vastgesteld |
NL.IMRO.0855.STV2012001-d001 |
Voordat de doelen met betrekking tot de linten verder worden uitgewerkt, is het goed om stil te staan bij de vraag wat precies onder een lint wordt verstaan. In het verleden was het vooral het historisch karakter dat kenmerkend was voor een lint. Tegenwoordig zijn de belangrijkste kenmerken van een lint het historische karakter, maar ook de dynamiek, de gelaagdheid, de diversiteit in bebouwing, de 'stedelijkheid', de continuïteit van het 'lintennetwerk', herkenbaarheid, het gebruik (verkeer) en de organische groei (zowel in perceelsgewijze ontwikkeling, als in het tracé: geen rechte weg maar een slingerend tracé).
Linten vanuit verschillende perspectieven benaderd
Er kan vanuit verschillende perspectieven naar de linten worden gekeken, want de huidige verschijningsvorm van de verschillende wegen en straten in de Oude Stad geeft daar niet onmiddellijk uitsluitsel over. Vanuit historisch oogpunt zijn er bijvoorbeeld veel meer linten te benoemen dan als er met een verkeerskundige, stedenbouwkundig of bedrijfsmatige bril naar gekeken wordt. Zo kunnen twee linten allebei een woonstraat zijn, maar is de ene vanuit het verleden organisch zo gegroeid en is een ander lint nog relatief jong en bewust als woonlint ontworpen. Een lint kan veel bijdragen aan het historisch beeld en weinig aan het economisch potentieel of andersom.
Kortom, de linten hebben geen eenduidig karakter; de verschillen tussen de linten binnen de lintstructuur zijn qua verschijningsvorm en gebruik groot.
Definitie lint
Het is dus voor velen niet duidelijk wat precies onder een lint verstaan wordt. Inwoners van Tilburg zien bijvoorbeeld de Oerlesestraat niet als een lint en de Bredaseweg wel, terwijl historici het juist andersom zien. Verkeerskundigen spreken niet over linten maar over gebiedsontsluitingswegen en verkeersluwe gebieden, stedenbouwkundigen zien vooral lintbebouwing en economen zien detailhandelsconcentraties als een lint. Daarnaast verandert er ook veel in de loop der tijd. Wie weet bijvoorbeeld nog dat het Smidspad een belangrijke winkelstraat was en de Heuvelstraat een doorgaande weg? Vele analyses, discussies en onderzoeken hebben ertoe geleid dat de noodzaak voor een nieuwe definitie van linten, niet alleen ruimtelijk maar ook functioneel, nodig was10.
Een lint is een straat die onderdeel uitmaakt van de historische lintstructuur of het is een 'bedrijvig lint'. In de nieuwe lintenstructuur wordt onderscheid gemaakt in 'bedrijvige linten en rustige linten'. Een 'bedrijvig lint' is een lint dat bestaat uit meer dan 20% winkels/bedrijven en met relatief veel doorgaand c.q. bedrijvig verkeer. Samen met de ringbanen vormen de 'bedrijvige linten' het huidige ontsluitingssysteem voor auto's. Een 'rustig lint' is daarentegen een historisch lint dat altijd al rustig was of in de loop der tijd zijn bedrijvigheid is kwijtgeraakt.