direct naar inhoud van 3.2 Vertrekpunten voor ontwikkeling
Plan: Dorpskern Lichtenvoorde, herziening 1, Ontwikkeling sportcomplex Lichtenvoorde
Status: concept
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1586.BPLIC101-VG01

3.2 Vertrekpunten voor ontwikkeling

Voor ontwikkeling van het voorliggende plan zijn zogenaamde vertrekpunten geformuleerd. De vertrekpunten bestaan enerzijds uit (harde) programmatisch eisen en anderzijds uit gewenste ruimtelijke uitgangspunten. Hiermee is ook rekening gehouden met de wensen zoals die verwoord zijn in de klankbordgroep. Per onderdeel worden vertrekpunten verwoord.

3.2.1 Huidige gebruik
  • het plangebied omvat in de huidige situatie: de Hamalandhal, openbare parkeervoorzieningen en een sportveld;
  • achter de Hamalandhal, in de noordoost hoek van het sportveld, staat een GSM-mast van de KPN. De GSM-mast dient gehandhaafd te worden;
  • de huidige Hamalandhal heeft een footprint van ca 2500 m²;
  • de hal bevat aan de achterzijde een breedtesporthal van 28x48m (3 zaaldelen) en de tribuneplaatsen; in het voorste deel zijn de overige ruimtes gesitueerd zoals kleedruimtes, kantine, entree, garderobe, bergruimtes en technische ruimtes.
  • de sporthal wordt ontsloten vanaf de Van der Meer de Walcherenstraat;
  • de reguliere (en openbare) parkeervoorzieningen zijn gelegen op het parkeerterrein langs de Van der Meer de Walcherenstraat (39 parkeerplaatsen) en aan de noordzijde van de sporthal (26 parkeerplaatsen);
  • aan de achterzijde van de sporthal ligt een onverhard terrein dat dienst kan doen als overloopterrein voor parkeren (ca 35 parkeerplaatsen);
  • op het voorplein zijn de fietsenstallingen gesitueerd.
3.2.2 Vertrekpunten voor ontwikkeling

Programma uitbreiding sportcomplex:

  • 1 breedtesporthal;
  • footprint ca. 2350 m² bvo;
  • afmetingen sportzaal: 24x44m (3 zaaldelen);
  • 150 tribuneplaatsen.

Totale programma sportcomplex (bestaand+uitbreiding)

  • 2 breedtesporthallen;
  • footprint ca. 4850 m² bvo;
  • afmetingen sportzalen: 28x48m (bestaand, 3 zaaldelen) en 24x44m (nieuw, 3 zaaldelen);
  • tribuneplaatsen.

Situering

  • handhaving van de bestaande Hamalandhal en de GSM-mast;
  • nieuwbouw aan de zuidzijde van de bestaande hal (= de enige plek met voldoende ruimte);
  • fysieke koppeling van de bestaande bebouwing en de nieuwbouw bv door middel van een centrale entreepartij;
  • parkeren zoveel mogelijk uit het zicht; daarbij dient voorkomen te worden dat het parkeerterrein als hangplek gebruikt gaat worden;
  • ruime afstand tot de Van der Meer de Walcherenstraat aanhouden om de realisatie van een groene koppeling tussen het Wentholtpark en 't Hof en het eventueel doortrekken van de Hofbeek in de toekomst niet onmogelijk te maken.

Ontsluiting

  • ontsluiting van het sportcomplex en de parkeerterreinen aan de hoofdontsluitingsroute naar het centrum (Dijkstraat - Van der Meer de Walcherenstraat - Koemstraat) ivm het zoveel mogelijk beperken van eventuele verkeersoverlast in de aangrenzende woonstraten;
  • voorkomen van sluipverkeer in het zuidelijke deel van de Van der Meer de Walcherenstraat, Sterenborgstraat en Wentholtstraat; hiervoor is het deel van de Sterenborgstraat ter hoogte van het park reeds afgesloten voor autoverkeer;
  • goede toegankelijkheid van het sportcomplex voor nood- en hulpdiensten, vuilnisophaaldienst en bevoorrading.
  • ruimte voor het afzetten en ophalen van schoolkinderen of supporters per bus;
  • rekening houden met de bevoorrading van de bestaande drukkerij; dit kan eventueel gecombineerd worden met de bevoorradingsvoorziening van het sportcomplex.

Parkeren

  • parkeerplaatsen verdelen over meerdere parkeerterreinen; voorkomen van één grootschalig parkeerterrein;
  • groenzone langs de Van der Meer de Walcherenstraat ten zuiden van de Koemstraat vrij houden van parkeren;
  • beperken van de loopafstanden tussen de parkeervoorzieningen en de entrees van het sportcomplex (maximaal 150m);
  • voldoende fietsenstallingen nabij de entrees;
  • minmaal 121 parkeerplaatsen, ten noorden van de centrale entrees;
  • maximaal 30 overloop parkeerplaatsen, ten zuiden van de centrale entrees;
  • 80 parkeerplaatsen in de nabijheid voor bijzondere piekmomenten.
  • 300 fietsstallingsplaatsen.

Evenementen

  • beperken van overlast door het houden van evenementen: maximaal 6x per jaar.

Bouwmassa en bouwhoogte

  • de footprint dient zo klein mogelijk gehouden te worden door een compact gebouw met waar mogelijk de stapeling van programma;
  • maximale bouwhoogte is 9m (vrije hoogte breedtesporthal is 7m);
  • de bouwmassa dient geleed te worden om de grootschaligheid van het sportcomplex te breken bv door het aanbrengen van variatie in de bouwmassa door kleinere bouwmassa's en gebouw delen met verschillende hoogten aan elkaar te schakelen;
  • de bebouwingsmassa dient een logische opbouw te krijgen: lagere delen dienen goed aan te sluiten op de hogere delen; de verschillende bouwmassa's dienen in verhouding met elkaar te zijn.

Milieuaspecten

  • wet milieuhinder: het sportcomplex moet voldoen aan de wettelijk gestelde eisen op het gebied van milieuhinder (geur, stof, geluid en gevaar);
  • geluidsreflectie: het geluidsniveau van eventueel gereflecteerd geluid van omliggende bedrijven tegen de gevels van de uitbreiding van het sportcomplex mag niet boven het maximaal aantal decibel, waarvoor een vergunning is afgegeven, uitkomen;
  • water: vanwege de toename van het bebouwd en verhard oppervlakte zullen er in het kader van de watertoets maatregelen genomen moeten worden ten aanzien van het afstromend water; er dient rekening gehouden te worden met voorzieningen voor het vasthouden en bergen van water bv door infiltratie en/of de vergroting van het oppervlaktewater.