bedoeld in de Wgh. De resultaten van dit onderzoek zijn onderstaand weergegeven. Het onderzoeksrapport is opgenomen in bijlage 3 van deze toelichting.
Resultaten onderzoek
Het onderzoeksgebied wordt loodrecht op de weg begrensd door de wettelijke zonebreedte (artikel 75 Wgh). De nieuw aan te leggen verbindingsweg heeft volgens art. 74 Wgh een zonebreedte van 250 meter (buitenstedelijk en 2 rijstroken).
De nieuwe verbindingsweg is gesitueerd tussen de Waalbandijk aan de zuidzijde en de Matensestraat aan de noordzijde. De nieuwe weg is gelegen in een buitenstedelijke omgeving waardoor een relatief gering aantal woningen binnen het onderzoeksgebied van de nieuwe weg zijn gelegen.
De verbindingsweg zorgt voor een positief effect op de wegen waar veel woningen of andere geluidgevoelige bestemmingen aanwezig zijn (centrum Dodewaard). Hier nemen de verkeersstromen af. Op de wegen waar de geluidsbelasting toeneemt zijn relatief weinig woningen aanwezig, waardoor per saldo een positief geluidseffect optreedt ten opzichte van de autonome situatie.
De geluidsbelastingen ten gevolge van de verbindingsweg zijn berekend ter plaatse van de gevels van de geluidgevoelige bestemmingen gelegen binnen het onderzoeksgebied. Voor een goede ruimtelijke ordening en om een doorkijk te geven naar de te verwachten geluidbelastingen ter plaatse van de twee nieuwbouwlocaties is op de grens van de te realiseren nieuwbouwwijken de geluidbelasting bepaald. De geluidsbelastingen zijn berekend voor de toekomstige situatie 10 jaar na realisatie/vaststelling bestemmingsplan, te weten het jaar 2024.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting afkomstig van de geprojecteerde nieuwe verbindingsweg de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt bij vijf woningen, zie onderstaande afbeelding.
Overschrijding voorkeursgrenswaarde bij 5 woningen
De geluidsbelasting bedraagt hierbij maximaal 56 dB. De maximaal toelaatbare waarde van 58 dB (buitenstedelijk en bestaande woning) wordt niet overschreden. Voor de overige geluidgevoelige objecten wordt een geluidbelasting berekend die lager is dan de voorkeursgrenswaarde.
Omdat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden dienen de effecten en toepasbaarheid van maatregelen onderzocht te worden.
Reconstructie / Waalwaard
Aangezien het vrachtverkeer van en naar de Waalwaard in de toekomst via de nieuwe verbindingsweg gaat rijden is het voornemen de aansluiting op de toegangsweg aan te passen, zodat het vrachtverkeer gemakkelijker de Waalbandijk op en af kan rijden richting de nieuwe verbindingsweg. De toegangsweg is te zien als een openbare weg. Om deze aanpassing mogelijk te maken is gekeken of er door de wijzing aan de bestaande wegen (Waalbandijk en de toegangsweg) een reconstructie volgens de Wgh optreedt.
De gemeente Neder-Betuwe heeft het voornemen om de snelheid op de Waalbandijk in de toekomst aan te passen van 60 km/h naar 30 km/h,.
De toename van de geluidbelasting bij de woningen langs de Waalbandijk bedraagt maximaal 3 dB bij 30 km/h. De geluidbelasting overschrijd de voorkeursgrenswaarde bij geen enkele woning voor het jaar 2024. De toename van de geluidbelasting t.o.v. van de situatie 1 jaar voor wijziging (2013) is daarom niet relevant omdat de voorkeursgrenswaarde niet overschreden wordt. Er is dus geen sprake van reconstructie, er hoeft dus ook niet gekeken te worden naar het nemen van geluid reducerende maatregelen.
Maatregelen
Uit de rekenresultaten blijkt dat de geluidsbelasting afkomstig van de nieuwe verbindingsweg voor een aantal woningen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. Omdat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden bij vijf geluidgevoelige objecten dienen de effecten en toepasbaarheid van geluidmaatregelen onderzocht en afgewogen te worden op financiële doelmatigheid volgens de regels uit het DMC (doelmatigheidscriterium).
Uit de afweging van maatregelen volgt dat maatregelen toepasbaar zijn voor twee geluidgevoelige bestemmingen langs de nieuwe verbindingsweg. Voor de woningen aan de Waalbandijk 52 en 53 is het doelmatig om geluidsarm asfalt aan te leggen of een geluidscherm te plaatsen. Geluidsarm asfalt levert een teruggebrachte geluidsbelasting naar 47 dB op. Het toepassen van een geluidsscherm van 25 meter lang en 1 meter hoog levert eveneens een teruggebrachte geluidsbelasting op tot onder de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Het aanbrengen van geluidsarm asfalt op deze locatie kent nadelen. Door de nabijheid van de T-kruising met de Waalbandijk zal het asfalt door remmend en optrekkend verkeer eerder 'oprollen' en/of kapot gereden worden. Daarom gaat de voorkeur uit naar een scherm als oplossing.
Voor de overige drie woningen waar de voorkeursgrenswaarde overschreden wordt zijn geen maatregelen doelmatig, omdat de maatregelen zorgen voor een te geringe reductie van de geluidbelasting bij deze woningen, waardoor de voorkeursgrenswaarde niet wordt behaald.
Omdat het niet mogelijk is ter plaatse van alle geprojecteerde bestemmingen te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde, en het niet doelmatig is om voor deze woningen een maatregel te treffen, zal voor drie woningen een hogere waarde moeten worden vastgesteld. Uit een nog nader uit te voeren gevelisolatie onderzoek zal moeten blijken of maatregelen nodig zijn om te kunnen voldoen aan de grenswaarde voor het binnenniveau (33 dB).
Een overzicht van de vast te stellen hogere waarden is opgenomen in onderstaande tabel. In deze tabel is voor deze woningen tevens de gecumuleerde geluidsbelasting vermeld.
Woningen waarvoor een hogere grenswaarde dient te worden vastgesteld
De geluidsbelasting die aangegeven is in de kolom “Verbindingsweg” wordt als hogere waarde vastgesteld. Bij het vaststellen van een hogere waarde “verschuift” het toetsingspunt van buiten voor de gevel naar binnen: er zal voldaan moeten worden aan een binnenniveau eis van maximaal 33 dB voor de woningen. Bij het bepalen of hieraan voldaan wordt, dient uitgegaan te worden van een geluidsbelasting van alle wegen (cumulatief) te samen en is het niet toegestaan de juridische correctie conform artikel 110g toe te passen. Het gaat hier dan om een veel hogere belasting dan de juridische geluidsbelasting die vastgesteld gaat worden. Op de waarden zoals deze zijn weergegeven in de laatste kolom van de tabel worden de gevels geïsoleerd (waarde – 33 = minimaal benodigde gevelwering).
Conclusie
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden wordt bij vijf woningen. Voor de woningen aan de Waalbandijk 52 en 53 is het doelmatig om geluidarm asfalt of een geluidscherm aan te brengen. De gemeente heeft in dit geval gekozen voor het realiseren van een geluidscherm.
Voor drie woningen (Kalkestraat 30, Matensestraat 59 en 61) kan niet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarden. Voor deze woningen dient een hogere grenswaarde te worden vastgesteld.