vastgesteld |
NL.IMRO.0855.STV2012001-d001 |
Visie:
A. Afstemmen van evt. hogere eisen in de bedrijvige linten met beheer en onderhoud bedrijvige linten
Om de openbare ruimte de gewenste kwaliteit en uitstraling te kunnen geven, is het van belang dat het beheer en onderhoud hierop afgestemd wordt. Als er hogere eisen aan de openbare ruimte worden gesteld, moet het beheer en onderhoud hierin meegaan. Gebeurt dit niet, dan zullen de maatregelen met betrekking tot de openbare ruimte niet het gewenste effect hebben.
B. Groen waar het kan
In de principeprofielen worden tevens ingegaan op het groen in de linten (zie F).
Op de volgende kaart staan alle bomen die beeldbepalend zijn en om deze reden in bestemmingsplannen worden opgenomen en zo beschermd worden. Ook de nieuwe locaties voor bomen zijn op deze kaart terug te vinden. Bij herontwikkeling dient bekeken te worden of op deze locaties een boom geplant kan worden (zie ook bijlage 9).
C. Meer aandacht voor het verblijfskarakter
Er komt meer aandacht voor het verblijfskarakter van de linten, ondanks dat de stroomfunctie die de bedrijvige linten verkeersfunctie blijven behouden.
D. Efficiënter omgaan met parkeren
Voor de kleinschalige bedrijvigheid kan ontheffing worden verleend voor het parkeren26.
Concreet betekenen bovenstaande maatregelen het voorkomen van leegstand in bestaande en nieuw te ontwikkelen parkeervoorzieningen en daar waar mogelijk en nodig extra parkeren voor de buurt creëren.
E. Toepassen van principeprofielen voor rustige en bedrijvige linten
Door te werken met principeprofielen voor de linten wordt de herkenbaarheid en de continuïteit van de linten versterkt en behouden. De principeprofielen onderscheiden zich in inrichting en materiaalkeuze van de gewone woonstraten (niet zijnde linten) door een beperkt aantal herkenbare elementen die typisch zijn voor bedrijvige en rustige linten.
kenmerken rustig lint
Ruimtelijk | Groen |
Gesloten wanden, veelal grondgebonden woningen | Weinig groen |
Veel adressen aan de straat, hoofdzakelijk wonen | Bomen daar waar het kan met onderbeplanting |
Smalle profielen (beperkte ruimte) | Daar waar mogelijk bomen planten (met voldoende ondergrondse en bovengrondse groeiruimte); keuze voor boom daardoor vaak met een beperkte kroonprojectie en beperkt wortelpakket. Bij herziening BWZ-kaart wordt boom in het bomenbeleid als hoofdwaarde opgenomen. |
Stenig karakter met weinig groen | Stimuleren gevelbeplanting |
Basis onderhoudsniveau | |
Straatmeubilair | |
Verkeer | Passend bij de verblijfsfunctie (banken, prullenbakken) |
Buurtontsluitingswegen | |
Menging van alle soorten verkeer. Het verblijven en de circulatie van voetgangers en fietsers zijn erg belangrijk. | Bestrating |
Snelheid 30 km/uur, soms 50 km/uur | Recht trekken van het profiel, voorkomen van onnodige asverspringingen |
Veel verkeersremmende maatregelen | Beperken van vluchtheuvels en restruimtes |
Veel parkeren, ook halteren op de weg | Rijbaan: zwart asfalt of zwarte klinkers |
Soms busroute, dus ook bushaltes aanwezig | Fietspad: asfalt (rood indien sternetfietsroute) |
Voetpad: grijs tegeltrottoir | |
Afwatering goten met tegels die de belijning benadrukken (zoals de Hoefstraat en de Oerlesestraat) |
voorbeeld principeprofiel bedrijvig lint
kenmerken bedrijvig lint
Ruimtelijk | Groen |
Gesloten stedelijke en multifunctionele wanden, veelal grondgebonden en gestapelde woningen | Weinig groen |
Veel adressen aan de straat, grote concentratie van winkels en andere functies | Bomen daar het kan met onderbeplanting |
Smalle profielen (beperkte ruimte) | Daar waar mogelijk bomen planten (met voldoende ondergrondse en bovengrondse groeiruimte); keuze voor boom daardoor vaak met een beperkte kroonprojectie en beperkt wortelpakket. Bij herziening BWZ-kaart wordt boom in het bomenbeleid als hoofdwaarde opgenomen. |
Stenig karakter met weinig groen | Stimuleren gevelbeplanting |
Basis onderhoudsniveau | |
Straatmeubilair | |
Verkeer | Passend bij de verblijfs/winkelfunctie (banken, prullenbakken) |
Wijkontsluitingswegen | |
Het verblijven en de circulatie van voetgangers en fietsers zijn zeer belangrijk | Bestrating |
Intensief gebruik | Recht trekken van het profiel, het voorkomen van onnodige asverspringingen |
Mening van soorten verkeer is vaak noodzakelijk vanwege de beperkte ruimte | Beperken van vluchtheuvels en restruimtes |
Snelheid: 50 km/uur, soms 30 km/uur | Rijbaan: zwart asfalt of zwarte klinkers |
Veel verkeersremmende maatregelen | Fietspad: asfalt (rood indien sternetfietsroute) |
Veel parkeren, ook halteren op de weg | Voetpad: bruin trottoir + bruine bies langs bebouwing |
Vaak busroute, dus ook bushaltes | Afwatering goten met tegels die de belijning benadrukken (zoals de Hoefstraat en de Oerlesestraat) |
Eenduidige eenvoudige parkeeroplossingen |
F. Bij herinrichting linten aansluiten op het Meerjarenprogramma
Door de herinrichting van de linten mee te laten lopen in het Meerjarenprogramma van de gemeente Tilburg, wordt er ook een koppeling gemaakt met het onderhoudsprogramma van wegen, straten en ondergrondse infrastructuur.