direct naar inhoud van 2.2 Provinciaal en regionaal beleid
Plan: Teylingen, NS-station Sassenheim
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2009TEY01001-0402

2.2 Provinciaal en regionaal beleid

Steekplan Zuid-Holland West (2003)

In het Streekplan Zuid-Holland West wil de provincie het openbaar vervoer in de streek versterken. Het knopenbeleid van de provincie sluit hierbij aan met als doel de samenhang tussen infranetwerk en verstedelijking te optimaliseren. Een goede onderlinge afstemming van knopen en infrastructuur moet bijdragen aan:

  • beperking van de groei van de automobiliteit ten gunste van het gebruik van het openbaar vervoer en het goederenvervoer over water en rail;
  • bevordering van de bereikbaarheid;
  • optimalisering van het ruimtegebruik binnen het bestaand stedelijk gebied;
  • functiemenging en -differentiatie;
  • realisatie van een concurrerend vestigingsklimaat waarbij unieke locaties optimaal worden benut;
  • energiebesparing en goede omgevingskwaliteit.

De provincie pleit voor een capaciteitsuitbreiding van het NS-intercitynet. In het kader van het Zuidvleugelnet wordt onderzocht of regionale ov-diensten op bestaand NS-spoor kunnen worden geboden. De opening van een nieuwe halte in Sassenheim wordt voorgesteld.

Beleidsuitgangspunten voor de gemeente Teylingen zijn:

  • behoud en ontwikkeling bollencomplex;
  • compensatie van verlies aan bollengrond;
  • versterking van dag- en verblijfsrecreatie;
  • oplossing van de verkeersproblemen door onder meer de aanleg van station Sassenheim;
  • oplossing van wateropgaven door verbreding en verdieping van bestaande watergangen.

Landschapsbeleidsplan Duin- en Bollenstreek (1997)

De Bollenstreek wordt gekenmerkt door de parallelle ordening van verschillende landschappen: duinen in het westen, in het centrale deel het zanderijlandschap in afwisselend strandwallen en strandvlakten en in het oosten veenweidegebieden. Op de strandwallen liggen de landgoederen, de noord-zuidgerichte hoofdwegen en de stedelijke gebieden. Daardoor ontstaat afwisseling tussen verdichte gebieden en open landschappen met bollenland en gras. In delen van het gebied is de openheid langzaam maar zeker aan het verdwijnen door glas, verspreid liggende bedrijvigheid en andere bebouwing.

Uitgangspunten zijn versterking van de landschappelijke structuur in noord-zuidrichting en vergroting van de landschappelijke openheid van het gebied.

Regionale Structuurvisie Holland Rijnland (2008)

Vanaf 15 december 2008 ligt het concept Regionale Structuurvisie Holland Rijnland (RSV) ter inzage voor de inwoners van de regio Holland Rijnland. In deze visie zijn de ambities en keuzes uitgewerkt in zeven kernbeslissingen voor een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, recreatie, infrastructuur en duurzaam ruimtegebruik.

  • 1. de bouw van 33.000 nieuwe woningen tot 2020;
  • 2. de bereikbaarheid van de centrumfunctie van Leiden versterken;
  • 3. nieuwe bebouwing zoveel mogelijk te concentreren in de bestaande aaneengesloten stedelijke agglomeratie;
  • 4. groen en water versterken en groene gebieden beter toegankelijk maken;
  • 5. de Bollenstreek en het Veenweide- en Plassengebied blijven open;
  • 6. kenniseconomie en de Greenport Duin- en Bollenstreek als belangrijke economische dragers;
  • 7. de bereikbaarheid verbeteren door een goed openbaarvervoernetwerk.

Het ov-netwerk wordt verbeterd om de belangrijkste kernen in de regio met elkaar en de omliggende regio's te verbinden. De projecten om dit te bereiken zijn:

  • de RijnlandRoute, Noordelijke Ontsluiting Greenport en noordelijke randweg Rijnsburg;
  • de RijnGouweLijn en een hoogwaardig busnet met de Meerlijn als HOV-busverbinding;
  • het project Stedenbaan als hoofdrailnet tussen Sassenheim en Dordrecht, tussen Den Haag en Gouda en tussen Gouda en Rotterdam. Het nieuwe station Sassenheim is daarin een belangrijk knooppunt in de regio;
  • uitbreiding van het regionale fietsnetwerk.

Het Pact en offensief van Teylingen (2002)

Doel van het Pact van Teylingen is behoud en versterking van de ruimtelijke kwaliteit van het gebied. Die kwaliteit is gelegen in het bollencomplex, de openheid en natuur- en landschapswaarden. Het Pact spreekt zich vooral uit over behoud en ontwikkeling van het bollencomplex (waaronder ook glas en bedrijvigheid).

In het Pact is overeengekomen dat het (centrale) bollenareaal in de provinciale streekplannen wordt aangewezen zodat deze gebieden voor de lange termijn verzekerd blijven/zijn van hun huidige (of toekomstige) functie. Tevens vindt vertaling daarvan plaats in de gemeentelijke bestemmingsplannen.

Op de plankaart van het Streekplan Zuid-Holland West van februari 2003 is het plangebied aangewezen als 'stads- en dorpsgebied'. Hieruit kan opgemaakt worden dat volgens het Streekplan het plangebied niet behoort tot het bollenareaal.