direct naar inhoud van 1.2 Bestaande regelgeving en onderzoek
vastgesteld
NL.IMRO.0855.STV2012001-d001

1.2 Bestaande regelgeving en onderzoek

In het verleden zijn er al diverse vormen van regelgeving, beleid of onderzoek opgesteld die invloed hebben of hebben gehad op de linten. Hieronder de belangrijkste:

Structuurplan Oude Stad 1975

De jaren 70 van de vorige eeuw kenmerkten zich door de teruggang van de textielindustrie in Tilburg. Deze industrie ging ten onder met grote gevolgen voor Tilburg en de Tilburgse bevolking. Het had ook zijn weerslag op de linten, immers veel textielfabrieken waren aan of achter de linten gelegen. Het Structuurplan Oude Stad 1975 probeerde voor wat betreft de leeggevallen fabrieksterreinen en de linten de schade te beperken en de kwaliteit/functie van de linten te behouden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.STV2012001-d001_0003.jpg"

Plankaart Structuurplan Oude Stad 1975

Bestemmingsplansystematiek

De plansystematiek is opgezet voor (beheer)bestemmingsplannen. In de plansystematiek worden op een generieke wijze o.a. uitspraken gedaan over bouwhoogte en diepte van bebouwing. De plansystematiek is in de loop der jaren verschillende malen aangescherpt. In de huidige plansystematiek wordt onderscheid gemaakt in 'gewone' straten en linten. Er worden twee verschillende soorten linten onderscheiden, namelijk linten van 1e orde en linten van 2e orde. Deze opsplitsing is gemaakt omdat niet alle als linten aangeduide straten nog functioneerden als lint. Oorzaak hiervan is de teruggang van het aantal winkels (door de opkomst van de supermarkt) en het wegtrekken van bedrijven (door schaalvergroting en vestiging op bedrijventerreinen) in een aantal linten. Om het beperktere programma aan winkels en bedrijven te concentreren in de nog wel goed functionerende linten worden deze krachten gebundeld in de linten van de eerste orde.

  • Linten van de eerste orde: dit zijn in de oude/verouderde bestemmingsplansystematiek linten die het meest voldoen aan het beeld van een lint. Aan deze linten mag nog wel hoger gebouwd worden en ook mogen hier appartementen komen. In bestemmingsplannen hebben deze linten een gemengde functie meegekregen. Deze linten hebben de meeste potentie voor de toekomst. In linten van de eerste orde mag en moet de meeste menging van functies plaatsvinden en hier mag op een grotere schaal en gestapeld gebouwd worden. Deze linten moeten goed bereikbaar zijn voor het autoverkeer, zodat ze als lint kunnen blijven functioneren.
  • Linten van de tweede orde: deze linten voldeden in de oude/verouderde bestemmingsplansystematiek in mindere mate aan de eigenschappen van een lint. In linten van de tweede orde mocht functiemenging plaatsvinden, maar op een beperktere schaal. Het karakter van deze straten is gericht op wonen, waardoor de bebouwing lager is dan bij linten van de eerste orde. Hierdoor ontstaat er vergeleken met linten van de eerste orde minder druk op de openbare ruimte, waardoor er in deze linten meer ruimte is om groen in het profiel van de straat op te nemen.Deze kaart aanpassen aan laatste bespreking en hem niet continuïteit van de linten noemen