Plan: | Lelystad - Luchthaven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00030-VG02 |
De ruimtelijke structuur van de bebouwing op de luchthaven is bepaald vanuit de functie van de bebouwing. Er is sprake van grootschaliger en kleinschaliger bebouwing.
Grootschalige bebouwing
Bij de hangars gaat het veelal om grootschalige loodsen met een grote oppervlakte en een hoogte van 5,00 tot 10,00 meter. De kantoorbebouwing heeft een kleinschaliger karakter, de bouwhoogten variëren meer.
De verkeerstoren heeft, ten opzichte van de overige bebouwing in het plangebied, een hogere hoogte (circa 15,00 meter) en sterk afwijkende vorm (rond). Bovendien is deze bebouwing meer naar de start- en landingsbaan gericht dan de overige bebouwing in de bebouwingsstrip.
Een andere afwijkende vorm is het Aviodrome. Dit gebouw heeft een grotere oppervlakte en bouwhoogte dan de overige bebouwing in het plangebied. Bovendien is de kapvorm rond, in tegenstelling tot de zadeldaken en platte daken bij de overige bebouwing in het plangebied.
Het luchtvaartthemapark Aviodrome
Kleinschalige bebouwing
Het hotel aan de Eendenweg bestaat uit drie lagen met een plat dak. De oppervlakte van het gebouw is relatief gering en de bouwhoogte bedraagt maximaal 12,00 meter. Het kantoor in de voormalige woning heeft een beperkte oppervlakte en hoogtemaat. Het gaat daarbij om een vrijstaand pand van één laag met een zadeldak. De goothoogte is maximaal 3,50 meter, de bouwhoogte maximaal 7,00 meter. Een derde kleinschalige functie is het tankstation aan de Eendenweg, nabij het Aviodrome. Dit tankstation bestaat uit een carportachtige bebouwing (maximaal 7,00 meter hoog) en een servicegebouw (maximaal 4,00 meter hoog).
Het hotel, de voormalige woning en het tankstation