direct naar inhoud van Bijlage 1. Akoestisch onderzoek
Plan: Uitbreiding J.G. van der Mey Group Vleeswarenbedrijven e.o.
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201

Bijlage 1. Akoestisch onderzoek

Ten behoeve van de bouw van twee nieuwe woningen in is akoestisch onderzoek uitgevoerd. Onder meer woningen worden door de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidsgevoelige functie aangemerkt. Een nieuwe geluidsgevoelige bestemming dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen uit de Wgh. In het akoestisch onderzoek is uitgegaan van de situatie die optreedt aan het einde van de planperiode (2020). Voorliggende bijlage beschrijft het akoestisch onderzoek.

B1.1. Beleid en normstelling

Wegverkeerslawaai

Geluidszones langs wegen

Langs alle wegen bevindt zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: "het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens" (artikel 1 Wgh). De beoogde woningen liggen binnen de wettelijke geluidszones van de Hoofdstraat.

Normstelling wegverkeerslawaai

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige functies binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt) en maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen, vliesgevels of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger).

Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan onder bepaalde voorwaarden een verzoek tot vaststelling van hogere waarden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Teylingen. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). Indien de uiterste grenswaarde wordt overschreden en maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting aan de bron of in het overdrachtsgebied niet mogelijk of doeltreffend zijn, dienen maatregelen aan de zijde van de geluidsontvanger te worden genomen, zoals het toepassen van een dove gevel. Daarnaast dient altijd de wettelijke binnenwaarde te worden gegarandeerd. Het kan daarvoor noodzakelijk zijn dat geluidsisolerende gevelmaatregelen worden genomen. In het kader van de ruimtelijke procedures komen echter alleen de maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied aan de orde. De gevelmaatregelen komen pas aan de orde in het kader van de daadwerkelijke realisatie van de ontwikkeling. Hieraan wordt bijvoorbeeld getoetst bij een bouwaanvraag. De uiterste grenswaarde ten gevolge van wegverkeerlawaai bedraagt voor dit plan 63 dB.

Rekenmethode

Met behulp van de Standaard Rekenmethode I (SRM I) uit het Reken- en meetvoorschrift 2006 is de specifieke geluidsbelasting aan de buitengevels van de geprojecteerde ontwikkeling berekend voor het prognosejaar 2020, zie paragraaf B1.4. voor de rekenbladen.

Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder

Op alle geluidsbelastingen die voor wegen in deze ruimtelijke onderbouwing zijn vermeld, is conform artikel 110g van de Wet geluidhinder een aftrek van 5 dB toegepast indien de wettelijke snelheid minder dan 70 km/h bedraagt en 2 dB indien de snelheid 70 km/h of meer bedraagt.

Dosismaat

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

B1.2. Invoergegevens

Hierna zijn de ingevoerde gegevens beschreven die voor het uitvoeren van het akoestisch onderzoek zijn gehanteerd.

Verkeersintensiteit

In tabel B1.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven die gebruikt zijn voor de het uitvoeren van de sectorale toetsen. In de paragraaf verkeersontsluiting (paragraaf 4.1) zijn de verantwoording en bronnen van de cijfers gegeven.

Tabel B1.1 Verkeersintensiteiten (afgerond op honderdtallen)

weg     2020 (etmaalintensiteit)  
straatnaam   wegvak   exclusief ontwikkelingen   inclusief ontwikkelingen  
Hoofdstraat   Warmonderweg - Wasbeekerlaan   5.800   5.807 (+7)  
  Wasbeekerlaan - Warmonderweg   5.480   5.487 (+7)  
totaal Hoofdstraat     11.280
(˜ 11.300)  
11.294
(˜ 11.300)  

Voertuigverdeling

De voertuigverdelingen per voertuigcategorie en per periode-uur voor de Hoofdstraat zijn niet bekend. Er is voor gekozen aan te sluiten bij landelijke gemiddelden die horen bij stedelijke hoofdwegen. In tabel B1.2 zijn deze verdelingen weergegeven.

Tabel B1.2 Voertuigverdeling per categorie en per periode-uur Hoofdstraat

  dagperiode   avondperiode   nachtperiode   etmaal  
% per periode uur   6,7%   2,7%   1,1%   n.v.t.  
lichte mvt   92,0%   95,3%   92,0%   92,36%  
middelzware mvt   6,0%   3,7%   6,0%   5,75%  
zware mvt   2,0%   1,0%   2,0%   1,89%  

Maximumsnelheid en verhardingssoort en breedte

De maximumsnelheid op de Hoofdstraat bedraagt 50 km/h en de gebruikte verhardingssoort is "Fijn asfalt (dab 0/16 - referentiewegdek)". De verhardingsbreedte is de breedte van het verharde deel tussen de wegas en de gevel. De verhardingsbreedte bedraagt circa 9 m.

Waarneemhoogte

In het akoestisch onderzoek is de geluidsbelasting aan de gevels berekend op verschillende waarneemhoogtes, voor iedere bouwlaag één. Binnen het plangebied worden woningen mogelijk gemaakt die bestaan uit 3 bouwlagen. De vastgestelde waarneemhoogtes bevinden zich derhalve op 1,5 m, 4,5 m en 7,5 m.

B1.3. Resultaten en conclusies

In tabel B1.3 zijn relevante geluidscontouren weergegeven en de geluidsbelasting aan de gevels ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de Hoofdstraat.

Tabel B1.3 Afstanden relevante geluidscontouren t.o.v. wegas Hoofdstraat

  waarneemhoogte  
  1,5 m   4,5 m   7,5 m  
48 dB-contour   62 m   82 m   90 m  
63 dB-contour   9 m   8 m   6 m  
Lden aan de gevel (18 m t.o.v. wegas)   58 dB   59 dB   59 dB  

Uit tabel B1.3 blikt dat de geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde twee nieuwe woningen ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de gezoneerde Hoofdstraat op de maatgevende waarneemhoogte 59 van 4,5 m 59 dB bedraagt. De geluidsbelasting overschrijdt hiermee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB maar niet de uiterste grenswaarde van 63 dB.

Maatregelen

Omdat de geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde geluidsgevoelige bestemmingen de 48 dB overschrijdt, dienen maatregelen onderzocht te worden om de geluidsbelasting terug te dringen. De Wgh stelt dat achtereenvolgens maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied of bij de ontvanger dienen te worden overwogen.

Maatregelen aan de bron

Er zijn in theorie een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Gedacht kan onder andere aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen.

Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Voor de Hoofdstraat stuiten deze maatregelen op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard en zijn evenmin reëel. De gezoneerde Hoofdstraat behoort namelijk tot de hoofdverkeersstructuur van de gemeente Teylingen. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze wegen als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom (met daarbij horend een snelheidsregime van 50 km/h) mag niet veranderen omdat dan de overeenstemming tussen vorm (asfaltweg), functie (gebiedsontsluitingsweg) en gebruik (hoge intensiteit) dan niet meer aanwezig is.

Een andere maatregel aan de bron is het herasfalteren van de Hoofdstraat met geluidsarmer asfalt. Gezien de ligging van de geluidsgevoelige bestemming zal het asfalt op de Hoofdstraat over een lengte van 75 m vervangen moeten worden. Het toepassen van geluidsarm asfalt kost circa € 44.000,-, zie tabel B1.4 voor een indicatieve berekening van deze kosten. De kosten en efficiëntie van de maatregel (herasfalteren met geluidsreducerend asfalt) staan niet in verhouding tot de te beschermen geluidgevoelige objecten. Het aantal woningen dat de voorkeursgrenswaarde overschrijdt blijft na realisatie van geluidsreducerend asfalt gelijk. Het nemen van maatregelen bij de bron stuit op bezwaren van financiële, verkeers- en vervoerkundige aard.

Tabel B1.4 Indicatieve berekening kosten herasfalteren

Indicatie van de kosten van herasfaltering met steenmastiek asfalt (SMA). Daarbij is uitgegaan van de eenheidsprijs die hoort bij de herasfaltering van 100 m lengte.  

herasfaltering met SMA
lengte 75 m x € 215/strekkende m =
kosten aan- en afvoer en machines
toeslag kleine werken

subtotaal  


€ 16.125,-
€ 2.000,-
€ 6.000,-
+
€ 24.125,-  

frezen, afvoeren en verwerken van het oude asfalt
omleiding/afzetting

totaal  

€ 15.000,-
€ 5.000,-
+
€ 44.125,-  

Maatregelen in het overdrachtgebied

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen direct langs de Hoofdstraat stuiten op bezwaren van landschappelijke en stedenbouwkundige aard. Verder dient de geluidswallen of geluidsschermen onderbroken te worden ter plaatse van de zijwegen en de perceelaansluitingen. Het effect van deze geluidwerende voorzieningen wordt dan voor een belangrijk deel teniet gedaan.

Verzoeken hogere waarde

Omdat er redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting aan de gevels terug te dringen, moeten hogere waarden worden vastgesteld. In tabel B1.5 zijn de geluidsbelastingen aan de gevels weergegeven waarvoor een hogere waarde moet worden vastgesteld ten opzichte van de gezoneerde Hoofdstraat. Verder dient conform het Bouwbesluit de geluidsbelasting in een nieuwe woning langs bestaande wegen te voldoen aan een binnenwaarde van ten hoogste 33 dB.

Tabel B1.5 Hogere waarde (inclusief aftrek artikel 110 g Wgh)

locatie/bron     Hoofdstraat  
  maatgevende waarneemhoogte   Lden   aantal woningen  
Hoofdstraat 26   4,5 m   59 dB   1  
Hoofdstraat 26 a   4,5 m   59 dB   1  
totaal       2  

B1.4. Rekenbladen akoestisch onderzoek

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201_0006.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201_0007.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2009TEY02001-0201_0008.jpg"