direct naar inhoud van Ruimtelijke onderbouwing
Plan: Prins Frederikstraat (ong.), Belfeld
Status: vastgesteld
Plantype: omgevingsvergunning
IMRO-idn: NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01

Ruimtelijke onderbouwing

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

Op de locatie aan de Prins Frederikstraat is thans een braakliggend terrein gesitueerd. De initiatiefnemer is voornemens om ter plaatse dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen te realiseren.

Het initiatief kan niet worden gerealiseerd op basis van het vigerende bestemmingsplan “Kern Belfeld”, omdat ter plaatse van de bestemming 'Maatschappelijk' geen burgerwoningen zijn toegestaan. De gemeente Venlo heeft echter aangegeven medewerking te willen verlenen aan het initiatief door middel van een (artikel 2.1, eerste lid, onder c juncto artikel 2.12 eerste lid, onder a, ten derde van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)).

Voorliggend rapport bevat de ruimtelijke motivering voor het realiseren van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen. In deze ruimtelijke onderbouwing zijn een ruimtelijke, planologische, (milieu)technische en economische afweging opgenomen.

1.2 Ligging en kadastrale begrenzing

Onderstaande afbeelding geeft de topografische situatie weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0001.jpg"

TOPOGRAFISCHE SITUATIE

Onderstaande afbeelding geeft de kadastrale situatie weer. Tevens is de projectgrens van voorliggende ruimtelijke motivering ingetekend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0002.jpg"

KADASTRALE SITUATIE

De gronden zijn kadastraal bekend gemeente Belfeld, sectie F, nummer 1707. De oppervlakte van het projectgebied bedraagt circa 4.485 m². De gronden zijn particulier in eigendom.

1.3 Vigerend bestemmingsplan

Ter plaatse van het projectgebied vigeert het bestemmingsplan "Kern Belfeld", vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 19 december 2012. Onderstaande afbeelding geeft een uitsnede van de vigerende verbeelding. De ligging van het projectgebied is aangegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0003.jpg"

UITSNEDE VERBEELDING VIGEREND BESTEMMINGSPLAN

Ter plaatse van het projectgebied geldt de bestemming 'Maatschappelijk'. De gronden zijn onder meer aangewezen voor:

  • maatschappelijke voorzieningen;
  • waterhuishoudkundige voorzieningen, alsmede (ondergrondse) waterbergings- en infiltratievoorzieningen;
  • wegen en paden, en;
  • groenvoorzieningen;

Ter plaatse van de bestemming 'Maatschappelijk' is de aanduiding 'onderwijs' gesitueerd. Deze gronden zijn aangewezen voor onderwijsvoorzieningen, alsmede kinderdagverblijven en kinderopvang. Daarnaast is binnen de bestemming 'Maatschappelijk' gedeeltelijk een bouwvlak gesitueerd. Gebouwen dienen binnen het bouwvlak te worden gebouwd. Ter plaatse van dit bouwvlak geldt de maatvoeringsaanduiding 'maximum bebouwingspercentage terrein: 85%; maximum bouwhoogte: 12 m; maximum goothoogte: 12 m'. Aan deze maatvoeringen dient voldaan te worden. Verder geldt ter plaatse van het projectgebied de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 2'. Ter plaatse van deze aanduiding zijn Burgemeester en wethouders, onder voorwaarden, bevoegd de bestemming 'Maatschappelijk' te wijzigen in 'Wonen' en 'Verkeer - Verblijfsgebied'.

Tot slot bevat het projectgebied de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie middelhoog'. Deze dubbelbestemming verplicht archeologisch onderzoek bij bodemingrepen van bepaalde omvang. Dit staat nader beschreven in paragraaf 5.2.1.

Conclusie

Het project betreft het realiseren van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen. Omdat binnen de bestemming 'Maatschappelijk' geen burgerwoningen zijn toegestaan past dit niet binnen het vigerende bestemmingsplan. In het vigerende bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen 'wijzigingsgebied 2'. Echter past onderhavig initiatief niet binnen de gestelde kaders. Op basis van artikel 2.1, eerste lid, onder c juncto artikel 2.12 eerste lid, onder a, ten derde van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is het afwijkend gebruik van de gronden toegestaan. Voorliggende document voorziet in de ruimtelijke onderbouwing hierover.

Hoofdstuk 2 Gebiedsanalyse

Dit hoofdstuk geeft een ruimtelijk-functionele analyse van het projectgebied. Onderstaande afbeelding geeft de bestaande toestand van de directe omgeving en projectgebied weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0004.jpg"

PROJECTGEBIED IN DIRECTE OMGEVING

2.1 Bebouwing en functies

Van oudsher is Belfeld een agrarisch dorp. In de Romeinse tijd en in de vroege Middeleeuwen wordt er al gewoond en gewerkt. Oude ontginningen die samenhangen met de agrarische geschiedenis van Belfeld zijn nog steeds in het landschap te zien.

Het overgrote deel van de kern Belfeld bestaat uit woongebied. Er komt zowel open als halfopen en gesloten woonbebouwing voor. Gestapelde woningen komen nauwelijks voor. Naar het zuiden toe, parallel aan de Rijksweg Zuid, zijn woningen verspreid gelegen in natuurgebied. Het woonmilieu van de kern kan als dorps worden gekarakteriseerd.

Het projectgebied is gelegen ten zuidoosten van de Prins Frederikstraat. Deze noord-zuidgerichte straat is gesitueerd ten oosten van het centrum en loopt parallel aan de A73. In de directe nabijheid van het projectgebied zijn overwegend woningen gesitueerd. Ten oosten van het projectgebied, op circa 500 meter, is de A73 gesitueerd. Ten westen van het projectgebied, op circa 400 meter, is het voormalige terrein van Kleiwarenfabriek Steinzeug Keramo gesitueerd. Onderhavig projectgebied is thans, na de sloop van een voormalige school, braakliggend.

2.2 Ontsluiting

Het projectgebied wordt in de huidige situatie niet ontsloten, middels een inrit, op de Prins Frederikstraat. Het projectgebied is thans braakliggend en heeft geen functie. De Prins Frederikstraat betreft, zoals eerder genoemd, een noord-zuidgerichte straat die parallel loopt aan de A73.

2.3 Groen en water

In de huidige situatie heeft het projectgebied geen functie en is het braakliggend. Daarnaast zijn er geen groenstructuren aanwezig. Er is geen oppervlaktewater aanwezig binnen het projectgebied.

Hoofdstuk 3 Project

In dit hoofdstuk is het initiatief beschreven. Aan de orde komen de bebouwing en functies, verkeer en parkeren, groen en water en duurzame en gezonde leefomgeving. Op onderstaande afbeelding is de nieuwe inrichting van het perceel weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0005.jpg"

INDICATIEVE INRICHTINGSSCHETS

3.1 Bebouwing en functies

Het initiatief aan de Prins Frederikstraat bestaat uit de realisatie van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen. Deze dertien woningen zijn onder te verdelen in:

  • vier twee-onder-kap-woningen, gesitueerd op de Broekstraat;
  • vier rijwoningen, gesitueerd op de Prins Frederikstraat, en;
  • vijf rijwoningen, gesitueerd op de Gelrestraat.

Hiermee wordt het bouwblok weer afgerond.

Middels dit project wordt enerzijds middels de bouwmassa en anderzijds middels de situering deze thans braakliggende locatie binnen de kern Belfeld versterkt. Er wordt aansluiting gezocht bij de bestaande maatvoeringen van de omliggende woningen. Onderstaande afbeeldingen geven een weergave van de gevelaanzichten.

De woningen worden uitgevoerd als 1 laag met een kap. Hiermee krijgt het project een kleinschalige uitstraling. Aan de Broekstraat sluiten de tweekappers aan bij de massa's van de vrijstaande woningen aan de overzijde. Aan de Prins Frederikstraat zorgt het korte rijtje van 4 woningen voor een afsluiting van het bouwblok. Op de hoek met de Gelrestraat is een parkeerterrein aangelegd, waarmee de groenzones aan de Frederikstraat behouden kunnen blijven en de straat een groene uitstraling behoud.

Aan de Gelrestraat wordt een rijtje van 5 woningen gerealiseerd dat qua hoogte aansluit bij de bestaande woningen. Door de beperkte hoogte van de woningen en de grote voortuinen ontstaat er een ruim wegprofiel.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0006.jpg"  
afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0007.jpg"  
afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0008.jpg"  
afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0009.jpg"  

GEVELAANZICHTEN NIEUWE SITUATIE

3.2 Verkeer en parkeren

3.2.1 Ontsluiting

Het voorliggende initiatief zorgt voor één nieuwe ontsluiting op de Gelrestraat, zoals opgenomen op de inrichtingsschets. Deze ontsluiting zal dienen voor de aan te leggen parkeervoorziening ten behoeve van de woningbouwontwikkeling. De toevoeging van de ontsluiting past binnen het straatbeeld van de Gelrestraat. Verkeerskundig wordt derhalve geen problemen verwacht. Voor de inrit wordt, zoals eerder is toegelicht, rekening gehouden met de bestaande verkeerskundige situatie.

3.2.2 Parkeren

Het voorzien in voldoende parkeerplaatsen is noodzakelijk voor goed functioneren van het projectgebied en voorkomt overlast voor de omgeving. De gemeente Venlo heeft hiertoe geen eigen beleid opgesteld, waardoor in deze paragraaf gebruik is gemaakt van kencijfers uit de digitale publicatie ''ASVV 2012'' (CROW). De gemeente Venlo wordt aangeduid als matig stedelijk gebied, waarin de locatie van het projectgebied binnen de gemeente Venlo tot de rest bebouwde kom behoort.

In de nieuwe situatie worden binnen het projectgebied dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen gerealiseerd. De woningen vallen, om de verkeersgeneratie te bepalen, onder het onderdeel: 'Huur, huis, sociale huur'. In de onderstaande tabel is de berekening van de parkeerkencijfers uiteengezet.

Onderdeel   Parkeerkencijfers   Aantal   Totaal  
Huur, huis, sociale huur   1,1 - 1,9 per woning   13 woningen   14,3 - 24,7  
Totaal       14,3 - 24,7  

Op basis van bovenstaande tabel kan worden gesteld dat in de nieuwe situatie in een worst-case scenario moet voorzien in 25 parkeerplaatsen. Onderhavig project voorziet in totaal in 26 parkeerplaatsen. Deze zijn onderverdeeld in een parkeerkoffer met 17 parkeerplaatsen, 5 langsparkeerplaatsen aan de Broekweg en 4 langsparkeerplaatsen aan de Gelrestraat. Hiermee wordt voldaan aan de gestelde norm.

3.2.3 Verkeer

De realisatie van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen heeft invloed op de verkeersgeneratie. De digitale publicatie "CROW publicatie 317 (kencijfers parkeren en verkeersgeneratie)'' bevat kencijfers voor de verkeersgeneratie van diverse functies. De gemeente Venlo wordt aangeduid als ster stedelijk gebied, waarin de locatie van het projectgebied binnen de gemeente Venlo tot de rest bebouwde kom behoort.

In de nieuwe situatie worden binnen het projectgebied dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen gerealiseerd. De woningen vallen, om de verkeersgeneratie te bepalen, onder het onderdeel: huur, huis, sociale huur. In de onderstaande tabel is de berekening van de verkeersaantrekkende werking uiteengezet.

Onderdeel   Verkeersgeneratie   Aantal   Totaal  
huur, huis, sociale huur   4,5 - 5,3 per woning   13 woningen   58,5 - 68,9  
Totaal       58,5 - 68,9  

Op basis van bovenstaande tabel kan worden gesteld dat de nieuwe woningen, in een worst-case scenario, zorgen voor 69 verkeersbewegingen per etmaal.

Conclusie

De verkeersaantrekkende werking van dit initiatief bedraagt, in een worst-case scenario, 69 verkeersbewegingen per etmaal. Omdat de Prins Frederikstraat ingericht is als ontsluitingsweg zal dit relatief lage aantal extra verkeersbewegingen geen problemen opleveren voor de verkeersafwikkeling van onderhavig project op de Prins Frederikstraat en omliggende wegen.

3.3 Groen en water

Binnen het initiatief worden de tuinen, behorende bij de dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen, individueel ingericht. Het project omvat geen aanleg van oppervlaktewater.

3.4 Duurzame en gezonde leefomgeving

Een duurzame en gezonde leefomgeving is belangrijk voor het goed functioneren van mens en natuur. Bij ruimtelijke ontwikkelingen is het van belang te werken aan instandhouding of verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en moet schade en overlast voorkomen worden. Daarbij moet rekening worden gehouden met toekomstige veranderingen, verwachtingen en onzekerheden; denk daarbij aan klimaatveranderingen, technologische doorbraken en politieke onzekerheid. Goede stedenbouwkundige plannen en bouwplannen geven hieraan een passende invulling. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in energietransitie en klimaatbestendigheid.

3.4.1 Energietransitie

Nederland heeft de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn en om de uitstoot van CO2 drastisch te verminderen. Om dit te kunnen realiseren zijn grote en kleine veranderingen nodig: de energietransitie. De omschakeling van het gebruik van fossiele brandstoffen naar meer duurzame vormen van energie is de grootste omslag, maar we zullen er ook bewust van moeten zijn dat we anders moeten gaan kijken naar ons energieverbruik. De energietransitie heeft ook een ruimtelijke inslag: het bestaand stedelijk gebied en buitengebied moeten (steden)bouwkundig worden aangepast en nieuwe ontwikkelingen worden toekomstbestendig ontwikkeld.

Onderhavig project draagt op de volgende wijzen bij aan de energietransitie:

  • de woningen worden 'aardgasvrij' gebouwd;
  • er wordt gebruikt gemaakt van lucht-water warmtepomp
  • de woningen worden volgens het BENG-principe / EPC = 0 gebouwd.
3.4.2 Klimaatbestendigheid

Klimaatverandering is merkbaar en heeft steeds meer een effect op ons dagelijks leven. De zomers worden langer, heter en droger, en áls er regen valt dan komt die vaak in grote hoeveelheden. De winters worden warmer en natter. Dit heeft effect op het woon- en leefklimaat door hittestress, periodes van droogte en een verandering van de biodiversiteit. Door met het stedenbouwkundig plan en bouwplan rekening te houden met het veranderende klimaat, kan overlast worden voorkomen en is er sprake van een klimaatbestendige ontwikkeling.

Onderhavig project voorziet hier op de volgende wijze in:

  • waterberging op eigen terrein;
  • zo min mogelijk verharding / halfverharding;
  • groene bestrating ter plaatse van de parkeervakken;
  • aantrekkelijk verblijfsklimaat voor de gebruikers, gebiedseigen planten en dieren.

Hoofdstuk 4 Beleid

In dit hoofdstuk wordt het project getoetst aan het relevante vigerende beleid. Achtereenvolgens komt aan de orde het beleid op:

  • nationaal niveau;
  • provinciaal niveau;
  • regionaal niveau;
  • gemeentelijk niveau.

4.1 Nationaal niveau

4.1.1 Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) geeft een integraal kader voor het ruimtelijk beleid en mobiliteitsbeleid op rijksniveau, en is de 'kapstok' voor bestaand en nieuw rijksbeleid met ruimtelijke consequenties. In de SVIR worden de ambities van het Rijk tot 2040 geschetst, alsmede doelen, belangen en opgaven tot 2028. In de SVIR kiest het Rijk voor minder nationale belangen en eenvoudiger regelgeving.

De reeds ingezette trend om aan de provincies en gemeenten ruimte te laten inzake de ruimtelijke ontwikkelingen wordt versterkt in de SVIR.

De SVIR bevat 13 nationale belangen die worden beschermd middels het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening. Het gaat onder meer om militaire objecten en terreinen, de grote rivieren en het Natuurnetwerk Nederland. Voor onderhavig project zijn geen van de nationale belangen aan de orde. Er hoeft daarom ook geen toetsing aan het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening plaats te vinden.

4.1.2 Besluit ruimtelijke ordening: Ladder voor Duurzame Verstedelijking

Met het doel de ruimte zorgvuldig en duurzaam te gebruiken, is de Ladder voor Duurzame Verstedelijking opgesteld. Deze is verankerd in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (versie 1 juli 2017). Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen moet worden aangetoond dat deze voorzien in een behoefte, en moet - in geval van de ontwikkeling buiten bestaand stedelijk gebied plaatsvindt - een motivering worden opgenomen waarom niet binnen het bestaand stedelijk gebied in die behoefte kan worden voorzien.

Nieuwe stedelijke ontwikkeling

Alvorens te toetsen aan de Ladder dient te worden vastgesteld of sprake is van een stedelijke ontwikkeling. Dit begrip is in artikel 1.1.1, eerste lid, aanhef en onder i, Bro. Bro gedefinieerd als ruimtelijke ontwikkeling van een bedrijventerrein of zeehaventerrein, of van kantoren, detailhandel, woningbouwlocaties of andere stedelijke voorzieningen. Ten aanzien van de tot dusver gevormde jurisprudentie ten aanzien van het begrip 'stedelijke ontwikkeling' blijkt dat de omvang van de ontwikkeling een rol speelt. Is sprake van een kleinschalige ontwikkeling, dan kan weliswaar sprake zijn van een stedelijke ontwikkeling, maar kan dergelijke ontwikkeling als te kleinschalig worden aangemerkt om te worden aangemerkt als stedelijke ontwikkeling als bedoeld in artikel 1.1.1, eerste lid, aanhef en onder i, Bro. Bro. In de literatuur wordt bij voorziene ontwikkelingen met betrekking tot woningbouw gesproken over een daadwerkelijke ondergrens. Volgens vaste jurisprudentie zijn elf woningen (welke op één dezelfde locatie worden gerealiseerd) het maximale aantal woningen wat door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Afdeling) als te kleinschalig wordt geacht om als een stedelijke ontwikkeling te kunnen worden gekwalificeerd (ABRvS 18 november 2015, ECLI:NL:RVS:2015:3542, r.o. 8.2.). Het minimale aantal woningen wat gerealiseerd moet worden (op dezelfde locatie) om als stedelijke ontwikkeling te worden gekwalificeerd is aldus twaalf (ABRvS 22 juli 2015, ECLI:NL:RVS:2015:2329, r.o. 6.3).

Betekenis voor het projectgebied

Onderhavig project voorziet in de realisatie van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen op de locatie waar in het vigerende bestemmingsplan de bestemming 'Maatschappelijk' geldt. Dit betekent dat onderhavige locatie niet als woningbouwlocatie is aangeduid. Dit betekent een toename van dertien extra wooneenheden. Het project valt daarmee onder de definitie van 'stedelijke ontwikkeling'.

Verantwoording

De toevoeging van extra woningen sluit aan bij de toenemende vraag naar woningen in de regio. Voor de gemeente Venlo ligt een actuele vraag naar het verdichten van de kernen en de transformatie naar woningen met een ruimtelijke kwaliteit. Met de toevoeging van dertien extra wooneenheden en de vergroting van de diversiteit van de woningen voldoet het project aan de gemeentelijke woonvisie (zie paragraaf 4.4.3).

Conclusie
Het initiatief voldoet aan het Besluit ruimtelijke ordening voor wat betreft het aspect Ladder voor Duurzame Verstedelijking.

4.2 Provinciaal niveau

Het provinciale ruimtelijk beleid is vastgelegd in de nota's:

  • Provinciaal Omgevingsplan Limburg 2014;
  • Omgevingsverordening Limburg 2014.

Het project wordt aan deze nota's getoetst.

4.2.1 Omgevingsvisie POL2014

Op 12 december 2014 is het Provinciaal Omgevingsplan Limburg 2014 (POL2014) vastgesteld. In het POL2014 is onderscheid gemaakt in acht soorten gebieden, elk met eigen herkenbare kernkwaliteiten. Voor de verschillende zones liggen er heel verschillende opgaven en ontwikkelingsmogelijkheden. In het POL2014 ligt het projectgebied in de zone 'Overig bebouwd gebied', zoals weergegeven op onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0010.jpg"

UITSNEDE POL2014

Het overig bebouwd gebied bestaat uit gemengde woon/werkgebieden met voorzieningen, deels met een stedelijk karakter en deels met een dorps karakter. De accenten liggen in deze zone op transformatie van de regionale woningvoorraad, bereikbaarheid, balans voorzieningen en detailhandel, stedelijk groen en water en kwaliteit van de leefomgeving.

In het POL2014 worden de ambities, opgaven en aanpak voor de thema's benoemd waarop de provincie een rol heeft of wil vervullen. Voor woningen, bedrijventerreinen, kantoren en winkels geldt dat er daarvan in Limburg genoeg zijn, in toenemende mate zelfs te veel. Maar tegelijkertijd liggen er op al deze gebieden nog grote kwalitatieve opgaven. Blijvende vernieuwing en innovatie zijn dan ook van groot belang. De uitdaging is om een omslag te maken 'van kwantiteit naar kwaliteit' en meer schaarste te creëren. De sleutel ligt in dynamisch voorraadbeheer. Op basis van een goede visie en een actueel overzicht van de voorraad worden per regio afspraken gemaakt. Deze afspraken gaan over het verbeteren van de kwaliteit van de bestaande voorraad, het schrappen van plannen en ideeën maar ook van harde plancapaciteit of nog uitgeefbare terreinen waar achteraf minder behoefte aan blijkt te bestaan en mogelijk ook de aanpak van leegstand. Er is onder voorwaarden ruimte voor het toevoegen van goede nieuwe voorraad, maar dan wel in combinatie met het schrappen van bestaande voorraad.

Op het gebied van wonen is de provinciale ambitie een voortreffelijk woon- en leefklimaat, waar mensen zich prettig voelen. De Limburgse woningmarkt biedt voldoende woningen van de juiste kwaliteit op de juiste plek. De woningvoorraad biedt voldoende mogelijkheden voor doorstromingen, is toekomstbestendig en kan flexibel inspelen op (veranderende) woonwensen.

De Limburgse woningmarkt moet kwalitatief en kwantitatief de sprong maken naar een nieuwe werkelijkheid. Kwantitatief ligt er een aanzienlijke opgave om ervoor te zorgen dat de woningmarkt aansluit bij de demografische ontwikkeling. In kwalitatief opzicht gaat het om het toekomstbestendig houden en maken van de bestaande woningvoorraad. De Limburgse woningmarkt is gediend met een ontwikkeling naar meer toekomstbestendigheid. Dat begrip omvat meerdere aspecten:

  • duurzaamheid (energieprestatie en- gebruik gedurende de hele levenscyclus van vastgoed, duurzaamheid en energie tijdens de bouw en sloop en hergebruik van materialen);
  • flexibiliteit in gebruiksmogelijkheden en functies;
  • levensloopbestendigheid (gebruikskwaliteiten gedurende de levensloop van gebruikers);
  • als ruimtelijke basis: de locatie van woning(en), wat een focus inhoudt op plaatsen waar de randvoorwaarden voor een hoogwaardig woonklimaat ook op langere termijn aanwezig zijn.

Analyse

De beoogde dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen zijn geprojecteerd in het overig bebouwd gebied. Deze ontwikkeling sluit aan bij het uitgangspunt van 'ontwikkeling naar meer toekomstbestendig' voor deze zone, aangezien sprake is van de realisatie van levensloopbestendige woningen. Met het project wordt kortom aangesloten bij de uitgangspunten voor wonen uit het POL2014.

Conclusie

Het project geeft invulling aan de opgaven van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg 2014.

4.2.2 Omgevingsverordening Limburg 2014

De provincie Limburg heeft op 12 december 2014 ook de 'Omgevingsverordening Limburg 2014' vastgesteld. Hierin staan de regels die nodig zijn om het omgevingsbeleid van POL2014 juridische binding te geven.

Op basis van artikel 2.4.2 lid 1 van de Omgevingsverordening Limburg 2014 voorziet een ruimtelijk plan voor een gebied gelegen in de regio Noord-Limburg niet in de toevoeging van woningen aan de bestaande voorraad woningen alsmede aan de bestaande planvoorraad woningen anders dan op de wijze zoals beschreven in de door de gemeenteraden vastgestelde Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg. Dit dient in de toelichting bij het ruimtelijke plan te worden verantwoord. De toelichting bij het ruimtelijk plan dient tevens een verantwoording van de bijdrage die met de vaststelling van dat ruimtelijk plan wordt geleverd aan de regionale opgave gericht op het terugdringen van de planvoorraad van nog onbenutte bouwmogelijkheden voor woningen te bevatten. In paragraaf 4.3.1 wordt hier nader op ingegaan.

Analyse

Uit de kaarten behorende bij de Omgevingsverordening Limburg 2014 blijkt dat het projectgebied niet ligt binnen (milieu)beschermingsgebieden of beschermingszones ten behoeve van natuur en landschap.

Conclusie
Het project voldoet aan de regels van de provinciale Omgevingsverordening Limburg 2014.

4.3 Regionaal niveau

4.3.1 Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg

Op 20 april 2016 heeft de gemeente Venlo de Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg vastgesteld. De Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg is een visie waarmee de bestuurders van de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar, Venlo, Venray en Peel en Maas en de provincie Limburg sturing geven aan de regionale woningmarkt. De regionale structuurvisie Wonen Noord-Limburg heeft de status van intergemeentelijke structuurvisie op grond van artikel 2.1, lid 4 Wet ruimtelijke ordening (Wro). Daarmee heeft het document een juridische status met een zelfbindend karakter.

In de Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg is een gezonde woningmarkt in balans. Het aantal plannen voor nieuwbouw moet in gezonde verhouding staan tot de kwantitatieve behoefte. De transformatieopgave manifesteert zich in het stedelijk gebied en in de kleine kernen. De Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg is uitgewerkt in lokaal woonbeleid.

Analyse

In het voorliggende geval gaat het om een ontwikkeling van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen, binnen het gebied waarop de Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg van toepassing is. Per saldo worden hiermee dertien woningen toegevoegd aan de woningvoorraad. Deze dertien binnenstedelijke woningen zijn opgenomen in het lokale woonbeleid, (zie paragraaf 4.4.3) waarmee de voorgenomen ontwikkeling passend is binnen de Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg.

Conclusie

Het project past binnen het beleid van de Regionale Structuurvisie Wonen Noord-Limburg.

4.4 Gemeentelijk niveau

4.4.1 Strategische Visie Venlo 2030

Met de Strategische Visie Venlo 2030 geeft de gemeente Venlo een afwegingskader mee op basis waarvan toekomstige besluiten kunnen worden afgewogen en nieuwe ontwikkelingen binnen breder perspectief kunnen worden geplaatst. In de Visie is vastgelegd hoe Venlo zich tot 2030 zal moeten ontwikkelen.

Er zijn vijf thema's gekozen waarvoor een analyse voor het jaar 2010 is uitgevoerd en waarvoor de ambities voor het jaar 2030 zijn geformuleerd. Het betreft de volgende thema's:

  • Stad van actieve mensen;
  • Innovatieve en excellente stad;
  • Venlo internationaal;
  • Centrum van de Euregio: hoofdstad en vitaal hart;
  • Veelzijdige stad in het groen.

De geschetste thema's en ambities zijn samengetrokken tot een drietal scenario's waarin duidelijk herkenbare accenten worden gezet. Tijdens het besluitvormingsproces over de strategische visie in de gemeenteraad is een aantal elementen uit deze drie scenario's samengevoegd tot een samengesteld scenario: Venlo Kansenstad (Je maakt het in Venlo). Dit is het scenario waarvoor de gemeenteraad zich raadsbreed heeft uitgesproken. Individuele ontplooiing en participatie, innovatiekracht en een aantrekkelijk woonklimaat zijn de belangrijkste karakteristieken van dit door de gemeenteraad gekozen samengesteld toekomstscenario.

Analyse

De voorgenomen ontwikkeling draagt bij aan de verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk woonklimaat, waarbij nieuwbouw plaatsvindt op braakliggend terrein binnen de kern Belfeld.

Conclusie

Het project past binnen de Strategische Visie Venlo 2030.

4.4.2 Ruimtelijke Structuurvisie 2014

Op 25 juni 2014 heeft de gemeenteraad van Venlo de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo vastgesteld. In de structuurvisie staat de hoofdlijn van het ruimtelijk beleid voor de gemeente Venlo beschreven. Hieruit is af te leiden wat er de komende jaren op ruimtelijk gebied wel en niet mogelijk is. De structuurvisie geldt voor het hele grondgebied van de gemeente Venlo, met uitzondering van Klavertje 4, Klein Vink en Laerbroeck. Voor deze gebieden bestaan aparte structuurvisies.

In de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo zijn niet de regels, maar de ambities en opgaven het uitgangspunt. Nieuwe initiatieven worden in de toekomst nadrukkelijker beoordeeld op het maatschappelijk rendement. Dit rendement wordt bepaald door de mate waarin ontwikkelingen bijdragen aan het bereiken van de ambities van Venlo die zijn vastgelegd in de Strategische Visie 2030.

De ruimtelijke structuurvisie is verdeeld in vijf thema's, de zogenaamde 'majeure opgaven'. Daarnaast zijn er drie aandachtspunten geformuleerd die op elke ruimtelijke beslissing van toepassing zijn, de 'basisprincipes'.

Majeure opgaven

  • Drukte in het ommeland: het contrast tussen buitengebied en stedelijk gebied verscherpen door het buitengebied ook daadwerkelijk als buitengebied te behandelen. Dit betekent het combineren van meerdere functies, zoals landbouw, recreatie, waterberging en natuurontwikkeling.
  • Ruimte in de stad: het contrast tussen buitengebied en stedelijk gebied door de beschikbare ruimte in bestaand stedelijk gebied maximaal te benutten.
  • Leven met de Maas: ruimte geven aan de rivier en haar beken om te anticiperen op klimaatverandering.
  • Voorzieningen op maat: zorgen voor vitale en toekomstbestendige voorzieningenclusters die aansluiten bij de reële behoefte van de samenleving.
  • Robuuste structuren: werken aan een weerbare infrastructuur voor personen- en goederenvervoer. Daarnaast vraagt het gebruik van de ondergrond en het opwekken van schone energie steeds meer aandacht.

Naast deze 'majeure opgaven' wordt er uitgegaan van drie basisprincipes, aandachtspunten die van toepassing zijn op elk ruimtelijk initiatief. Dit betekent concreet dat een initiatief als kansrijker wordt beschouwd als:

  • het de uitgangspunten van Cradle to Cradle (C2C) als vertrekpunt hanteert;
  • de vraag wordt gesteld wat het betrekken van (Duitse) regiogemeenten kan betekenen;
  • het zelf georganiseerd draagvlak geniet.

Kernopgave

Het contrast tussen het stedelijk gebied en het buitengebied wordt kleiner. En dat is jammer, omdat dit een minder afwisselende en daardoor minder aantrekkelijke gemeente oplevert. Steden, dorpen en het buitengebied hebben ieder hun specifieke kwaliteiten. Om die kwaliteiten nog beter tot hun recht te laten komen, wordt het contrast tussen steden, dorpen en het buitengebied de komende jaren versterkt. Het bestaande bebouwde gebied in de stad en de dorpen biedt ruim voldoende capaciteit voor toekomstige stedelijke functies. Het buitengebied wordt - in tegenstelling tot vroeger - steeds meer gebruikt voor typische 'buitengebied-activiteiten', zoals toerisme en recreatie en landbouw. De gemeente wil het contrast tussen stedelijk gebied en het buitengebied verder vergroten door de specifieke kwaliteiten van zowel de stad als het land te benadrukken. Stad en land moeten elkaar aanvullen in plaats van in elkaar over te gaan.

De uitbreidingsruimte van het stedelijk weefsel van stad en dorpen is begrensd door er een 'contour' omheen te trekken. Hierbuiten worden in principe geen stedelijke functies meer toegestaan. De contouren vormen de overgangen tussen het stedelijk gebied en het buitengebied. Deze contouren zijn geen 'lijntje' op de kaart, maar stadsrandzones waarin de overgang van bebouwd gebied naar het (open) landschap wordt vormgegeven. Op veel plekken rondom het stedelijk gebied is er sprake van een logische begrenzing. Indien de cultuurhistorische kwaliteiten van een gebied een verdere verdichting van het landschap niet toelaten of verdragen, zijn deze gebieden buiten de contour gelaten.

Ruimte in de stad

In het stedelijk gebied wordt gestreefd naar maximale benutting van de bestaande beschikbare ruimte, niet om een uitbreiding daarvan. In het stedelijk gebied is door tijdelijk gebruik, hergebruik, multifunctioneel gebruik en slim slopen nog voldoende ruimte aanwezig om nieuwe initiatieven een plaats te geven. Liever wil men bestaande woningen of gebieden aanpassen, dan dat er wordt uitgebreid.

Analyse

In de structuurvisie is het projectgebied aangegeven als woongebied binnen de contour stedelijk/dorpsgebied, waarbinnen ruimte is voor stedelijke dynamiek en groei. Omdat er sprake is van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen sluit het project aan bij de Ruimtelijke Structuurvisie 2014.

Conclusie

De voorliggende ontwikkeling is gezien het bovenstaande passend binnen de Ruimtelijke Structuurvisie Venlo.

4.4.3 Woonvisie 2021-2026

In september 2021 heeft de gemeente Venlo de ‘Woonvisie Venlo 2021-2026 – Op weg naar toekomstbestendig wonen’ vastgesteld. Met het vaststellen van de woonvisie worden de randvoorwaarden geschept om te komen tot een toekomstbestendige woningvoorraad. Om dit te bewerkstelligen werken we met drie hoofdthema’s die in de woonvisie nader worden uitgewerkt:

  • Een robuuste woningvoorraad
    Hiermee wordt een toekomstbestendige woningvoorraad bedoeld, met aandacht voor de bestaande woningvoorraad en nieuwbouw. De opgaven om te verduurzamen wordt gekoppeld aan de aanpak van de bestaande woningvoorraad. Met woningbouw kan een bijdrage worden geleverd aan de aanpak van plekken die transformatie behoeven in Venlo. Hierbij wordt positief gekeken naar wooninitiatieven vanuit de samenleving, wordt ingezet op het pakken van kansen als het gaat om het aantrekken van inwoners van buiten de regio. En wordt ingezet op diverse wijken en dorpen om de leefbaarheid hier te borgen, samen met onze partners, zoals de woningcorporaties.

  • Beschikbaarheid en betaalbaarheid
    Een belangrijke opgave is het beschikbaar en betaalbaar houden van de woningvoorraad. In tijden van een krappe woningmarkt staan beide onder druk. Naast de regulier woningzoekenden en nieuwe doelgroepen die we aan Venlo willen binden, is er aandacht voor doelgroepen voor wie het minder vanzelfsprekend is een plek te vinden op de Venlose woningmarkt.
  • Wonen en zorg
    In de woonvisie wordt de koers uitgezet als het gaat om wonen en zorg. Hierbij is oog voor de verschillende doelgroepen en de opgave voor de komende jaren een passend woningaanbod aan te (blijven) bieden.

Ordenende principes

Bij deze hoofdthema’s zijn doelstellingen op hoofdlijnen geformuleerd. Dit geeft enerzijds flexibiliteit en ruimte om in te spelen op ontwikkelingen die nu nog niet zijn voorzien of op

goede ideeën vanuit de samenleving en de markt. Anderzijds geeft deze visie voldoende duidelijkheid en richting, zodat onze partners weten wat ze van de gemeente Venlo mogen

verwachten. Bij de doelstellingen wordt uitgegaan van drie ordenende principes: versnellen, verbinden en vernieuwen:

  • Versnellen
    Waar mogelijk worden kansen gepakt om opgaven versneld op te pakken.

  • Verbinden
    Wonen staat niet op zichzelf, daarom wordt de verbinding met andere beleidsterreinen gezocht, maar ook met andere opgaven en vraagstukken- wonen kan hierin een deel van de oplossing vormen.

  • Vernieuwen
    Hiermee wordt bedoeld dat we open staan voor nieuwe initiatieven, woonvormen en instrumenten om knelpunten binnen het wonen op te lossen.

Analyse

Met de voorgenomen ontwikkeling worden dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen ontwikkeld naar een lokale behoefte en wordt kwaliteit toegevoegd aan de woningvoorraad. Hierdoor draagt het initiatief bij aan een robuuste woningvoorraad. Daarnaast wordt ingezet op beschikbaarheid en betaalbaarheid. Hierbij ligt de focus op het toevoegen van kwaliteit en diversiteit aan de woningvoorraad en het onttrekken van woningen met een lage toekomstwaarde.

Conclusie

De ontwikkeling past hiermee binnen de Woonvisie Venlo 2021-2026 – Op weg naar toekomstbestendig wonen'.

4.4.4 Uitgangspunten Dynamische woningbouwprogrammering

De 'Uitgangspunten Dynamische woningbouwprogrammering' vormen de lokale vertaling van de woningbouwkaders die in de voormalige Woonvisie Regio Venlo e.o. 2011-2015 waren vastgelegd. Alle woningbouwinitiatieven worden aan de 'Uitgangspunten Dynamische woningbouwprogrammering' getoetst. Uitgezonderd initiatieven voor een enkele woning (mits passend in de woningbehoefte van het deelgebied) wordt er in principe geen medewerking verleend aan nieuwe woningbouwinitiatieven.

Analyse

Onderhavig project zorgt voor de realisatie van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen binnen de stedelijke contour. Bovendien sluit de ontwikkeling aan bij de uitgangspunten van de Woonvisie 2016-2021. Er zijn daarmee geen belemmeringen vanuit de Uitgangspunten Dynamische woningbouwprogrammering voor de voorgenomen ontwikkeling.

Conclusie

De ontwikkeling past hiermee binnen de Uitgangspunten Dynamische woningbouwprogrammering.

Hoofdstuk 5 Uitvoeringsaspecten

In dit hoofdstuk worden de uitvoeringsaspecten beschreven. Achtereenvolgens komen aan de orde:

  • 1. milieu;
  • 2. waarden;
  • 3. waterhuishouding.

5.1 Milieu

Conform het bepaalde in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening moet een toetsing plaatsvinden van de voorgenomen ontwikkelingen aan de relevante milieuaspecten, teneinde het toekomstige gebruik af te stemmen op de omgeving. In deze paragraaf worden de milieuaspecten afzonderlijk beschreven.

5.1.1 Bodemkwaliteit
5.1.1.1 Inleiding

Uitgangspunt is dat de bodemkwaliteit geen onaanvaardbaar risico oplevert voor de gebruikers van de bodem. Bij een ruimtelijke ontwikkeling moet worden beoordeeld of de bodemkwaliteit past bij deze nieuwe functie.

5.1.1.2 Analyse

Om de huidige bodemkwaliteit inzichtelijk te maken heeft Econsultancy uit Swalmen een verkennend bodemonderzoek uitgevoerd: rapport "Verkennend bodemonderzoek, Prins Frederikstraat (ong.) te Belfeld" (29 oktober 2020, 13747.001). Het onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 1.

Econsultancy concludeert dat gelet op de aard en mate van verontreiniging, er géén reden bestaat voor een nader onderzoek en bestaan er met betrekking tot de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem géén belemmeringen voor de voorgenomen nieuwbouw op de onderzoekslocatie.

5.1.1.3 Conclusie

Het aspect bodemkwaliteit vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.2 Bedrijven en milieuzonering
5.1.2.1 Inleiding

Om te voorkomen dat als gevolg van het project voorzienbare hinder en gevaar door milieubelastende activiteiten optreden moet worden getoetst of:

  • de voorgenomen ontwikkeling van invloed is op omliggende milieugevoelige objecten (woningen etc.) en of de voorgenomen ontwikkeling een belemmering vormt voor de bedrijfsvoering van omliggende inrichtingen;
  • bestaande milieubelastende inrichtingen (bedrijven) van invloed zijn op de voorgenomen ontwikkeling.

Basis voor deze toetsing vormt de handreiking "Bedrijven en milieuzonering" (VNG, Den Haag, 2009), waarin richtafstanden zijn opgenomen voor diverse bedrijfstypen.

5.1.2.2 Analyse

Invloed project op de omgeving
Het project betreft woningbouw. Er is derhalve geen sprake van milieutechnische uitstraling op de omgeving.

Invloed omliggende inrichtingen op project
Hieronder staat een overzicht van de bedrijven in de directe omgeving, de SBI-code, de milieucategorie en de bijbehorende richtafstand, alsmede de werkelijke afstand tot het dichtstbijzijnde milieugevoelige object binnen het projectgebied.

bedrijf   SBI-code   categorie   richtafstand   werkelijke afstand  
Prins Frederikstraat 67a: Kom.mijn (basisschool)   852   2   30 m   120 m  
Sportlaan 9: Belfeldia (voetbalvereniging)   931G   3.1   50 m   120 m  
Sportlaan 13a: Schietsportvereniging De Flint-Belfeld   931.1   4.1   200 m   400 m  
Sportlaan 40: Manege de Grensstreek   931E   3.1   50 m   250 m  

Er liggen geen milieugevoelige onderdelen van het project binnen de richtafstanden van de omliggende bedrijven. Het project vormt geen belemmering voor de omliggende bedrijven.

5.1.2.3 Conclusie

Het aspect bedrijven en milieuzonering vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.3 Externe veiligheid
5.1.3.1 Inleiding

Bij het mogelijk maken van nieuwe gevoelige functies is het aspect externe veiligheid van belang. Dit heeft betrekking op inrichtingen, buisleidingen en transportroutes waar een ongeval met gevaarlijke stoffen kan plaatsvinden, met fatale gevolgen voor personen die geen directe relatie hebben tot de risicovolle activiteit.

5.1.3.2 Beoordelingskader

Het kader voor het beoordelen van externe veiligheid bestaat met name uit:

  • Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi);
  • Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb);
  • Besluit externe veiligheid transportroutes (Bevt).

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt daarnaast getoetst aan de van toepassing zijnde veiligheidsafstanden uit onder meer het Activiteitenbesluit en het Besluiten algemene regels ruimtelijke ordening.
De gemeente Venlo heeft in 'Externe Veiligheid Venlo' beschreven hoe de gemeente omgaat met externe veiligheidsvraagstukken binnen haar gemeente. Dit document dient als aanvulling op de landelijke regelgeving.

Kernbegrippen
In het beoordelingskader staan twee kernbegrippen centraal:

  • Plaatsgebonden risico:
    Het plaatsgebonden risico geeft de kans, op een bepaalde plaats, van overlijden ten gevolge van een ongeval bij een risicovolle activiteit. Het plaatsgebonden risico kan op een kaart worden weergegeven met zogeheten risicocontouren: lijnen die punten met eenzelfde plaatsgebonden risico verbinden. Voor ruimtelijke ontwikkelingen is de risicocontour van 10-6/jaar het meest relevant. Binnen deze contour mogen geen nieuwe kwetsbare objecten gerealiseerd worden. Voor beperkt kwetsbare objecten geldt deze contour niet als grenswaarde, maar als richtwaarde.
  • Groepsrisico:
    Het groepsrisico is een maat voor de kans dat bij een ongeval een groep slachtoffers valt met een bepaalde omvang (10 personen of meer). Het groepsrisico wordt bepaald binnen het invloedsgebied van een risicovolle activiteit en kent geen vaste norm, maar een oriëntatiewaarde (= '1'). Voor het groepsrisico geldt een verantwoordingsplicht. Dit houdt in dat iedere wijziging met betrekking tot planologische keuzes moet worden onderbouwd én verantwoord door het bevoegd gezag.

Verantwoordingsplicht groepsrisico
Met het invullen van de verantwoordingsplicht wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre eventuele externe veiligheidsrisico's in het projectgebied worden geaccepteerd en welke maatregelen getroffen zijn om het risico zoveel mogelijk te beperken. Het invullen van de verantwoordingsplicht is een taak van het bevoegd gezag (veelal de gemeente), waardoor het externe veiligheidsaspect wordt meegewogen bij het maken van ruimtelijke keuzes. Deze verantwoording is kwalitatief en bevat verschillende onderdelen die aan bod kunnen of moeten komen. In onderstaand overzicht (volgend uit de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico) zijn de onderdelen van de verantwoording nader uitgewerkt en toegelicht.

Bron   Wanneer en opzet verantwoording groepsrisico  
Inrichtingen (Bevi)   Altijd wanneer er binnen een invloedsgebied een ruimtelijk besluit wordt genomen.  
Buisleidingen (Bevb)   Altijd wanneer er binnen een invloedsgebied een ruimtelijk besluit wordt genomen. Er kan echter worden volstaan met een beperkte verantwoording wanneer:
1) het groepsrisico lager is dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde, of
2) de toename minder is dan 10% en de oriënterende waarde niet wordt overschreden, of
3) personen zich buiten de 100% letaliteitgrens bevinden.
Bij een beperkte verantwoording hoeven alleen zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid beschouwd te worden.  
Transportroutes (Bevt)   Altijd wanneer er binnen een invloedsgebied een ruimtelijk besluit wordt genomen. Er kan echter worden volstaan met een beperkte verantwoording wanneer:
1) het groepsrisico lager is dan 0,1 keer de oriëntatiewaarde, of
2) de toename minder is dan 10% en de oriënterende waarde niet wordt overschreden, of
3) personen zich buiten de 200 meter-zone bevinden.
Bij een beperkte verantwoording hoeven alleen zelfredzaamheid en bestrijdbaarheid beschouwd te worden.  

Door het uitwerken van de verantwoordingsplicht neemt het bevoegd gezag de verantwoordelijkheid voor het 'restrisico' dat overblijft nadat benodigde de veiligheidsverhogende maatregelen genomen zijn.

5.1.3.3 Analyse

De Risicokaart Nederland geeft een overzicht van de ligging van risicovolle activiteiten ten opzichte van het projectgebied. Onderstaande afbeelding geeft een uitsnede van de Risicokaart.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.OV202111PFREDERS-VA01_0011.jpg"

UITSNEDE RISICOKAART NEDERLAND

Inrichtingen
Er liggen geen Bevi-inrichtingen op korte afstand van het projectgebied.

Buisleidingen
Er liggen geen buisleiding die onder het Bevb vallen op korte afstand van het projectgebied.

Transportroutes
A73
Het projectgebied ligt circa 500 meter ten westen van de snelweg A73, die opgenomen is in de Regeling basisnet en daarmee onder het Besluit externe veiligheid transportroutes valt. Conform de Regeling bedraagt de PR-contour (10-6/jr) maximaal 0 meter. Het invloedsgebied voor het groepsrisico bedraagt 880 meter. Het projectgebied ligt daarmee binnen het GR-invloedsgebied, maar buiten de meest relevante zone (200 meter) en ook buiten de PR-contour.

Verder vindt er in de directe omgeving van het projectgebied geen vervoer van gevaarlijke stoffen over wegen plaats, dat een belemmering vormt voor de voorgenomen ontwikkeling.

Op grond van artikel 7 van het Bevt moet worden ingegaan op de mogelijkheden voor:

  • a. de bestrijdbaarheid van een zwaar ongeval op deze transportroute(s) en
  • b. de zelfredzaamheid met betrekking tot nog niet aanwezige (beperkt) kwetsbare objecten binnen het projectgebied.

Het project omvat geen "bijzonder kwetsbare objecten", bestemd voor verminderd zelfredzame personen, binnen het invloedsgebied van de transportroute(s). Het projectgebied ligt voorts geheel buiten de invloedsgebieden (1%-letaliteitsgebieden) vanwege een calamiteit met brandbare gassen, gemeten 890 meter vanaf de A73. Er is daarmee sprake van een 'standaard situatie', waarvoor een eenvoudige verantwoording volstaat:

  • Bestrijdbaarheid van de omvang van een ramp of zwaar ongeval
    Bij een calamiteit, waarbij toxische vloeistoffen of gassen (kunnen) vrijkomen, zal de brandweer inzetten op het beperken of voorkomen van effecten. Deze inzet zal voornamelijk plaatsvinden bij de bron. De brandweer richt zich dan niet op het bestrijden van effecten in of nabij het projectgebied. De mogelijkheden voor bestrijdbaarheid worden daarom niet verder in beschouwing genomen.
  • Mogelijkheden tot zelfredzaamheid
    Bij een calamiteit, waarbij toxische vloeistoffen of gassen (kunnen) vrijkomen, is het belangrijk dat de aanwezigen in het projectgebied worden geïnformeerd hoe te handelen bij een incident. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde waarschuwings- en alarmeringspalen (WAS-palen) en/of NL-alert. Bij het genoemde incidentscenario is het advies om te schuilen in een gebouw, waarvan ramen, deuren en ventilatie gesloten kunnen worden. De nieuwe woningen voldoen aan deze voorwaarden.

Bovendien wordt advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord.

De Maas

Op circa 730 meter ten westen van het projectgebied ligt de Maas, waarover transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. De plaatsgebonden risicocontour 10-6 van de vaarweg reikt niet tot buiten de oeverlijn. Gezien de afstand van het projectgebied tot de Maas ligt het projectgebied wel in het invloedsgebied van de Maas voor toxische gassen en vloeistoffen.

Vanwege de ligging binnen het invloedsgebied van de Maas is een verantwoording van het groepsrisico nodig. Vanuit het Basisnet is bij een bevolkingsdichtheid beneden de 1.500 pers/ha dubbelzijdig en 2.250 pers/ha enkelzijdig geen berekening van het groepsrisico noodzakelijk. Proefberekeningen hebben aangetoond dat in die gevallen het groepsrisico beneden 0,1 x de oriënterende waarde ligt. Omdat het groepsrisico naar verwachting in dit geval ook kleiner is dan 0,1 maal de oriëntatiewaarde, kan op basis van artikel 8, lid 2, onderdeel a, worden volstaan met een beperkte verantwoording van het groepsrisico. Dit houdt op basis van artikel 7 van het Bevt in dat ingegaan dient te worden op:

  • a. de mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp op de weg, en
  • b. de mogelijkheden voor personen om zich in veiligheid te brengen indien zich op de weg een ramp voordoet.

Wat betreft de verantwoording als bedoeld onder artikel 7 onder a, bestaan er geen feitelijke mogelijkheden om middels het voorliggende project de mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp direct te beïnvloeden. De bestrijding vindt voor zover mogelijk plaats bij de risicobron. Hierbij dient te worden opgemerkt dat het projectgebied bij eventuele calamiteiten over het algemeen goed bereikbaar is voor de hulpdiensten.

Bij het beschrijven van de mogelijkheden tot zelfredzaamheid (verantwoording onder b) is het van belang om in te gaan op de verschillende soorten calamiteiten, zijnde calamiteiten:

  • met toxische vloeistoffen en gassen (toxisch scenario).

Gezien de afstand van het projectgebied tot de Maas zullen calamiteiten met brandbare vloeistoffen of gassen op de Maas geen effecten hebben in het projectgebied.

Omdat blootstelling aan een toxisch gas het bepalende scenario is, biedt ‘schuilen’ de beste wijze van zelfredzaamheid. Schuilen vindt plaats binnen bouwwerken. De mate waarin deze bouwwerken afsluitbaar zijn tegen de indringing van toxisch gas en de tijdsduur dat deze bouwwerken worden blootgesteld zijn hierbij parameters.

Het projectgebied wordt veelal alleen blootgesteld aan de gevolgen van een toxische gaswolk bij 'optimale' weersomstandigheden (bijvoorbeeld Pasquillklasse F1.5: weinig vermenging met schone lucht), die gedurende het jaar procentueel weinig voorkomen.

Bij bestaande bouwwerken worden geen aanvullende maatregelen getroffen om mogelijke indringing van toxisch gas te verminderen. Aanpassing van bijvoorbeeld oude woningen op dit punt is ingrijpend en kostbaar. Bij nieuwe bouwwerken is sprake van een steeds betere isolatie, welke zorgt voor een goede bescherming tegen het binnendringen van het toxische gas. Nieuwe gebouwen die voorzien zijn van een luchtbehandelingsinstallatie, waardoor het toxisch gas naar binnen kan worden gezogen dienen voorzien te zijn van mogelijkheden om dit systeem met één druk op de knop uit te schakelen.

Van belang is dat bewoners tijdig gewaarschuwd worden. Dit gebeurt door het in werking stellen van het WAS (Waarschuwing- en AlarmeringSysteem) als onderdeel van de algemene Rampenbestrijding en mogelijk in de toekomst via NL-alert.

Bovendien wordt advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord.

Spoorlijn Venlo - Roermond

Ten westen van het projectgebied ligt op enige afstand de spoorlijn Venlo - Roermond die opgenomen is in de Regeling basisnet en daarmee onder het Besluit externe veiligheid transportroutes valt. Conform de Regeling bedraagt de PR-contour (10-6/jr) maximaal 0 meter. Het invloedsgebied voor het groepsrisico bedraagt 4000 meter. De werkelijke afstand van het projectgebied tot de transportroute bedraagt circa 460 meter. Het projectgebied ligt daarmee binnen het GR-invloedsgebied, maar buiten de meest relevante zone (200 meter) en ook buiten de PR-contour.

Op grond van artikel 7 van het Bevt moet worden ingegaan op de mogelijkheden voor:

  • a. de bestrijdbaarheid van een zwaar ongeval op deze transportroute(s) en
  • b. de zelfredzaamheid met betrekking tot nog niet aanwezige (beperkt) kwetsbare objecten binnen het projectgebied.

Het project omvat geen "bijzonder kwetsbare objecten", bestemd voor verminderd zelfredzame personen, binnen het invloedsgebied van de transportroute(s). Het projectgebied ligt voorts geheel buiten de invloedsgebieden (1%-letaliteitsgebieden) vanwege een calamiteit met brandbare gassen, gemeten 260 meter vanaf de spoorlijn. Er is daarmee sprake van een 'standaard situatie', waarvoor een eenvoudige verantwoording volstaat:

  • Bestrijdbaarheid van de omvang van een ramp of zwaar ongeval
    Bij een calamiteit, waarbij toxische vloeistoffen of gassen (kunnen) vrijkomen, zal de brandweer inzetten op het beperken of voorkomen van effecten. Deze inzet zal voornamelijk plaatsvinden bij de bron. De brandweer richt zich dan niet op het bestrijden van effecten in of nabij het projectgebied. De mogelijkheden voor bestrijdbaarheid worden daarom niet verder in beschouwing genomen.
  • Mogelijkheden tot zelfredzaamheid
    Bij een calamiteit, waarbij toxische vloeistoffen of gassen (kunnen) vrijkomen, is het belangrijk dat de aanwezigen in het projectgebied worden geïnformeerd hoe te handelen bij een incident. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde waarschuwings- en alarmeringspalen (WAS-palen) en/of NL-alert. Bij het genoemde incidentscenario is het advies om te schuilen in een gebouw, waarvan ramen, deuren en ventilatie gesloten kunnen worden. De nieuwe woningen voldoen aan deze voorwaarden.

Bovendien is advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord. Het advies van de veiligheidsregio is toegevoegd als bijlage 2.

Hierin wordt geadviseerd dat:

  • maatregelen op het gebied van zelfredzaamheid de mogelijkheden vergroten voor de in het effectgebied aanwezige personen om zichzelf op eigen kracht in veiligheid te brengen.
    • 1. BLEVE: Zorg ervoor dat bewoners hun woning behalve via de voorzijde, ook via de achterzijde kunnen verlaten en via de Kloosterstraat verder kunnen vluchten van de risicobron N271 af. In de huidige situatie wordt hier niet aan voldaan doordat de bewoners via het pad achter hun achtertuin enkel naar de voorzijde richting risicobron verder kunnen vluchten.
    • 2. Toxisch: Wanneer voor ventilatie een mechanische installatie nodig is, plaats dan een noodknop waarmee de installatie uitgezet kan worden op een makkelijk te bereiken plaats, zodat er geen ventilatielucht van buitenaf wordt ingebracht. De noodknop kan bijvoorbeeld in de meterkast geplaatst worden.
    • 3. Toxisch: Zorg dat de bewoners van de woningen op de hoogte zijn van de risico’s uit de omgeving en de aanwezige voorzieningen in het gebouw, zodat ze daarnaar kunnen handelen bij een incident.
  • gelet op de beperkte planontwikkeling we geen aanvullende maatregelen adviseren te nemen ten behoeve van de bestrijdbaarheid binnen een van de brongebieden of het plangebied in het kader van dit initiatief.

Aangaande het toxische aspect wordt er een voorziening getroffen om het ventilatiesysteem in één handeling en op een eenvoudige wijze uit te schakelen.

5.1.3.4 Conclusie

Het aspect externe veiligheid vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.4 Geurhinder veehouderijen
5.1.4.1 Inleiding

Bij ruimtelijke ontwikkelingen nabij agrarische bedrijven is het aspect geurhinder van belang. Er moet worden aangetoond dat het project geen belemmering vormt voor agrarische bedrijven en dat sprake is van een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van het project.

5.1.4.2 Analyse

Onderhavig initiatief ligt in de omgeving van veehouderijen. Specifiek ligt op circa 250 meter afstand een manege (Sportlaan 40) en op circa 450 meter afstand een paardenhouderij (Mommersweg 1). Tussen deze veehouderijen en het projectgebied zijn meerdere geurgevoelige objecten gesitueerd. Hierdoor worden middels onderhavig project de veehouderijen niet in hun bedrijfsvoering beperkt. Daarnaast kan hieruit geconcludeerd worden dat er geen geuroverlast bestaat voor onderhavig projectgebied.

5.1.4.3 Conclusie

Het aspect geurhinder veehouderijen vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.5 Geluid
5.1.5.1 Inleiding

Ruimtelijke ontwikkelingen moeten voldoen aan de regelgeving inzake geluidhinder. In de Wet geluidhinder (Wgh) wordt onderscheid gemaakt in verkeerslawaai en industrielawaai. In de Wgh zijn normen voor maximaal toelaatbare geluidsbelasting op (de gevels van) geluidgevoelige objecten vastgelegd.

5.1.5.2 Analyse

Het project omvat nieuwe geluidgevoelige objecten.

Verkeerslawaai
Het projectgebied ligt binnen de onderzoekszone van de Broekstraat en de Wilhelminastraat. Om de gevelbelasting van de nieuwe woningen inzichtelijk te maken heeft Econsultancy uit Swalmen een akoestisch onderzoek uitgevoerd: rapport "Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai, Prins Frederikstraat (ong.) te Belfeld" (9 november 2020, 13747.006). Het onderzoeksrapport is als bijlage 3 bijgevoegd.

Econsultancy concludeert dat voor 5 woningen het akoestisch klimaat in de woning (het zogenaamde binnenniveau) van maximaal 33 dB dient te worden gegarandeerd. Voor de omgevingsvergunning ten behoeve van de bouw van deze woningen is een nader onderzoek naar de geluidwering van de gevels noodzakelijk.

Op basis van bovengestelde uitkomsten heeft Nieman uit Utrecht een akoestisch onderzoek omtrent de geluidwering van de gevels uitgevoerd: rapport ''BOA Geluidwering Gevels'' (24 november 2020, 20201400). Het onderzoeksrapport is als bijlage 4 bijgevoegd.

Nieman concludeert dat de eis omtrent de geluidwering van de gevel van 25 dB ruimschoots wordt gehaald, uit de berekening volgt een geluidwering van de gevel van 29 dB op de begane grond en 30 dB op de zolder.

Industrielawaai
Het projectgebied ligt niet binnen een geluidszone van een gezoneerd industrieterrein. Er is geen akoestisch onderzoek nodig.

5.1.5.3 Conclusie

Het aspect geluid vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.6 Luchtkwaliteit
5.1.6.1 Inleiding

Om personen tegen de gevolgen van luchtverontreiniging te beschermen zijn in de Wet milieubeheer normen opgenomen voor bepaalde stoffen. Bij de beoordeling van het aspect luchtkwaliteit moet enerzijds aangetoond worden dat een ruimtelijke ontwikkeling niet leidt tot een (significante) overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen en anderzijds dat ter plaatse van het projectgebied sprake is van een goed woon- en leefklimaat.

5.1.6.2 Analyse

Effecten project op luchtkwaliteit
In de "Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)" zijn categorieën van gevallen genoemd die niet in betekenende mate bijdragen aan de concentratie van fijnstof in de buitenlucht. Zo is een project met maximaal 1.500 woningen (netto) bij minimaal 1 ontsluitingsweg één van de genoemde gevallen. Onderhavig project omvat dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen en betreft daarmee een project dat niet in betekenende mate bijdraagt aan de concentratie van fijnstof in de buitenlucht. Er is geen nader onderzoek nodig.

Goed woon- en leefklimaat

Het project ligt niet in de nabijheid van zware industrie, (een concentratie van meerdere) intensieve veehouderijen of drukke vaarwegen. Voor de beoordeling van het woon- en leefklimaat wordt alleen gekeken naar luchtverontreiniging van verkeer op wegen in de omgeving.

In de Wet milieubeheer zijn voor een groot aantal stoffen grenswaarden opgenomen, maar uit onderzoek blijkt dat langs wegen alleen overschrijdingen van de grenswaarden voor fijnstof (PM10) en stikstofdioxide (NO2) kunnen optreden. Voor de overige stoffen waarvoor grenswaarden zijn opgenomen in de Wm treden naar verwachting nergens langs het Nederlandse wegennet overschrijdingen van deze grenswaarden op.

De monitoringstool die in het kader van het NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) is opgesteld, geeft de volgende jaargemiddelden voor de relevante stoffen ter plaatse van het meest relevante meetpunt 'Rijkswaterstaat, 691871'.

categorie   grenswaarde   2018   2020   2030  
jaargemiddelde concentratie NO2   40 µg/m³   22,1   18,9   11,0  
jaargemiddelde concentratie PM10   40 µg/m³   18,8   17,0   13,5  
jaargemiddelde concentratie PM2.5   25 µg/m³   11,9   10,4   7,5  
overschrijdingsdagen per jaar- gemiddelde concentratie PM10   35   6,7   6,0   6,0  

Uit de resultaten van de Monitoringstool blijkt dat aan alle grenswaarden wordt voldaan. Er is daarmee sprake van een goed woon- en leefklimaat ter plaatse van het projectgebied.

5.1.6.3 Conclusie

Het aspect luchtkwaliteit vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.7 Volksgezondheid
5.1.7.1 Inleiding

Het aspect volksgezondheid heeft de laatste jaren meer aandacht gekregen bij het opstellen van bestemmingsplannen. Aangetoond moet worden dat een ruimtelijke ontwikkeling geen negatief effect heeft op de volksgezondheid.

Een beoordeling van de effecten op de volksgezondheid doet zich met name voor de ontwikkeling van of in de buurt van veehouderijen, boom- en fruitteelt en hoogspanningsverbindingen. In deze paragraaf wordt het project aan deze aspecten getoetst.

5.1.7.2 Veehouderijen

Bij het beoordelen van de effecten van veehouderijen op de volksgezondheid wordt onderscheid gemaakt in endotoxinen en geitenhouderijen. De Handreiking veehouderij en volksgezondheid 2.0 - die bedoeld is bij de nieuwvestiging of verandering van veehouderijen - biedt een stappenplan dat ook deels geschikt is voor de beoordeling van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving van veehouderijen.

Endotoxinen
Endotoxinen zijn bouwstenen van bepaalde bacteriën die een giftig effect op de mens kunnen hebben en tot gezondheidsklachten kunnen leiden. Endotoxinen komen vaak voor in fijnstof van intensieve veehouderijen. Conform stap 5 van het stappenplan moet de ligging van het initiatief ten opzichte van veehouderijen worden beoordeeld. Bij een afstand van meer dan 1 kilometer tot pluimveehouderijen en van meer dan 250 meter tot overige veehouderijen (behoudens geitenhouderijen) is er geen gevaar voor de volksgezondheid als gevolg van endotoxinen. Het Bestand Veehouderijbedrijven biedt de benodigde gegevens van de veehouderijen.

Analyse
Het project omvat nieuwe, milieugevoelige objecten. In een straal van 1000 meter rondom het projectgebied zijn geen pluimveeveehouderijen actief. Bovendien liggen er geen overige veehouderijen binnen 250 meter van het projectgebied. Er hoeft geen nadere beoordeling van het aspect endotoxinen plaats te vinden. Er is sprake van een gezonde leefomgeving ten aanzien van endotoxinen.

Geitenhouderijen
Uit onderzoek is gebleken dat omwonenden in een straal van 2 km rondom geitenhouderijen een verhoogde kans hebben op longontsteking. Bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving van geitenhouderijen moet beoordeeld worden of er een effect is op de volksgezondheid.

Analyse
Het project omvat nieuwe, milieugevoelige objecten. In een straal van 2 km rondom het projectgebied is ten minste één geitenhouderij met meer dan 100 geiten actief (circa 1.800 meter, Aan de Loerdijk 4). Tussen deze geitenhouderij en onderhavig projectgebied zijn thans milieugevoelige objecten gesitueerd. Derhalve zorgt de toename van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen voor een geringe toename.

5.1.7.3 Boom- en fruitteelt

Bij boom- en fruitteelt worden vaak gewasbeschermingsmiddelen gebruikt. Deze middelen kunnen een gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Als gevolg van de wind kunnen gewasbeschermingsmiddelen verwaaien. Dit wordt drift genoemd. Om te voorkomen dat derden als gevolg van drift in aanraking komen met gewasbeschermingsmiddelen wordt een spuitzone van 50 meter gehanteerd.

Analyse
Het project leidt tot het toevoegen van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen waar personen gedurende langere tijd verblijven. Binnen 50 meter rondom het projectgebied zijn geen kwekerijen aanwezig of kunnen kwekerijen worden ontwikkeld. Geconcludeerd wordt dat er geen rekening gehouden hoeft te worden met spuitzones als gevolg van boom- en fruitteelt.

5.1.7.4 Hoogspanningsverbindingen

De magnetische velden in de buurt van hoogspanningsverbindingen kunnen invloed hebben op de gezondheid. Het beleid van de Rijksoverheid is erop gericht om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is, te vermijden dat er nieuwe situaties ontstaan waarbij kinderen langdurig verblijven in het gebied rondom bovengrondse hoogspanningsverbindingen waarbinnen het jaargemiddelde magneetveld hoger is dan 0,4 microtesla.

Analyse
Het project leidt tot het toevoegen van dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen waar kinderen gedurende langere tijd verblijven. Desalniettemin wordt opgemerkt dat er sprake is van een zeer grote afstand tot hoogspanningsverbindingen, namelijk ruim 1.600 meter, en dat het schadelijke magneetveld zich tot maximaal enkele honderden meters van de hoogspanningsverbinding uitstrekt. Er is geen nader onderzoek nodig.

5.1.7.5 Conclusie

Het aspect volksgezondheid vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.1.8 Milieueffectrapportage
5.1.8.1 Inleiding

Het instrument milieueffectrapportage (m.e.r.) is ontwikkeld om het milieubelang volwaardig in de besluitvorming te betrekken. In de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage zijn de activiteiten genoemd waarvoor een m.e.r.-plicht of een m.e.r.-beoordelingsplicht geldt, of waarvoor een vormvrije m.e.r.-beoordeling nodig is.

5.1.8.2 Analyse

De in voorliggend omgevingsvergunning opgenomen ontwikkelingen behoren niet tot de in bijlage D van het Besluit milieueffectrapportage genoemde ontwikkelingen. Er is derhalve geen nadere m.e.r.-beoordeling nodig.

Gelet op de resultaten van de hiervoor reeds uitgevoerde milieuanalyse, kan zonder nader onderzoek worden geconcludeerd dat het project geen significant nadelige milieugevolgen heeft. Een nadere motivering is niet noodzakelijk.

5.1.8.3 Conclusie

Het project is niet m.e.r.(-beoordelings)plichtig. Het project heeft geen belangrijke nadelige milieugevolgen.

5.2 Waarden

5.2.1 Archeologie
5.2.1.1 Inleiding

Conform het bepaalde in artikel 3.1.6 Bro moet bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening gehouden worden met de in de grond aanwezige dan wel te verwachten archeologische monumenten.

5.2.1.2 Analyse

Onderhavig projectgebied kent de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie middelhoog'. Ter plaatse van deze dubbelbestemming is archeologisch onderzoek verplicht voor alle bodemingrepen (waaronder het bouwen) met een oppervlakte van meer dan 500 m².

Het initiatief overschrijdt deze grenzen. Om het aspect 'archeologie' inzichtelijk te maken heeft Econsultancy uit Swalmen een archeologisch onderzoek uitgevoerd: rapport "Archeologisch bureauonderzoek en verkennend booronderzoek, Prins Frederikstraat (ong.) te Belfeld (gemeente Venlo)" (13 januari 2021, 13747.002). Het onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 5.

Econsultancy concludeert dat op basis van de resultaten van de boringen het onduidelijk is of het potentiële archeologisch niveau in het projectgebied dermate is vergraven, bij de bouw en sloop van de voormalige school, dat er geen behoudenswaardige vindplaats in het projectgebied meer te verwachten is. De gespecificeerde archeologische verwachting, zoals die is weergegeven tijdens het bureauonderzoek, dient ten gevolgen gehandhaafd te blijven. Op basis van het behoud van een middelhoge/hoge trefkans blijft de kans reëel dat archeologische resten binnen het projectgebied aanwezig zijn.

Gezien de in dit onderzoek opgestelde archeologische verwachting is binnen het projectgebied vervolgonderzoek noodzakelijk om deze te toetsen. Het vervolgonderzoek kan het beste worden uitgevoerd in de vorm van een karterend en waarderend proefsleuvenonderzoek.

Gezien voorgaande conclusie heeft Econsultancy uit Swalmen een Proefsleuvenonderzoek uitgevoerd, rapport: ''Proefsleuvenonderzoek Prins Frederikstraat (ong.) te Belfeld'' (19 mei 2021, 13747.009). Dit onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 6.

Econsultancy concludeert dat in de proefsleuven een bodemopbouw is aangetroffen van (sub)recent opgebrachte zandpakketten op pleistocene Maasafzettingen (Formatie van Beegden). In de top van de Maasafzettingen was een Bw-horizont aanwezig, waarin zogenaamde 'verbruining' is opgetreden. Hier beneden was de C-horizont aanwezig, die in de top sterke roestvorming (gley-verschijnselen) vertoonde.

In de proefsleuven zijn 17 (sub)recente sporen aangetroffen, die naar alle waarschijnlijkheid in verband gebracht kunnen worden met het voormalige schoolgebouw ter plekke van het plangebied. Een behoudenswaardige archeologische vindplaats is niet aangetroffen. Het advies is daarom dan ook om geen vervolgonderzoek uit te voeren en het plangebied vrij te geven voor verdere ontwikkeling.

Ondanks zorgvuldige onderzoeken kan nooit volledig worden uitgesloten dat er tijdens werkzaamheden archeologische sporen of resten worden aangetroffen. Conform artikel 5.10 van de Erfgoedwet dient hiervan melding te worden gemaakt bij de Minister.

5.2.1.3 Conclusie

Het aspect archeologie vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.2.2 Cultuurhistorie
5.2.2.1 Inleiding

Conform het bepaalde in artikel 3.1.6 Bro moet bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening gehouden worden met de aanwezige cultuurhistorische waarden.

5.2.2.2 Analyse

Binnen het projectgebied zijn geen cultuurhistorisch waardevolle elementen aanwezig. Het project tast geen waardevolle elementen aan.

5.2.2.3 Conclusie

Het aspect cultuurhistorie vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.2.3 Natuurwaarden
5.2.3.1 Inleiding

Ten behoeve van de bescherming van natuurwaarden geldt de Wet natuurbescherming. De daarin opgenomen bescherming omvat de onderdelen:

  • gebiedsbescherming;
  • soortenbescherming;
  • bescherming van houtopstanden.
5.2.3.2 Analyse

Gebiedsbescherming
Het projectgebied ligt niet binnen een beschermd gebied, zoals opgenomen in Natura 2000 en het Natuurnetwerk Nederland. Ook bij ontwikkelingen buiten natuurgebieden moet het effect worden beoordeeld, de zogenaamde 'externe werking'. Het gaat dan enerzijds om verstorende effecten zoals geluid, licht en trillingen op natuurgebieden behorende tot het Natuurnetwerk Nederland en anderzijds om stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden.

Verstorende effecten
Gezien de aard en omvang van het project en de afstand tot Natuurnetwerk Nederland kan worden geconcludeerd dat het project geen verstorende effecten heeft op gebieden behorende tot Natuurnetwerk Nederland.

Stikstofdepositie
Bijlage 7 bevat het stikstofdepositie-onderzoek (V01, 20 november 2020) waarin zowel de bouwfase als de gebruiksfase zijn beoordeeld. Daaruit volgt dat het project geen significante gevolgen voor Natura 2000-gebieden heeft.

Soortenbescherming
Bij ontwikkeling van het initiatief kunnen natuurwaarden in het gebied verstoord worden. Econsultancy uit Swalmen heeft een quickscan natuurwaarden uitgevoerd om de effecten van het project op beschermde soorten te bepalen: rapport "Quickscan Wet natuurbescherming, Prins Frederikstraat (ong.) te Belfeld" (22 oktober 2020, 13747.005). Het onderzoeksrapport is bijgevoegd als bijlage 8.

Econsultancy concludeert dat op basis van onderhavige quickscan Wet natuurbescherming geldt dat door de voorgenomen werkzaamheden geen verstoring van streng beschermde soorten zal optreden. Overtreding van de Wet natuurbescherming is niet aan de orde vanwege het ontbreken van geschikt habitat, het ontbreken van sporen en/of vanwege een vrijstelling bij ruimtelijke ontwikkeling. Wel dient bij werkzaamheden te allen tijde de zorgplicht in acht te worden genomen ten aanzien van algemene broedvogels en algemene grondgebonden zoogdieren en amfibieën.

Tot slot wordt opgemerkt dat de zorgplicht als genoemd in artikel 1.11 van de Wet natuurbescherming te allen tijde van toepassing is.

Bescherming van houtopstanden
Het project omvat niet het kappen van bomen buiten de bebouwde kom of in een houtopstand van meer dan 10 are, of het kappen van een bomenrij van meer dan 20 bomen. Er is derhalve geen herplantplicht conform artikel 4.3 van de Wet natuurbescherming.

5.2.3.3 Conclusie

Het aspect natuurwaarden vormt geen planologische belemmering voor het project.

5.3 Waterparagraaf

5.3.1 Inleiding

De watertoets is het hele proces van vroegtijdig informeren, adviseren, afwegen en uiteindelijk beoordelen van waterhuishoudkundige aspecten in ruimtelijke plannen en besluiten. Het doel van de watertoets is dat de waterbelangen evenwichtig worden meegewogen bij de totstandkoming van een plan. Deze waterparagraaf is een onderdeel van de watertoets. De waterparagraaf beschrijft zowel de huidige als toekomstige waterhuishoudkundige situatie (oppervlaktewater, grondwater, hemelwater en afvalwater).

5.3.2 Watersysteem

Infiltratiecapaciteit
Om de infiltratiecapaciteit van de bodem te bepalen wordt door Econsultancy een watertoets (inclusief geohydrologisch onderzoek) uitgevoerd, bijgevoegd in bijlage 9. Hieruit volgt dat tot een diepte van 1,5 m-mv de ondergrond bestaat uit matig grof zand. De waterdoorlatendheid is hier goed. Op basis van de resultaten uit het waterdoorlatendheidsonderzoek wordt de bodem binnen de onderzoekslocatie, mede op basis van de textuur, geschikt geacht voor de infiltratie van hemelwater.

Oppervlaktewater

Er is in de huidige situatie geen oppervlaktewater in de buurt.

 

Waterschapsbelangen

Het projectgebied ligt niet in of nabij een gebied waarin waterschapsbelangen een rol spelen, zoals waterkering, waterberging of waterwinning.

 

Riolering

In de huidige situatie is geen riolering aanwezig. Voor de toekomstige situatie wordt het gebied voorzien van een (verbeterd) gescheiden stelsel.

 

Het projectgebied vraagt geen extra zorg met betrekking tot wateroverlast / water-op-straat vanuit het rioolstelsel.

5.3.3 Beschrijving watersysteem projectgebied

Door Econsultancy is een watertoets opgesteld waarin de bestaande en nieuwe situatie met betrekking tot het vuil- en regenwater is opgenomen, notitie: ''Watertoets Prins Frederikstraat (ong.) te Belfeld'' (27 oktober 2020, 13747.004). De watertoets is als bijlage 9 bij deze toelichting opgenomen. Hierna is een samenvatting opgenomen.

In de toekomstige situatie zal het schone hemelwater (zogenaamde hemelwaterafvoer; HWA) niet direct op het vuilwater (zogenaamde droogweerafvoer; DWA) worden aangesloten maar separaat worden verwerkt.

Het hemelwater kan op eigen terrein worden opgevangen door de toepassing van een bovengrondse of een ondergrondse voorziening. Hieronder is een alternatief uitgewerkt van zowel de toepassing van een bovengrondse voorziening (wadi) als een ondergrondse voorziening (infiltratiekratten).

Wadi

Bij de voorbeeldberekening is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:

  • GHG 22,0 m +NAP (1,80 m –mv);
  • maximale diepte 0,5 m -mv;
  • talud 1:3
  • rekenwaarde doorlatendheid 1,0 m/dag;
  • watercompensatie opgave 145 m3.

Wanneer een wadi wordt aangelegd met een diepte van 0,5 meter en een talud van 1 op 3 is, uitgaande van een volledige vulling, 360 m² benodigd om de volledige wateropgave te kunnen bergen. Ter plaatse van de groenstrook aan de noordzijde van de projectlocatie is voldoende ruimte aanwezig om deze wateropgave te kunnen bergen.

Groen en water wordt over het algemeen door bewoners als positief ervaren. De inrichting van de wadi draagt bij aan de positieve beoordeling van omwonende. Het is mogelijk om de wadi te combineren met speelmogelijkheden. Door het plaatsen van stapstenen of een boomstam worden de wadi’s een aantrekkelijk speelelement, zowel in natte als droge tijden.

Om de veiligheid voor kinderen te garanderen is het raadzaam om een flauwer talud toe te passen. Hemelwater wordt, indien mogelijk, zoveel mogelijk zichtbaar afgevoerd richting de wadi. Daar waar dit niet mogelijk blijkt zal afvoer verbuisd plaatsvinden.

Infiltratiekratten

Bij de voorbeeldberekening is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:

  • GHG 22,0 m +NAP (1,80 m –mv);
  • maximale hoogte van de infiltratiekratten van 0,6 m -mv;
  • minimale gronddekking (belast) 0,5 m -mv;
  • rekenwaarde doorlatendheid 1,0 m/dag;
  • watercompensatie opgave 145 m3.

Om de wateropgave van 145 m³ met kratten te kunnen bergen zijn in totaal 348 kratten benodigd. Bij de berekening is uitgegaan van de inhoud van de Q-Bic+ Infiltratie unit van Wavin (417 liter). Er is gekozen voor de toepassing van de Q-Bic+ infiltratiekrat omdat deze inspecteerbaar en reinigbaar is. Het gebruik van andere systemen is uiteraard ook mogelijk.

Het Q-Bic+ infiltratiekrat van Wavin heeft de volgende kengetallen:

  • Holle Ruimte: 95 %;
  • Lengte: 1,2 m;
  • Breedte: 0,6 m;
  • Hoogte: 0,6 m;
  • Netto inhoud: 417 liter (0,417 m³);
  • Aansluitingen: 160, 200, 315, 400 mm buis;
  • Minimale gronddekking;
    • 1. Groenzones (onbelast): 0,30 m
    • 2. Lichte verkeersbelasting : 0,50 m
    • 3. Zware verkeersbelasting: 0,75 m

Wanneer de kratten niet worden gestapeld, is een minimaal oppervlak benodigd van circa 250 m² om 348 kratten te kunnen plaatsen (1,2 m x 0,6 m x 348 st.). Een potentiële locatie voor het toepassen van infiltratiekratten is onder de parkeerplaats. Deze is voldoende

groot om het benodigde oppervlak van 250 m² te realiseren.

Conclusie

In samenspraak met de gemeente heeft de initiatiefnemer gekozen voor een waterbergingssysteem op basis van infiltratiekratten. Deze infiltratiekratten worden gerealiseerd in de achtertuinen behorende bij de nieuw te ontwikkelen woningen. Deze tuinen zijn voldoende groot om hier voor circa 250 m² aan infiltratiekratten te realiseren. Hiermee wordt voldaan aan de waterbergingseis.

Hoofdstuk 6 Haalbaarheid

In dit hoofdstuk wordt de haalbaarheid van deze omgevingsvergunning aangetoond. Een omgevingsvergunning moet zowel in financieel als in maatschappelijk opzicht haalbaar zijn. Er wordt daarom een korte financiële toelichting gegeven en daarnaast worden de doorlopen procedures weergegeven.

6.1 Kostenverhaal

Artikel 6.12 lid 1 Wro verplicht de gemeente een exploitatieplan vast te stellen voor gronden waarop bepaalde bouwactiviteiten zijn voorgenomen, tenzij het kostenverhaal 'anderszins verzekerd' is (artikel 6.12 lid 2a Wro).

Gelet op artikel 6.12, tweede lid, van de Wet ruimtelijke ordening in samenhang met artikel 6.1.2a van het Besluit ruimtelijke ordening hoeft ten behoeve van deze omgevingsvergunning geen exploitatieplan te worden vastgesteld. Er zijn geen verhaalbare kosten als bedoeld in artikel 6.2.4, onderdelen b tot en met f, van het Besluit ruimtelijke ordening, dan wel betreffen deze kosten enkel de aansluiting van het plangebied op de openbare ruimte of de aansluiting op nutsvoorzieningen.

Het project wordt geheel voor rekening van de aanvrager uitgevoerd. Voor de gemeente zijn geen kosten verbonden aan de uitvoering van dit project. De overige gemeentelijke kosten worden volgens de legesverordening bij de aanvrager in rekening gebracht. De economische uitvoerbaarheid is daarmee in voldoende mate aangetoond.

6.2 Gemeentelijke grondexploitatie

De gemeente heeft geen gronden in het projectgebied in eigendom. Alle kosten en risico's van de planontwikkeling, -voorbereiding en -uitvoering zijn voor rekening van de initiatiefnemer. De gemeentelijke grondexploitatie wordt dus niet belast door voorliggend ruimtelijk plan. De financiële uitvoerbaarheid van het project is hiermee aangetoond.

6.3 Maatschappelijk

6.3.1 Omgevingsdialoog

In het kader van de omgevingsvergunning hebben reeds gesprekken plaatsgevonden met de omgeving. In verband met de maatregelen rondom het COVID-virus heeft de omgevingsdialoog digitaal plaatsgevonden. In de notulen, opgenomen in bijlage 10 is het verslag van de bijeenkomst en de resultaten van de acties beschreven.

6.3.2 Ter visie legging

Voorliggende ruimtelijke onderbouwing heeft vanaf 23 februari 2022 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn 3 zienswijzen naar voren gebracht. In de Nota van zienswijzen, bijgevoegd als bijlage 11, is uiteengezet hoe met elke zienswijze is omgegaan.

Hoofdstuk 7 Motivering

Het project is planologisch aanvaardbaar op basis van de volgende overwegingen.

  • 1. De dertien sociale levensloopbestendige huurwoningen zijn stedenbouwkundig inpasbaar op deze locatie.
  • 2. Het project past binnen het beleid van de verschillende overheden.
  • 3. Het project voldoet aan alle uitvoeringsaspecten.