Plan: | Buitengebied, herziening 2005, partiële herziening Lindrot 10 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1700.BPBG2010PH0002-ont2 |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies (o.a. wonen). Zo zijn in de Wet geluidhinder voor woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen grenswaarden opgenomen voor industrielawaai, wegverkeerlawaai en railverkeerslawaai.
In het voorliggende geval bevinden zich geen spoorrails of industrieterreinen/ industriële inrichtingen in de nabijheid van het plangebied. Deze aspecten kunnen derhalve buiten beschouwing worden gelaten. Op het aspect wegverkeerslawaai wordt hierna nader ingegaan.
Het onderzoek is alleen noodzakelijk als de geluidsgevoelige bestemming binnen de wettelijke geluidszone van de weg gelegen is. In artikel 74.1 van de Wgh is aangegeven dat een weg een zone heeft die zich uitstrekt vanaf de as van de weg tot de volgende breedte aan weerszijden van de weg:
a. | in stedelijk gebied: | |
1°. | voor een weg, bestaande uit drie of meer rijstroken: 350 meter; | |
2°. | voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken genoemde geval: 200 meter; | |
b. | in buitenstedelijk gebied: | |
1°. | voor een weg, bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter; | |
2°. | voor een weg, bestaande uit drie of vier rijstroken: 400 meter; | |
3°. | voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken: 250 meter. |
2. | Het eerste lid geldt niet met betrekking tot: | |
a. | wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied; | |
b. | wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt. |
De nieuwe woning aan de Lindrot 10 bevindt zich binnen de wettelijke zone van de weg waardoor een akoestisch onderzoek noodzakelijk is.
Buijvoets Bouw- en Geluidsadvisering uit Oldenzaal heeft in verband met de ontwikkeling een akoestisch onderzoek wekverkeerslawaai uitgevoerd. De resultaten en de conclusies voortkomen uit dit onderzoek zijn hierna opgenomen. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar Bijlage 1 bij deze toelichting.
De nieuwe woning ligt in “buitenstedelijk” gebied binnen de wettelijk vastgestelde geluidszones, als bedoeld in art. 74 van de Wet geluidhinder, van de Daarleseweg (N-751) en Lindrot.
De voorkeursgrenswaarde voor de geluidbelasting LDEN op de gevels van een woning t.g.v. een weg bedraagt 48 dB.
De op de nieuwe woning invallende geluidbelasting LDEN kan worden bepaald met een rekenmodel, volgens het Reken- en Meetvoorschrift Verkeerslawaai, standaard-methode I of II. In deze situatie is binnen de randvoorwaarden methode I toegepast. Deze methoden zijn gebaseerd op het berekenen van de geluidemissie (afhankelijk van het aantal en type voertuigen, het soort wegdek, de rijsnelheid en enkele correctiefactoren) en de geluidoverdracht tussen de weg en de immissiepunten (woninggevel).
Bij het berekenen van de geluidbelasting wordt rekening gehouden met een prognose van de verkeersgegevens in de toekomstige situatie over 10 jaar (2019). De weg- en verkeersgegevens zijn afkomstig van de provincie Overijssel (N-751) zoals in tabel I weergegeven. Van de Lindrot zijn volgens de gemeente Twenterand geen telgegevens of prognoses beschikbaar omdat dit een weg is met alleen bestemmingsverkeer, de geluidbelasting is niet relevant.
De 48 dB geluidcontour van de N-751 op een maatgevende waarneemhoogte van 4.5 m (verdieping) zonder rekening te houden met afscherming (zgn poldercontour) ligt op 125 m uit de wegas. De nieuwe woning ligt op minimaal 180 m uit de as van de N-751 zodat de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden.
De Wet geluidhinder levert geen belemmeringen op voor dit plan.