direct naar inhoud van 3.2 Stedelijk kerngebied
Plan: Structuurvisie ''Moerdijk 2030''
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.SVMoerdijk2030-0401

3.2 Stedelijk kerngebied

De zone van Zevenbergen in het zuiden tot en met het Zeehaven- en Industrieterrein Moerdijk in het noorden vormt in 2030 het stedelijk kerngebied ('stedelijke driehoek') van de gemeente. Hier liggen de belangrijkste stedelijke functies. Het gebied is vrij dicht bebouwd en doorsneden door veel transportinfrastructuur. Het relatief besloten landelijk gebied tussen de noordrand van Zevenbergen en de A17 fungeert als stedelijk-landschappelijk uitloopgebied van Zevenbergen. Hier kunnen meer intensieve en/of ruimtevragende vormen van recreatie een plek krijgen.

Zevenbergen vormt de stad in het hart. Het is de hoofdkern van de gemeente, met een hoog voorzieningenniveau en een regionale verzorgingsfunctie. Deze centrumfunctie wordt versterkt. In Zevenbergen worden bovendien de meeste woningen gebouwd en er is plaats voor bovenlokale bedrijvigheid. Ten zuidoosten van de kern, ten oosten van de Hazeldonkse Zandweg, is plek voor glastuinbouw.

Aan het Hollandsch Diep ligt het Zeehaven- en Industrieterrein Moerdijk. Hier wordt het ruimtegebruik geïntensiveerd en de haven uitgebreid. Het terrein geeft Moerdijk een belangrijke economische positie op (inter)nationaal niveau. Dit wordt versterkt door de komst van het LPM, waardoor Moerdijk in 2030 het logistieke knooppunt van Zuidwest-Nederland is geworden. Het LPM zal komen te liggen in de zuidelijke oksel van de A16 en de A17, omdat dit de meest logische locatie is gezien de uitstekende bereikbaarheid en de uitstekende koppelingsmogelijkheden met het bestaande Zeehaven- en Industrieterrein Moerdijk. Het LPM zal via een nieuwe hoofdontsluiting hiermee en met de stedelijke driehoek rechtstreeks verbonden worden. De stedelijke driehoek is bewust niet zo ver opgerekt dat het LPM daarbinnen zou vallen om te voorkomen dat het gebied tussen het LPM en Zevenbergen ook als te verstedelijken gebied zou worden gezien. De Lapdijk is dan ook te beschouwen als uiterste grens van het LPM. Door de komst van het LPM neemt de bedrijvigheid in het gebied toe, waardoor de leefbaarheid, het milieu en de kwaliteit van de leefomgeving verder onder druk komen te staan. In paragraaf 2.3 (onder "Moerdijk MeerMogelijk") is aangegeven welke compensatiemaatregelen daartoe worden voorzien.