direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Vossenberg Midden 2012
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2011002-e001

5.4 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriële activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

5.4.1 Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen gelegen die binnen de zones van wegen liggen zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). De normen uit de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

5.4.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geen geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

5.4.3 Industrielawaai

In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.

Onderhavig plan betreft een beheerbestemmingsplan, waarin geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk zijn. Derhalve is nader akoestisch onderzoek niet noodzakelijk om de aanvaardbaarheid van het plan te beoordelen.

Bij wijzigingen in het bedrijvenbestand wordt de VNG-brochure Bedrijven en Milieuzonering toegepast, zie hiervoor paragraaf 5.2 Milieuhinder bedrijven.

Daarnaast heeft de gemeente Tilburg geluidbeleid vastgesteld, gericht op een geluidszone van 50 dB(A) etmaalwaarde voor de gebieden Vossenberg Midden en Vossenberg West II. Dit geluidbeleid is vastgelegd in een geluidbeheerplan. Dit beleid houdt in dat ter plaatse van de Reeshof en de woningen aan de noordzijde van het plangebied de geluidsbelasting van deze twee terreinen samen maximaal 50 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. Uit berekeningen, gebaseerd op de reeds vergunde geluidruimte op Vossenberg Midden, inclusief een uitbreidingsruimte voor bedrijven en inclusief geluidreserveringen voor nieuw te vestigen bedrijven op Vossenberg West II, blijkt dat kan worden voldaan aan deze waarde.

Over delen van het plangebied zijn geluidzones gelegen van de nabijgelegen industrieterreinen "Vossenberg" en "De Wildert". Onderhavig bestemmingsplan voorziet echter niet in de realisatie van geluidgevoelige bestemmingen zodat deze geluidzones geen belemmering vormen met betrekking tot de aanvaardbaarheid van dit plan.

5.4.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.