direct naar inhoud van Bijlage 2. Onderzoek luchtkwaliteit
Plan: Uitbreiding J.G. van der Mey Group Vleeswarenbedrijven e.o.
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201

Bijlage 2. Onderzoek luchtkwaliteit

B2.1. Beleidskader en normstelling

In paragraaf 5.1 zijn de hoofdpunten van de geldende wetgeving voor luchtkwaliteit beschreven. In deze bijlage worden enkele aanvullende punten uit de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen 2007 (ook wel Wet luchtkwaliteit, hierna Wlk) nader uiteengezet.

Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen

Maatgevende stoffen langs wegen

Voor luchtkwaliteit als gevolg van wegverkeer is stikstofdioxide (NO2, jaargemiddelde) het meest maatgevend, aangezien deze stof door de invloed van het wegverkeer het snelst een overschrijding van de grenswaarde uit de Wlk veroorzaakt14. Daarnaast zijn ook de concentraties van fijn stof (PM10) van belang. Andere stoffen uit de Wlk hebben een beperkte invloed op de luchtkwaliteit bij wegen en worden daarom bij deze toetsing buiten beschouwing gelaten.

Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007

In de Regeling beoordeling luchtkwaliteit is vastgesteld dat concentraties van stoffen die zich van nature in de buitenlucht bevinden en die niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, bij de beoordeling van de grenswaarden voor fijn stof buiten beschouwing worden gelaten. In de Regeling is bepaald dat alleen de bijdrage van zeezout kan worden afgetrokken van de concentratie fijn stof. Aangegeven is hoe groot de aftrek van het jaargemiddelde en 24-uurgemiddelde per gemeente bedraagt. Voor de gemeente Teylingen bedraagt de aftrek voor het jaargemiddelde van fijn stof 6 ìg/m³ en voor het 24-uurgemiddelde 6 overschrijdingen per jaar.

Daarnaast staan in de Regeling beoordeling luchtkwaliteit de regels voor het meten en berekenen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit beschreven. Bij de berekening van de luchtkwaliteit wordt onderscheid gemaakt tussen verkeers- en industriële bronnen. Voor verkeer wordt onderscheid gemaakt tussen standaardrekenmethode 1 (SRM 1) betreffende stedelijke situaties met weinig hoogteverschillen; en standaardrekenmethode 2 (SRM 2) voor de bepaling van overige situaties. Er mag van een andere methode gebruik worden gemaakt indien deze is goedgekeurd door het Ministerie van VROM. In het de Regeling beoordeling luchtkwaliteit is tevens aangegeven welke gegevens gebruikt worden bij het maken van de berekening en op welke wijze de berekeningsresultaten worden afgerond.

B2.2. Onderzoek luchtkwaliteit

Uitgangspunten onderzoek luchtkwaliteit

Binnen het plangebied wordt de uitbreiding van een vleesverwerkend bedrijf mogelijk gemaakt. Deze uitbreiding heeft vanwege de beperkte verkeersaantrekkende werking weinig gevolgen voor de luchtkwaliteit in de directe omgeving. Op grond van het Besluit niet in betekende mate is de ontwikkeling vrijgesteld van toetsing aan de grenswaarden uit de Wlk. Wel dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied inzichtelijk te worden gemaakt.

Zodoende is direct langs de maatgevende weg (de Warmonderweg) een luchtkwaliteitberekening uitgevoerd. Indien langs deze weg wordt voldaan aan de normstelling voor de luchtkwaliteit, zal dit ook ter plaatse van het plangebied het geval zijn. De concentraties luchtverontreinigende stoffen nemen immers af naarmate een locatie verder van de weg af is gelegen. Ten slotte wordt gekeken naar de bijdrage van de A44 ter plaatse van het plangebied.

Onderzoeksmethode
De luchtkwaliteit als gevolg van lokaal wegverkeer is berekend met behulp van het CAR II-programma15. Het CAR II-programma is een wettelijk goedgekeurd standaardrekenprogramma voor luchtkwaliteit in binnenstedelijke situaties met enige vorm van bebouwing. Het plangebied en omgeving zijn als zodanig aan te merken. Het CAR II-programma kan berekeningen uitvoeren voor onder andere de maatgevende stoffen fijn stof (PM10) en stikstofdioxide.  

Invoergegevens

In tabel B2.1 zijn de verkeersintensiteiten van de Warmonderweg weergegeven. De intensiteiten voor de jaartallen 2010 en 2020 zijn inclusief de beoogde ontwikkeling (maximaal 50 mvt/etm) en een autonome verkeersgroei van 1,5% per jaar.

Tabel B2.1 Verkeersintensiteiten (in mvt/etmaal)

straatnaam   2009   2010 incl. ontw.   2020 incl. ontw.  
Warmonderweg   10.800   11.350   13.150  

Naast de verkeersintensiteiten wordt in het CAR II-programma nog een aantal basisgegevens ingevoerd, zie tabel B2.2. Conform de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 (gewijzigd in juli 2008) worden de concentraties van stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof bepaald op maximaal 10 m van de wegrand. Deze afstand is verrekend in de aan te houden afstand tot de wegas.

Tabel B2.2 Overige invoergegevens

straatnaam   RD-coördinaten   voertuigverdeling (licht/middelzwaar zwaar verkeer)   weg-type   snelheids-type   bomen-factor   afstand tot de wegas  
  X   Y            
Warmonderweg   94572   469921   0,837/0,097/0,067   3a   normaal stadsverkeer   1,00   12  

Berekeningsresultaten

In tabel B2.3 zijn de resultaten van de berekening van de luchtkwaliteit weergegeven voor de prognosejaren 2009, 2010 en 2018. Op basis van de Regeling beoordeling luchtkwaliteit (2007) is de bijdrage van zeezout afgetrokken van de berekende waarden voor fijn stof.

Tabel B2.3 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit verkeersaantrekkende werking

jaar   stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³)   fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)*   fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar)*  
2009   31,1   20,5   13  
2010   29,8   20,1   12  
2020   21,2   17,8   7  

* Inclusief aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof.

Uit tabel B2.3 blijkt dat langs de onderzochte weg aan de grenswaarden uit de Wlk wordt voldaan. Aangezien langs de maatgevende wegen wordt voldaan aan de grenswaarden, zal dit ook in ter plaatse van het geval zijn. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager, naarmate zij verder van de weg zijn gelegen.

Invloed van de A44 ter plaatse van het plangebied

Op circa 230 m van het plangebied is de A44 gelegen. Uit gegevens van Rijkswaterstaat over de luchtkwaliteit nabij het Rijkswegennet in 2007 blijkt dat de A44 ter plaatse van het plangebied een bijdrage heeft van minder dan 2 µg/m³ stikstofdioxide en minder dan 0,5 µg/m³ ten opzichte van de heersende jaargemiddelde achtergrondconcentratie (respectievelijk 23,5 en 25,6 µg/m³). Ook de A44 leidt derhalve niet tot een overschrijding van de grenswaarden uit Wlk.

Conclusie

De ontwikkelingen binnen het plangebied worden niet in de weg gestaan door de grenswaarden uit de Wlk. Ter plaatse van het plangebied is sprake van een goed verblijfsklimaat uit het oogpunt van de luchtkwaliteit.