direct naar inhoud van 4.5 Maatregelen openbare ruimte
vastgesteld
NL.IMRO.0855.STV2012001-d001

4.5 Maatregelen openbare ruimte

Visie:

  • behouden en versterken van de herkenbaarheid en continuïteit van de linten
  • investeren in de kwaliteit, uitstraling en aantrekkelijkheid van de openbare ruimte

A. Afstemmen van evt. hogere eisen in de bedrijvige linten met beheer en onderhoud bedrijvige linten

Om de openbare ruimte de gewenste kwaliteit en uitstraling te kunnen geven, is het van belang dat het beheer en onderhoud hierop afgestemd wordt. Als er hogere eisen aan de openbare ruimte worden gesteld, moet het beheer en onderhoud hierin meegaan. Gebeurt dit niet, dan zullen de maatregelen met betrekking tot de openbare ruimte niet het gewenste effect hebben.

B. Groen waar het kan

  • In de linten dienen alleen bomen te worden geplant als het echt mogelijk is (zowel ondergronds als bovengronds). Er wordt gezocht naar plekken waar bomen duurzaam kunnen komen te staan: dit betekent dat de bomen alleen daar worden geplant waar ze kunnen volgroeien tot een volwassen boom.
  • Bomen die beeldbepalend zijn voor de linten, inclusief hun ondergrond, worden via het bestemmingsplan beschermd.
  • Om de linten een groene uitstraling te geven, dient gezocht te worden in toepassingen als gevelgroen.
  • Er wordt ingezet op collectief groen in de gebieden direct achter de rooilijn.

In de principeprofielen worden tevens ingegaan op het groen in de linten (zie F).

Op de volgende kaart staan alle bomen die beeldbepalend zijn en om deze reden in bestemmingsplannen worden opgenomen en zo beschermd worden. Ook de nieuwe locaties voor bomen zijn op deze kaart terug te vinden. Bij herontwikkeling dient bekeken te worden of op deze locaties een boom geplant kan worden (zie ook bijlage 9).

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.STV2012001-d001_0014.jpg"

C. Meer aandacht voor het verblijfskarakter

Er komt meer aandacht voor het verblijfskarakter van de linten, ondanks dat de stroomfunctie die de bedrijvige linten verkeersfunctie blijven behouden.

D. Efficiënter omgaan met parkeren

  • De parkeercapaciteit in de linten is nu vaak te weinig. Bij herinrichting dient de parkeercapaciteit te worden vergroot en/of beter te worden benut. Er dient hier samen met de ondernemers en bewoners bekeken te worden wat de beste parkeeroplossing is (hier is een overlapping met lintenmanagement en stedenbouw en de korrel).

Voor de kleinschalige bedrijvigheid kan ontheffing worden verleend voor het parkeren26.

Concreet betekenen bovenstaande maatregelen het voorkomen van leegstand in bestaande en nieuw te ontwikkelen parkeervoorzieningen en daar waar mogelijk en nodig extra parkeren voor de buurt creëren.

E. Toepassen van principeprofielen voor rustige en bedrijvige linten

Door te werken met principeprofielen voor de linten wordt de herkenbaarheid en de continuïteit van de linten versterkt en behouden. De principeprofielen onderscheiden zich in inrichting en materiaalkeuze van de gewone woonstraten (niet zijnde linten) door een beperkt aantal herkenbare elementen die typisch zijn voor bedrijvige en rustige linten.

kenmerken rustig lint

Ruimtelijk   Groen  
Gesloten wanden, veelal grondgebonden woningen   Weinig groen  
Veel adressen aan de straat, hoofdzakelijk wonen   Bomen daar waar het kan met onderbeplanting  
Smalle profielen (beperkte ruimte)   Daar waar mogelijk bomen planten (met voldoende ondergrondse en bovengrondse groeiruimte); keuze voor boom daardoor vaak met een beperkte kroonprojectie en beperkt wortelpakket. Bij herziening BWZ-kaart wordt boom in het bomenbeleid als hoofdwaarde opgenomen.  
Stenig karakter met weinig groen   Stimuleren gevelbeplanting  
Basis onderhoudsniveau    
  Straatmeubilair  
Verkeer   Passend bij de verblijfsfunctie (banken, prullenbakken)  
Buurtontsluitingswegen    
Menging van alle soorten verkeer. Het verblijven en de circulatie van voetgangers en fietsers zijn erg belangrijk.   Bestrating  
Snelheid 30 km/uur, soms 50 km/uur   Recht trekken van het profiel, voorkomen van onnodige asverspringingen  
Veel verkeersremmende maatregelen   Beperken van vluchtheuvels en restruimtes  
Veel parkeren, ook halteren op de weg   Rijbaan: zwart asfalt of zwarte klinkers  
Soms busroute, dus ook bushaltes aanwezig   Fietspad: asfalt (rood indien sternetfietsroute)  
  Voetpad: grijs tegeltrottoir  
  Afwatering goten met tegels die de belijning benadrukken (zoals de Hoefstraat en de Oerlesestraat)  

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.STV2012001-d001_0015.jpg"

voorbeeld principeprofiel bedrijvig lint

kenmerken bedrijvig lint

Ruimtelijk   Groen  
Gesloten stedelijke en multifunctionele wanden, veelal grondgebonden en gestapelde woningen   Weinig groen  
Veel adressen aan de straat, grote concentratie van winkels en andere functies   Bomen daar het kan met onderbeplanting  
Smalle profielen (beperkte ruimte)   Daar waar mogelijk bomen planten (met voldoende ondergrondse en bovengrondse groeiruimte); keuze voor boom daardoor vaak met een beperkte kroonprojectie en beperkt wortelpakket. Bij herziening BWZ-kaart wordt boom in het bomenbeleid als hoofdwaarde opgenomen.  
Stenig karakter met weinig groen   Stimuleren gevelbeplanting  
Basis onderhoudsniveau    
  Straatmeubilair  
Verkeer   Passend bij de verblijfs/winkelfunctie (banken, prullenbakken)  
Wijkontsluitingswegen    
Het verblijven en de circulatie van voetgangers en fietsers zijn zeer belangrijk   Bestrating  
Intensief gebruik   Recht trekken van het profiel, het voorkomen van onnodige asverspringingen  
Mening van soorten verkeer is vaak noodzakelijk vanwege de beperkte ruimte   Beperken van vluchtheuvels en restruimtes  
Snelheid: 50 km/uur, soms 30 km/uur   Rijbaan: zwart asfalt of zwarte klinkers  
Veel verkeersremmende maatregelen   Fietspad: asfalt (rood indien sternetfietsroute)  
Veel parkeren, ook halteren op de weg   Voetpad: bruin trottoir + bruine bies langs bebouwing  
Vaak busroute, dus ook bushaltes   Afwatering goten met tegels die de belijning benadrukken (zoals de Hoefstraat en de Oerlesestraat)  
Eenduidige eenvoudige parkeeroplossingen    

F. Bij herinrichting linten aansluiten op het Meerjarenprogramma

Door de herinrichting van de linten mee te laten lopen in het Meerjarenprogramma van de gemeente Tilburg, wordt er ook een koppeling gemaakt met het onderhoudsprogramma van wegen, straten en ondergrondse infrastructuur.