Plan: | Zandweg (reparatieplan) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0880.BPWL81267-VA01 |
In het op 8 maart 2022 vastgestelde bestemmingsplan 'Zandweg 232-242' is voor een gedeelte van de gronden van het bedrijf Cargill een nieuwe bestemming opgenomen. Voor een deel van deze gronden betreft dat de bestemming 'Bedrijventerrein'. Cargill betreft een cacaofabriek met een hoge milieucategorie (categorie 5.1). De nadrukkelijke bedoeling was om op de gronden met de bestemming 'Bedrijventerrein' alleen een aantal specifieke bedrijfsactiviteiten mogelijk te maken om een aanvaardbaar woon- en leefklimaat voor de omgeving te waarborgen. Het gaat daarbij om de aanvoer, opslag en distributie van cacaokoek en -boter, alsmede expeditieruimten. Daarom was voorzien in een specifieke functieaanduiding.
Gebleken is dat binnen deze specifieke aanduiding per abuis ook de verwerking van cacaokoek en -boter is toegestaan, terwijl dit uitdrukkelijk niet de bedoeling van de raad was en door de initiatiefnemer ook niet is beoogd. Het bestemmingsplan bevat in deze zin een omissie. Daarom heeft de gemeente besloten om het bestemmingsplan te repareren in overeenstemming met de bedoeling van de raad.
Onderhavige partiële herziening van het bestemmingsplan 'Zandweg 232-242' voorziet uitsluitend in het aanpassen van de regels, die gelden ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - opslag cacaokoek en -boter', door middel van het schrappen van de mogelijkheid om cacaokoek en -boter te verwerken. De regels van de vigerende bestemmingsplannen blijven voor het overige geheel van toepassing. Onderhavig bestemmingsplan betreft dan ook een reparatieplan.
Dit bestemmingsplan betreft een reparatieplan, waarin een omissie in het vastgestelde vigerende bestemmingsplan 'Zandweg 232-242' wordt hersteld. Dit herstel ziet uitsluitend op het schrappen van een gebruiksregel, namelijk de verwerking van cacaokoek en -boter. Er worden ten opzichte van de vigerende planologische situatie geen nieuwe bouw- en gebruiksmogelijkheden geboden.
Gezien de aard van het plan is nader onderzoek in het kader van onderhavige partiële herziening van het bestemmingsplan niet noodzakelijk. Het plan is in overeenstemming met het beginsel van een goede ruimtelijke ordening en heeft tot doel een aanvaardbaar woon- en leefklimaat in de omgeving beter te waarborgen. Alle ruimtelijke effecten van de beoogde bouw- en gebruiksmogelijkheden zijn in het bestemmingsplan 'Zandweg 232-242' reeds onderzocht en verantwoord.
Het voorliggende bestemmingsplan betreft een reparatieplan en bestaat enkel uit een plancontour (plangrens) en een gebiedsaanduiding 'overige zone - reparatie planregel' ten behoeve van de visuele raadpleegbaarheid.
Het bestemmingsplan is als volgt opgebouwd.
Hoofdstuk 1: Inleidende regels
In dit hoofdstuk zijn in artikel 1 enkele begrippen opgenomen. Dit betreft enkele standaard begrippen uit de wettelijke standaarden (SVBP 2012).
In artikel 2 is een van toepassingverklaring opgenomen. Deze houdt in dat de vigerende bestemmingsplannen ('Zandweg 232-242' en 'Parapluplan Parkeren Wormerland') geheel van toepassing blijven in het plangebied. Alleen artikel 3.1, eerste lid, sub a van het bestemmingsplan 'Zandweg 232-242' wordt gewijzigd ter plaatse van de gebiedsaanduiding 'overige zone - wijziging planregel'. Dit betreft de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Bedrijventerrein'.
Dit artikel komt als volgt te luiden (wijziging onderstaand gemarkeerd voor de leesbaarheid):
Hoofdstuk 2: Algemene regels
Dit hoofdstuk bevat enkel de voor elk bestemmingsplan verplichte anti-dubbeltelregel.
Hoofdstuk 3: Overgangs- en slotregels
Dit hoofdstuk bevat het voor elk bestemmingsplan verplicht op te nemen overgangsrecht voor bouwen en gebruik. Tevens bevat dit hoofdstuk een slotbepaling, waarin de citeertitel van het bestemmingsplan is opgenomen.
Voorbereiding en overleg
Bestemmingsplannen worden voorbereid met toepassing van de Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht). Het staat de gemeente vrij om voorafgaand aan deze procedure inspraak te verlenen. Gezien de aard van het plan heeft de gemeente ervoor gekozen om geen inspraakprocedure te doorlopen.
In het kader van het vooroverleg wordt het ontwerpbestemmingsplan aangeboden aan de overlegpartners. Gezien de aard van de wijziging is vooroverleg niet doelmatig en niet noodzakelijk geacht.
Zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan is vanaf 8 december 2023 voor een periode van 6 weken voor een ieder ter visie gelegd. Binnen deze periode kon eenieder zienswijzen indienen tegen het bestemmingsplan. De ter inzage legging heeft echter geen zienswijze opgeleverd.
Vaststelling
Het bestemmingsplan is op 2 april 2024 ongewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad.
Onderhavig bestemmingsplan betreft een correctie van de vigerende planregeling vanwege een omissie. Er treden enkel zeer beperkte kosten op verband houdende met het opstellen van het bestemmingsplan. Hiervoor staan dekkende fondsen uit de algemene middelen van de gemeente ter beschikking. Het bestemmingsplan is derhalve economisch uitvoerbaar.
Het bestemmingsplan voorziet niet in een conform artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening aangewezen bouwplan als bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening. Kostenverhaal is dan ook niet aan de orde in het kader van onderhavig bestemmingsplan.