direct naar inhoud van 4.8 Hinderbeleving en slaapverstoring
Plan: Lelystad - Luchthaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00030-VG02

4.8 Hinderbeleving en slaapverstoring

Voor de gewenste situatie is een hinderbelevingsonderzoek onder de bewoners van Flevoland uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is om een beter inzicht te geven in de mate waarin de omwonenden hinder ervaren van de kleine en grote luchtvaart. Het hinderbelevingsonderzoek fungeert als nulmeting voor eventuele vervolgmetingen na realisatie van de gewenste ontwikkelingen in het plangebied. De resultaten zijn uitgesplitst in hinderverstoring en slaapverstoring.

Hinderverstoring

De resultaten van het onderzoek geven aan dat een beperkte hinder in de directe omgeving van de luchthaven ondervonden kan worden. Opvallend is dat aangegeven wordt dat veel hinder ondervonden wordt van groot luchtverkeer. Omdat dit verkeer momenteel niet vanaf de luchthaven van Lelystad opereert, wordt gedoeld op verkeer van en naar Schiphol.

Slaapverstoring

Vooral de toename van het aantal vluchten met grote vliegtuigen leidt waarschijnlijk tot een toename van slaapverstoring. In het onderzoek is ingegaan op verschillende aspecten van slaapverstoring, variƫrend van tussentijds ontwaken (relatief het meest voorkomend) tot het gebruik van slaapmiddelen (relatief het minst voorkomend). De uitkomsten hebben betrekking op volwassenen, omdat de relatie dosiseffect alleen voor volwassenen is afgeleid. Gerelateerd aan het totale aantal volwassenen gaat het om circa 5% dat tussentijds ontwaakt en minder dan 1% dat slaapmiddelen gebruikt. In de nieuwe situatie is een toename van slaapverstoring te verwachten.

Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van de relatie tussen vliegverkeer en slaapverstoring voor Schiphol. Er moet dan ook enige voorzichtigheid worden betracht voor absolute uitkomsten van het onderzoek voor Lelystad Airport.

De conclusie op hoofdlijnen dat de gewenste ontwikkelingen waarschijnlijk tot een toename van slaapverstoring leiden, is echter wel te trekken. Dit geldt overigens alleen voor de vluchten vanaf 23.00 uur, die bij uitzondering voorkomen.