direct naar inhoud van 4.7 Brandstofaanvoer en -opslag
Plan: Lelystad - Luchthaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00030-VG02

4.7 Brandstofaanvoer en -opslag

Voor het vliegverkeer is het noodzakelijk brandstof te kunnen leveren op het luchthaventerrein. In tegenstelling tot grotere luchthavens als Schiphol, vindt op Lelystad Airport een kleinschalige opslag van brandstof plaats. Deze brandstof wordt aangeleverd via trucks met oplegger. De brandstof gaat vanuit die opleggers direct in de vliegtuigen. De opleggers staan op de luchthaven in een tankpark, waar sprake kan zijn van een vloeistofdichte bestrating. Deze bestrating is niet strikt noodzakelijk, omdat de wegvoertuigen dusdanig gekeurd zijn, dat lekkage van brandstof niet voorkomt. Deze vorm van brandstofopslag levert geen belemmeringen op voor het bestemmingsplan en de mogelijkheden die daarin worden geboden.

Aan de Emoeweg is een ondergrondse opslagtank voor brandstof aanwezig. Volgens het door VNG uitgegeven bedrijven en milieuzonering heeft een dergelijke opslag een grootste afstand van 10 meter rond de tank, het is een categorie 1. Deze grootste afstand wordt bepaald door de aspecten geur en gevaar. De afmeting van de contour is dusdanig klein dat dit voor de omgeving geen belemmeringen oplevert. Voor de brandstofaanvoer en -opslag zijn in dit bestemmingsplan geen specifieke regels opgenomen.

Zoals ook aangegeven in 4.5 is aangegeven, kunnen nieuwe ondergrondse brandstofleidingen en -opslag wenselijk zijn bij de gewenste ontwikkeling in het plangebied. Daarvoor is in dit bestemmingsplan een regeling opgenomen.