direct naar inhoud van 5.4 Wegverkeerslawaai
Plan: Woning Noorderweg 119 A
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0880.BP2010005002-0401

5.4 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

De woning is volgens de Wet geluidhinder (Wgh) een nieuwe geluidsgevoelige bestemming waarvoor akoestisch onderzoek dient plaats te vinden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde buitenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

Onderzoek

De nieuw te bouwen woning zal binnen de geluidszone van de Noorderweg en de Oosterdwarsweg komen te liggen. Beide wegen hebben een geluidszone van 250 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een buitenstedelijke ligging.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 2. De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek zijn beschreven in de paragraaf 5.3 (verkeer).

De wegdekverharding bestaat op beide wegen uit asfalt. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op zowel de Noorderweg als de Oosterdwarsweg is uitgegaan van de standaardverdeling, zoals die is vastgesteld voor landelijke ontsluitingswegen.

Gezoneerde wegen

Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting 46 dB bedraagt ten gevolge van het verkeer op de Noorderweg. Ten gevolge van het verkeer op de Oosterdwarsweg bedraagt de geluidsbelasting 37 dB.

Conclusie

De nieuwe woning ondervindt geen hogere geluidsbelasting dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de Noorderweg en de Oosterdwarsweg. Er is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. De Wgh staat de realisatie van de nieuwe woning dan ook niet in de weg.