direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Veegplan kernen 2017
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.Veegplan2017-BP40

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In de periode van 2010 tot heden is gewerkt aan de actualisatie van alle bestemmingsplannen van de gemeente. In de afgelopen jaren is door het 'gebruik van' de plannen (o.a. bij het verlenen van omgevingsvergunningen) gebleken dat in sommige gevallen (vaak onvermijdelijke) onvolkomenheden in de regelingen voorkomen. Om dit te herstellen is besloten een zogenoemd veegbestemmingsplan te maken voor de kernen.

1.2 Doelstelling

De doelstelling van dit bestemmingsplan is in één keer meerdere correcties/wijzigingen in de diverse bestemmingsplannen voor de kernen aan te brengen.

1.3 Functie van het bestemmingsplan

Dit bestemmingsplan fungeert als een plan dat als een paraplu over andere bestemmingsplannen heen hangt. De bestemming en bijbehorende regels in dit plan zijn van toepassing op gedeelten van die bestemmingsplannen. Deze onderliggende bestemmingsplannen blijven gewoon gelden; alleen dat wat in dit paraplubestemmingsplan wordt geregeld, komt in de plaats van en/of ter aanvulling op de regelingen in die bestemmingsplannen over dit onderwerp.

Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding (kaart), regels en een toelichting. De verbeelding en de regels vormen tezamen het juridische plan. De plantoelichting heeft geen rechtskracht.

Een bestemmingsplan wordt met de daarbij behorende toelichting langs elektronische weg vastgelegd. Het bestemmingsplan wordt in die vorm vastgesteld.

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 worden de geldende bestemmingsplannen weergegeven. Hoofdstuk 3 geeft concreet aan welke aanpassingen doorgevoerd worden in de bestemmingsplannen. De overige aspecten die in een bestemmingsplan toelichting thuishoren: economische uitvoerbaarheid en maatschappelijke uitvoerbaarheid, komen in het hoofdstuk 4 aan bod.

Hoofdstuk 2 Geldende bestemmingsplannen

Het veegbestemmingsplan gaat over de volgende bestemmingsplannen. In de tabel (hieronder) zijn die bestemmingsplannen genoemd, met de data van vaststelling door de gemeenteraad.

Naam bestemmingsplan   IMRO code   Datum vaststelling raad  
Kern Moerdijk   NL.IMRO.1709.KernMoerdijk-BP40   24-11-2016  
Fijnaart   NL.IMRO.1709.Fijnaart-BP50   12-10-2016  
Centrum Zevenbergen   NL.IMRO.1709.CentrumZevenbergen-BP40   08-10-2015  
Noordhoek   NL.IMRO.1709.Noordhoek-BP40   08-10-2015  
Helwijk   NL.IMRO.1709.Helwijk-BP40   09-07-2015  
Heijningen   NL.IMRO.1709.Heijningen-BP40   03-07-2014  
Langeweg   NL.IMRO.1709.Langeweg-BP40   03-07-2014  
Noordschans   NL.IMRO.1709.Noordschans-BP40   03-07-2014  
Kern Standdaarbuiten
Kern Standdaarbuiten, reparatiebesluit  
NL.IMRO.1709.standdaarbuiten12-0401
NL.IMRO.1709.standdaarb1eherz-BP40  
14-03-2013
18-12-2014  
Woonwijken Zevenbergen   NL.IMRO.1709.wonenzevenbergen15-0401   19-04-2012  
Kern Zevenbergschen Hoek   NL.IMRO.1709.7bergschenhoek18-0401   03-11-2011  
Woonwijken bij de vesting Willemstad   NL.IMRO.1709.wonenwillemstad03-0401   03-02-2011  
Zevenbergen Oost   NL.IMRO.1709.zevenbergenoost17-0401   16-12-2010  

 

Nadien vastgestelde (postzegel)bestemmingsplannen maken geen onderdeel uit van dit bestemmingsplan. Daarnaast maken de bestemmingsplannen Vesting Willemstad en Klundert geen onderdeel uit van voorliggend veegplan. Voor de kernen Willemstad en Klundert zijn nieuwe bestemmingsplannen in procedure.

 

Hoofdstuk 3 De aanpassingen

Zoals in paragraaf 1.2 is aangegeven heeft dit bestemmingsplan tot doel in één keer diverse correcties/wijzigingen in verschillende bestemmingsplannen aan te brengen.

In deze paragraaf worden daar waar dat nodig is de correcties/wijzigingen per thema of locatie toegelicht.

3.1 Standplaatsen

In diverse bestemmingsplannen is geen regeling voor standplaatsen opgenomen. In dit bestemmingsplan is een begrip 'standplaatsen' opgenomen:

'het vanaf een vaste plaats op of aan de weg of op een andere voor het publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen of het anderszins aanbieden van goederen of diensten, al dan niet gebruikmakend van fysieke middelen, zoals kraam, wagen of tafel'.

In de bestemmingsomschrijving van de diverse bestemmingsplannen zijn standplaatsen toegevoegd als bij de bestemming behorende voorziening.

Het Standplaatsenbeleid gemeente Moerdijk (inwerkingtreding 27-10-2016) op basis van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) ziet vervolgens in een nader afwegingskader om vergunningen te kunnen verlenen voor standplaatsen.

3.2 Terrassen

In diverse bestemmingsplannen is geen regeling voor terrassen opgenomen. In de bestemmingsomschrijving van de bestemming Verkeer - Verblijfsgebied zijn terrassen toegevoegd ten behoeve van bestaande horeca, mits de terrassen niet geplaatst worden achter de achtergevel.

De Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk (inwerkingtreding 09-08-2017) op basis van de Apv ziet vervolgens in een nader afwegingskader om vergunningen te kunnen verlenen voor terrassen.

3.3 Overkapping in Tuin

In het bestemmingsplan Woonwijken Zevenbergen is de regeling voor het bouwen van overkappingen in de bestemming Tuin niet in overeenstemming met de gemeentelijke plansystematiek. Dit is aangepast.

3.4 Begrippen met betrekking tot wonen

Enkele begripsomschrijvingen met betrekking tot wonen worden met dit bestemmingsplan geharmoniseerd. Het betreft de volgende begrippen:

  • woning: een complex van ruimten, niet zijnde onzelfstandige woonruimte, geschikt en bestemd voor de huisvesting van niet meer dan één huishouden;
  • huishouden: een zelfstandig(e) dan wel samenwonend persoon of groep van personen met een zekere mate van verbondenheid en continuïteit in de samenstelling daarvan. Van een onderlinge verbondenheid is sprake indien de personen binnen een complex van ruimten gebruik maken van dezelfde voorzieningen zoals een keuken, sanitaire voorzieningen en de entree.
  • wonen: het houden van verblijf, het huren of het gehuisvest zijn in een woning;
  • kamergewijze verhuur: het bedrijfsmatig verhuren of aanbieden van onzelfstandige woonruimtes voor bewoning;
  • onzelfstandige woonruimte: woonruimte die geen eigen toegang heeft of die niet door een huishouden kan worden bewoond, zonder daarbij afhankelijk te zijn van wezenlijke voorzieningen (keuken, douche en/of toilet) buiten die woonruimte.

3.5 Parkeren

Op 1 november 2014 is de AMvB "Quick wins" (Stb. 2014, nummer 333) en op 29 november 2014 is de Reparatiewet BZK 2014 (Stb. 2014-458) van kracht geworden. De AMvB wijzigt artikel 3.1.2 (lid 2) van het Besluit ruimtelijke ordening terwijl de Reparatiewet enkele bepalingen in de Woningwet herziet. Het eerste artikel legt expliciet vast dat een bestemmingsplan regels mag bevatten die betrekking hebben op een bevoegdheid waarvan de uitoefening afhankelijk is gesteld van beleidsregels. De aanpassing van de Woningwet komt er op neer dat de stedenbouwkundige bepalingen uit de gemeentelijke bouwverordeningen niet meer van toepassing zijn op na 29 november 2014 nieuw vast te stellen bestemmingsplannen of beheersverordeningen en in ieder geval volledig vervallen op 1 juli 2018.

Gezien het nieuwe artikel 3.1.2 Bro bestaat de mogelijkheid om via algemene regels in het bestemmingsplan op de parkeerbehoefte te kunnen sturen. Daarom is een parkeerregeling aan de bestemmingsplannen toegevoegd, zoals in bestemmingsplan Kern Moerdijk reeds is gedaan.

3.6 Aan-huis-verbonden beroep en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten

De begrippen 'aan-huis-verbonden beroep' en 'kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten' zijn zodanig aangepast, zodat de activiteiten ook in de bijbehorende bouwwerken kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast is de maximale toegestane oppervlakte van aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten in een aantal bestemmingsplannen geharmoniseerd met de overige bestemmingsplannen, en vergroot van 50 m2 naar 60 m2 in de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Wonen' en 'Wonen - Woonwagenstandplaats'.

3.7 Aanbouwen

De regeling inzake de bouwhoogte van aanbouwen in de bestemming Wonen in het bestemmingsplan Kern Zevenbergschen Hoek Woonwijken Zevenbergen, Woonwijken bij de vesting Willemstad en Zevenbergen Oost is geharmoniseerd met de overige bestemmingsplannen. Ook is de regeling inzake de gezamenlijke oppervlakte van aanbouwen geharmoniseerd met de overige bestemmingsplannen.

3.8 Erfafscheiding

De regeling voor erfafscheidingen in de bestemming Wonen is in overeenstemming gebracht met het Besluit omgevingsrecht (Bor).

3.9 Archeologie

Sedert enkele jaren is het opstellen en uitvoeren van archeologisch beleid een gemeentelijke aangelegenheid. De Wet op de archeologische monumentenzorg (Wamz) en de Wet ruimtelijke ordening (Wro) verlangen van gemeenten dat zij archeologische waarden volwaardig meewegen in de ruimtelijke planvorming. Voordeel is dat gemeenten zelf een afweging kunnen maken ten aanzien van de gebieden die onderzoeksplichtig zijn, en welke vrijstellingsregimes gehanteerd worden. Daarbij past een eigen archeologiebeleid, met als basis een archeologische waarden en verwachtingenkaart en een beleidskaart.

De archeologische waarden- en verwachtingenkaart van de gemeente Moerdijk geeft een gedetailleerd overzicht van de aanwezige archeologische waarden en de archeologische verwachtingen. Deze kaart biedt bovendien een goede kapstok om de kennis over de rijke geschiedenis van de gemeente bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Deze kaart vormt de basis voor de beleidsadvieskaart. Deze beleidsadvieskaart geeft een vertaling van de archeologische waarden en verwachtingen naar beleidsmaatregelen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.Veegplan2017-BP40_0001.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1709.Veegplan2017-BP40_0002.png"

Archeologische waarden- en verwachtingskaart gemeente Moerdijk

Ter plaatse van het voorliggende plangebied gelden de volgende archeologische verwachtingswaarden op grond van de Erfgoedverordening 2017 van de gemeente Moerdijk:

Archeologische verwachting   Vrijstellingsgrens  
Waarde - Archeologie 3 (paars)   Onderzoeksplicht bij verstoring >50 m2 en dieper dan 0,3 m  
Waarde - Archeologie 4 (groen)   Onderzoeksplicht bij verstoring >80 m2 en dieper dan 0,3 m  
Waarde - Archeologie 5 (rood)   Onderzoeksplicht bij verstoring >100 m2 en dieper dan 0,5 m  
Waarde - Archeologie 6 (oranje)   Onderzoeksplicht bij verstoring > 250 m2 en dieper dan 0,5 m  
Waarde - Archeologie 7 (rose)   Onderzoeksplicht bij verstoring > 250 m2 en dieper dan 2 m  
Waarde - Archeologie 8 (beige)   Onderzoeksplicht alleen bij MER-plichtige projecten (vervalt)  
Waarde - Archeologie 9 (wit)   Geen archeologische onderzoeksplicht (vervalt)  

In een aantal bestemmingsplannen is het archeologiebeleid niet opgenomen en in een aantal bestemmingsplannen is het archeologiebeleid wel opgenomen, maar is actualisatie noodzakelijk.

Voor de bestemmingsplannen waarin het archeologiebeleid nog niet is vertaald is dit overeenkomstig de gemeentelijke plansystematiek alsnog gedaan, zowel in de regels als op de verbeelding. Voor de bestemmingsplannen waarin het archeologiebeleid wel is vertaald, zijn alleen de regels op onderdelen geactualiseerd op basis van de Erfgoedverordening 2017 van de gemeente Moerdijk.

3.10 Veiligheidszone - leiding

De regeling voor de aanduiding 'veiligheidszone - leiding' in het bestemmingsplan Noordhoek wijkt af van de regeling in het bestemmingsplan Buitengebied. De regeling wordt vervangen door de recente regeling uit het bestemmingsplan Buitengebied, die tot stand is gekomen na uitvoerig overleg met de omgevingsdienst en de leidingbeheerders.

3.11 Vrijwaringszone - buisleidingenstraat

De vrijwaringszone voor de buisleidingenstraat wordt opgenomen in het bestemmingsplan Noordhoek, inclusief bijbehorende regeling.

3.12 Duurzaamheid

De algemene afwijkingsbevoegdheid voor overschrijding voor bouwgrenzen is ook mogelijk gemaakt voor het realiseren van duurzaamheidsmaatregelen.

3.13 Samenvattende tabel

De hiervoor genoemde aanpassingen zijn onderstaand samengevat.

Naam bestemmingsplan   Standplaatsen   Terrassen   Overkapping
in tuin  
Begrippen wonen   Parkeren   Beroep en bedrijf   Aanbouwen   Erfafscheiding   Archeologie   Duurzaamheid  
Kern Moerdijk   x   x     x         x   x   x  
Fijnaart   x       x   x   x     x   x   x  
Centrum Zevenbergen   x       x   x   x     x   x   x  
Noordhoek   x   x     x   x   x     x   x   x  
Helwijk   x       x   x   x     x   x   x  
Heijningen   x       x   x   x     x   x   x  
Langeweg   x       x   x   x     x   x   x  
Noordschans   x   x     x   x   x     x   x   x  
Kern Standdaarbuiten
Kern Standdaarbuiten, reparatiebesluit  
x   x     x   x   x     x   x   x  
Woonwijken Zevenbergen   x   x   x   x   x   x     x   x   x  
Kern Zevenbergschen Hoek   x       x   x   x   x   x   x   x  
Woonwijken bij de vesting Willemstad   x   x     x   x   x     x     x  
Zevenbergen Oost   x   x     x   x   x     x   x   x  

x = aanpassing in dit bestemmingsplan

3.14 Verbeelding

  • Op de locatie Zuidhaven 45 in Zevenbergen is de aanduiding 'detailhandel' opgenomen op de bestemming Gemengd-1 overeenkomstig de feitelijke situatie. Deze locatie valt binnen het bestemmingsplan Centrum Zevenbergen.
  • Op de locatie Veerstraat 1 in Standaardbuiten is de aanduiding 'wonen' opgenomen binnen de bestemming kantoor overeenkomstig de feitelijke situatie. Deze locatie valt binnen het bestemmingsplan Kern Standdaarbuiten. In de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Kantoor' van het bestemmingsplan Kern Standdaarbuiten is de bepaling toegevoegd dat wonen uitsluitend is toegestaan ter plaatse van de aanduiding 'wonen', zie artikel 19.
  • Op de locatie Van Liedekerkestraat 15c in Standaardbuiten is een aanduiding 'detailhandel' opgenomen. Deze locatie valt binnen het bestemmingsplan Kern Standdaarbuiten. In de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Bedrijf' van het bestemmingsplan Kern Standdaarbuiten is de bepaling toegevoegd dat detailhandel uitsluitend is toegestaan ter plaatse van de aanduiding 'detailhyandel', zie artikel 19.
  • De in het bestemmingsplan Kern Moerdijk opgenomen gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' is niet correct opgenomen. De gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' zoals opgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan Kern Moerdijk is daarom vervangen door de gebiedsaanduiding 'geluidzone - industrie' zoals opgenomen op de verbeelding van het voorliggende plan.
  • De begrenzing van de 'veiligheidszone - leiding' is aangepast in het bestemmingsplan Noordhoek en de 'vrijwaringszone - buisleidingenstraat' is opgenomen op de verbeelding van het bestemmingsplan Noordhoek.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Economische uitvoerbaarheid

In het bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het bestemmingsplan kan worden gezien als een consoliderend plan. Om die reden is het opstellen van een exploitatieplan niet noodzakelijk. Geconcludeerd wordt dat het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar is.

4.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Voorbereidingsfase

Conform artikel 3.1.1. van het Bro moeten burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg plegen met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met de Rijks- en provinciale diensten die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Het voorliggende plan is reeds voorgelegd aan de provincie Noord-Brabant, Waterschap Brabantse Delta, Rijkswaterstaat, Regionale Brandweer en Gasunie. Er zijn geen vooroverlegreacties ingediend.

Ontwerpfase

Het ontwerpbestemmingsplan is op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening van 15 maart tot en met 25 april 2018 voor een periode van zes weken als ontwerp ter inzage gelegd. Binnen deze termijn is een ieder in de gelegenheid gesteld schriftelijk en/of mondeling een zienswijze in te dienen. Er is één zienswijze ingediend, die is samengevat en beantwoord in de Nota van Zienswijze.