direct naar inhoud van 4.2 Planologisch-juridisch en bestuurlijk instrumentarium
Plan: De Wolden Structuurvisie 2030
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.1690.SV00001-0402

4.2 Planologisch-juridisch en bestuurlijk instrumentarium

In de nieuwe Wet ruimtelijke ordening zijn het bestemmingsplan, de beheersverordening en het projectbesluit de instrumenten om in planologisch-juridische zin de ontwikkelingen zoals verwoord in deze structuurvisie mogelijk te maken. Voor De Wolden zullen meerdere bestemmingsplannen, uitwerkingsplannen en wijzigingsplannen concreet richting geven aan de ontwikkeling van de betreffende projecten. Om de ambities te verwezenlijken voorziet de structuurvisie in een aantal projecten. Deze zijn in de tabel in 4.1 opgenomen.

Naast de planologisch-juridische instrumenten, zijn er ook bestuurlijke instrumenten die kunnen worden ingezet om de beleidsdoelen van de structuurvisie dichterbij te brengen. In dit kader wordt onderscheid gemaakt tussen subsidies c.q. stimuleringsbijdragen, de Wet voorkeursrecht gemeenten en strategische afspraken zoals publiek-private samenwerking.

  • 1. Subsidies en stimuleringsbijdragen

Om ontwikkelingen te stimuleren kunnen subsidies of stimuleringsbijdragen worden ingezet. Subsidies kunnen een bijdrage leveren in de financiële dekking van de kosten van kostenvragende projecten. Veel projecten bevinden zich echter nog in een dusdanig vroeg stadium dat het aanvragen van subsidies momenteel niet aan de orde is. Per project zal nauwlettend in de gaten worden gehouden of er kansen zijn om gebruik te maken van subsidies en/of stimuleringsbijdragen. Zodra deze mogelijkheden zich voordoen zal hier gebruik van worden gemaakt.

  • 2. Wet voorkeursrecht gemeenten

De structuurvisie kan tevens een basis bieden voor vestiging van een voorkeursrecht ter verwerving van de benodigde gronden en opstallen op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Het vestigen van een voorkeursrecht kan hierbij zinvol zijn ten behoeve van de actieve grondverwerving.

Een voorkeursrecht dat wordt gevestigd op basis van een vastgestelde structuurvisie is geldig voor een periode van drie jaren (artikel 4 Wvg). Het voorkeursrecht vervalt van rechtswege drie jaar na vaststelling van de structuurvisie, tenzij voor dat tijdstip een bestemmingsplan of projectbesluit wordt vastgesteld. Derhalve is het vestigen van een voorkeursrecht op dit moment niet zinvol en wordt van de mogelijkheid tot vestiging van een voorkeursrecht bij vaststelling van deze structuurvisie dan ook geen gebruik gemaakt. Concretisering van de beschreven ontwikkelingen kan leiden tot aanpassing van de structuurvisie, waardoor alsnog de basis gelegd kan worden voor het vestigen van een voorkeursrecht.

  • 3. Strategische afspraken

Daarnaast kunnen strategische afspraken over samenwerking in een gebied worden gemaakt met partijen zoals de provincie, waterschappen en andere partijen. Dit kunnen zowel publieke als private partijen zijn. Een ander voorbeeld van een door de gemeente in te stellen bestuurlijk instrumentarium kan het maken van strategische afspraken ten behoeve van fondsvorming voor “bijdragen aan ruimtelijke ontwikkelingen” zijn. Deze fondsvorming zal nader worden besproken.