direct naar inhoud van 2.3 Hoofdstructuur
Plan: Lelystad - Luchthaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00030-VG02

2.3 Hoofdstructuur

De start- en landingsbaan bepaalt in sterke mate de hoofdstructuur van de luchthaven. De start- en landingsbaan is gericht in noordoostelijke richting. Zuidelijk, parallel aan de start- en landingsbaan is de taxibaan gerealiseerd. Beide banen hebben in de huidige situatie eenzelfde lengte (1.250 meter). De start- en landingsbaan heeft aansluitend nog een RESA (600m). In de huidige situatie heeft de start- en landingsbaan een breedte van circa 30 meter, de taxibaan is circa 15 meter breed. Onderstaande luchtfoto geeft het beeld weer van de situatie in 2009.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00030-VG02_0005.png"  

Luchtfoto situatie luchthaven e.o. 2009 (bron: Google)

De uiteinden van de start- en landingsbaan moeten vastgelegd worden. Dit heeft onder meer te maken met de vliegfunnel. De vliegfunnelzone moet vrijgehouden worden van bebouwing, bebossing en verkeer, in verband met de aanvlieg- en landingsroutes van het vliegverkeer.

De eerste bebouwing, hoofdzakelijk hangars, is in een bebouwingsstrip langs de taxibaan ontstaan. Aan de zuidzijde daarvan zijn, in een tweede strip, luchthavengebonden bedrijven gerealiseerd. De bebouwingsstrip in het plangebied is op een vaste afstand, in verband met veiligheid, parallel gericht aan de start- en landingsbaan en aan de taxibaan. Het gebouw van het Aviodrome is een voorbeeld van een functie dat in de tweede bebouwingsstrip is gerealiseerd. Andere functies in de bebouwingsstrips zijn onder andere het Airport Plaza (terminal), een café-restaurant en een hotel. Daarnaast is nog een voormalige woning aanwezig, waarin een directiekantoor gehuisvest is.