direct naar inhoud van 4.1 MER/Passende beoordeling
Plan: Verbindingsweg Dodewaard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1

4.1 MER/Passende beoordeling

Ontwikkeling ten opzichte van MER/passende beoordeling

Bepaalde ruimtelijke ontwikkelingen zoals de aanleg van grote wegen kunnen m.e.r.(beoordelings)plichtig zijn. Er is nagegaan of dit voor de aanleg van de verbindingsweg het geval is. Daarnaast is de verbindingsweg gelegen op korte afstand van het Natura 2000 gebied Uiterwaarden Waal. Daarom is onderzocht of de aanleg van de weg tot significant negatieve effecten op dit Natura 2000 gebied leidt.

Normstelling en beleid

Besluit mer

De verplichting tot een m.e.r.(beoordeling) kan voortvloeien uit het Besluit milieueffectrapportage (Besluit mer). In het Besluit mer is geregeld voor welke activiteiten een mer(beoordelingsplicht) geldt. Voor wat betreft de aanleg van een weg, is er op grond van het Besluit mer sprake van:

  • een mer-plicht voor: (Categorie C1.3) De aanleg, wijziging of uitbreiding van een weg bestaande uit vier of meer rijstroken, of verlegging of verbreding van bestaande wegen van twee rijstroken of minder tot wegen met vier of meer rijstroken niet zijnde een autosnelweg of autoweg. In gevallen waarin de activiteit betrekking heeft op een weg met een tracélengte van 10 kilometer of meer.
  • een mer-beoordelingsplicht voor: (Categorie D1.2) De wijziging of uitbreiding van een weg bestaande uit vier of meer rijstroken, of verlegging of verbreding van bestaande wegen van twee rijstroken of minder tot wegen met vier of meer rijstroken niet zijnde een, autosnelweg of autoweg. In gevallen waarin de activiteit betrekking heeft op een weg met een tracélengte van 5 kilometer of meer.

Natuurbeschermingswet en passende beoordeling

Op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 kan er sprake zijn van de verplichting om een passende beoordeling uit te voeren. In artikel 19j lid 2 van de Nb-wet is bepaald dat voor plannen die niet direct verband houden met of nodig zijn voor het beheer van een Natura 2000-gebied maar die afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kunnen hebben voor het desbetreffende gebied, alvorens het plan vast te stellen een passende beoordeling moet worden gemaakt.

Met andere woorden: als niet uit te sluiten is dat de aanleg van de weg tot significant negatieve effecten leidt op het naastgelegen N2000 gebied, moet er een passende beoordeling worden gemaakt. Ecologisch onderzoek zal hierover uitsluitsel moeten geven. Als er een passende beoordeling vereist is, leidt dat op grond van artikel 7.2a lid 1 Wet milieubeheer automatisch tot MER-plicht van het bestemmingsplan.

Resultaten onderzoek

Ten behoeve van dit bestemmingsplan is onderzocht of het noodzakelijk is een milieueffectbeoordeling en/of passende beoordeling op te stellen voor de verbindingsweg Dodewaard.

Milieueffectrapportage

De aanleg van de verbindingsweg valt onder geen van beide categorieën uit het Besluit mer, omdat de weg slechts bestaat uit twee rijstroken. De aanleg van de verbindingsweg is op zichzelf dan ook geen mer(beoordelings)plichtige activiteit op grond van het Besluit mer. Ook is gekeken naar de samenhang met de vestiging van het bedrijf op de locatie de Waalwaard. De door de provincie gewenste vestiging van dit bedrijf vormt namelijk een actuele aanleiding om de verbindingsweg aan te leggen. Voor dit initiatief wordt door de provincie een MER opgesteld. De verbindingsweg is echter een op zichzelf staand initiatief van de gemeente en er is geen sprake van een zodanige samenhang tussen beide projecten dat ook voor de verbindingsweg een MER moet worden opgesteld.

Passende beoordeling

In het kader van de Tracéstudie voor de verbindingsweg is ecologisch onderzoek gedaan naar de effecten van de verbindingsweg op het N2000 gebied “Uiterwaarden Waal”, zie bijlage 9. Uit dit onderzoek blijkt dat significant negatieve effecten van de aanleg van de verbindingsweg op het N2000 gebied zijn uitgesloten, zie ook paragraaf 4.8.

Conclusie

Voor de effecten van de ontwikkeling in Waalwaard is in het MER en de passende beoordeling Waalwaard dezelfde conclusie getrokken, en ook cumulatief leiden de aanleg van de verbindingsweg en de ontwikkeling in Waalwaard niet tot significant negatieve effecten.

Er hoeft daarom geen passende beoordeling te worden gemaakt op grond van de Natuurbeschermingswet, en er is geen sprake van een daarmee samenhangende MER-plicht.