direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Noordoosttangent 2009 II
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2009017-e001

5.3 Geluid

5.3.1 Beleidskader

Geluidbelasting wordt beoordeeld aan de hand van de Wet geluidhinder (Wgh) en de Wet milieubeheer (Wm). In de wetten en beleid zijn normen vastgelegd voor geluidbelasting. Bij overschrijding van normen dienen geluidwerende maatregelen getroffen te worden. Onder voorwaarden is in bepaalde omstandigheden normoverschrijding toegestaan. De geluidbelasting wordt bepaald voor geluidgevoelige bestemmingen. Dit betreft met name woningen.

Voor alle wegen waarvoor een maximumsnelheid hoger dan 30 km per uur geldt moet de geluidbelasting op de omgeving in beschouwing worden genomen (artikel 74 Wgh). De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeer bedraagt 48 dB(A). Ontheffing is mogelijk. Geluidsreducerende maatregelen zijn in dat geval vereist tenzij deze maatregelen bezwaren ontmoeten van financiële of stedenbouwkundige aard. Gemotiveerd moet worden waarom bepaalde maatregelen wel of niet worden genomen.

5.3.2 Randvoorwaarden en uitgangspunten

Voor de reconstructie van de Burgemeester Bechtweg is een akoestisch onderzoek uitgevoerd door ingenieursbureau Oranjewoud (aanvullend akoestisch onderzoek Burgemeester Bechtweg te Tilburg, revisie 05, mei 2009, Oranjewoud). In onderstaande tekst zijn de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek weergegeven.

5.3.2.1 Toetsingskader plansituatie

In de onderhavige situatie is er sprake van de verbreding van de Burgemeester Bechtweg met 2 rijstroken. In de nieuwe situatie is er sprake van een weg met vier rijstroken gelegen buiten de bebouwde kom. De zonebreedte voor de Burgemeester Bechtweg in de zin van de Wet geluidhinder bedraagt daarom 400 meter.

De Burgemeester Bechtweg wordt ontsloten via de A65, de Baggerweg, het Hazennest, de N261, de Nederlandweg en de Stokhasseltlaan. Voor deze wegen is de uitstraling ten gevolge van de reconstructie aan de Burgemeester Bechtweg in kaart gebracht.

Voor de Burgemeester Bechtweg, het Hazennest en het deel van de Stokhasseltlaan ten noorden van de Burgemeester Bechtweg geldt een maximum snelheid van 80 km/uur. Voor de A65 en de N261 geldt een maximum snelheid van 120 km/uur, voor deze vijf wegen bedraagt de aftrek ex artikel 110g Wgh 2 dB(A). Voor de Baggerweg, de Nederlandweg en het deel van de Stokhasseltlaan ten zuiden van de Burgemeester Bechtweg geldt een maximum snelheid van 50 km/uur, de aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt voor deze wegen 5 dB(A).

De onderstaande grenswaarden zijn van toepassing.

Situatie   Grenswaarde (dB)   Max. ontheffingsmogelijkheid in dB stedelijk gebied   Max. ontheffingsmoge- lijkheid in dB buitenstedenlijk gebied  
Eerder hogere waarde vastgesteld op grond van:
- art. 83 Wgh zoals dat luidde voor 1 januari 2007
- art. 100A Wgh  
Laagste van:
- heersende waarde (min 48 dB)
- hogere vastgestelde waarde)  

63  

58  
Niet eerder hogere waarde vastgesteld en heersende geluidsbelasting <= 53 dB   heersende waarde  
63  

58  
Niet eerder hogere waarde vastgesteld en heersende geluidsbelasting > 53 dB   heersende waarde  
68  

68  

5.3.2.2 Reconstructie

Voor de bestaande woningen, waarvan de geluidsbelasting meer dan de voorkeursgrenswaarde of de heersende waarde is, is sprake van een toename van de geluidbelasting variërend van 1,51 tot 4,13 dB als gevolg van de toename van het verkeer en de ligging van de rijlijnen. In de zin van de Wet geluidhinder is er sprake van een reconstructie als de toename van geluidsbelasting op bestaande woningen 2 dB of meer bedraagt. De geluidbelasting op de woningen in deze plansituatie bedraagt maximaal 55 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Voor een overzicht van deze woningen wordt verwezen naar bijlage 6 uit het betreffende akoestisch onderzoek. Voor de woningen waarvoor een hogere grenswaarde dient te worden aangevraagd is onderzocht of er maatregelen ter beperking van het geluid mogelijk zijn. Indien dit niet mogelijk is dient er een hogere grenswaarde te worden vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders.

Van de nieuwbouwwoningen in de overhoek Enschotsebaan, waarvan de geluidsbelasting meer dan de voorkeursgrenswaarde is, is een deel verankerd middels een planologisch besluit (vrijstellingsbesluit). Voor die nieuwbouwwoningen is sprake van een toename van de geluidbelasting tussen 1,50 en 1,99 dB.

Voor de nieuwbouwwoningen geldt dat wanneer er sprake is van een toename van 2 dB of meer, er sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De geluidbelasting op deze woningen bedraagt maximaal 49 dB (rekenpunt 1118) inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Voor deze woningen is onderzocht of er maatregelen ter beperking van het geluid mogelijk zijn. Indien dit niet mogelijk is dient er een hogere grenswaarde te worden vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders.

Voor een aantal nieuwbouwwoningen in de overhoek Enschotsebaan, waarvan de geluidsbelasting meer dan de voorkeursgrenswaarde is, geldt dat deze woningen nog niet zijn verankerd zijn in een bestemmingsplan (of ander planologisch besluit). Voor deze nieuwbouwwoningen bedraagt de toename tussen 1,61 en 4,22 dB. De geluidbelasting op deze woningen bedraagt maximaal 57 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh. Voor nieuwbouwwoningen die niet zijn verankerd in een bestemmingsplan kan geen hogere waarde worden vastgesteld. Bij het opstellen van het bestemmingsplan voor deze nieuwbouwwoningen, dient met de geluidbelasting rekening te worden gehouden. Voor deze woningen wordt verwezen naar bijlage 6 uit het akoestisch onderzoek.

5.3.2.3 Hogere grenswaarde

Met betrekking tot de reconstructie is berekend wat de toekomstige geluidbelasting wordt op woningen die binnen de geluidzone van de Burgmeester Bechtweg vallen. Met betrekking tot de woningen waarvoor een hogere grenswaarden moet worden aangevraagd is onderzocht of er aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden zodat de geluidbelasting op de woningen verminderd.

Hiervoor zijn verschillende maatregelvarianten onderzocht (zie paragraaf 4.3.3 uit het akoestisch onderzoek). Deze maatregelvarianten bestaan uit het verhogen en/of verlengen van geluidsschermen zodat voldaan kan worden aan de heersende waarde of de voorkeursgrenswaarde. Hierbij is onderzocht of de maatregel doelmatig is; of de kosten opwegen tegen de baten. De resultaten van deze variantstudies zijn opgenomen in het akoestisch onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat de varianten beschouwd worden als 'niet doelmatig' Tevens zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoge geluidschermen niet wenselijk.

Als maatregel zal op de Burgemeester Bechtweg het asfalt vervangen worden door een geluidreducerend wegdek (dunnne deklagen II). Dit zorgt voor een geluidreductie van ruim 1dB ten opzichte van ZOAB. Daarnaast zullen de bestaande geluidsschermen grotendeels vervangen worden door geluidsschermen van 3 meter hoog. Hierdoor neemt de geluidbelasting bij de woningen af.

De toename van de geluidbelasting bedraagt na het treffen van maatregelen maximaal 3dB. Hierbij bedraagt de optredende geluidbelasting maximaal 52dB.

Voor de volgende woningen dient een hogere waarde worden aangevraagd:

Kolom 1   Kolom 2   Kolom 3   Kolom 4   Kolom 5   Kolom 6   Kolom 7  
Punt   Omschrijving   Hoogte (m)   Grenswaarde (dB)   2020 met maatregelen(Nieuwe) Hogere waarde (dB)   Verschil (nieuwe) hogere waarde met grenswaarde   Eerder verleende hogere waarde  
007_B   Zandstraat 11   4,5   48   49   1   51  
009_B   Zandstraat 10   4,5   50   52   2   50  
012_B   Zandstraat 9   4,5   49   50   1   49  
016_B   Zandstraat 5   4,5   49   51   2   49  
018_B   Zandstraat 3   4,5   49   50   1   nvt  
023_B   Zandstraat 6   4,5   48   49   1   nvt  
040_B   Bosscheweg 87   4,5   48   49   1   nvt  
042_B   Bosscheweg 91   4,5   48   50   2   nvt  
043_B   Bosschweg 91A   4,5   49   51   2   nvt  
044_B   Bosscheweg 93   4,5   51   52   1   51  
045_B   Bosscheweg 99   4,5   50   52   2   51  
046_B   Bosscheweg 101   4,5   48   51   3   49  
059_B   Bosscheweg 104   4,5   48   50   2   nvt  
060_B   Bosscheweg 102   4,5   49   51   2   nvt  
061_B   Bosscheweg 96   4,5   49   51   2   nvt  
062_B   Bosscheweg 92   4,5   48   49   1   nvt  
063_B   Bosscheweg 90   4,5   48   49   1   nvt  
072_B   Enschotsebaan 27   4,5   48   50   2   49  
073_B   Enschotsebaan 29   4,5   51   52   1   51  
077_B   Enschotsebaan 18   4,5   51   52   1   51  
1118_C   Overhoeken woning   7,5   48   49   1   nvt  

Bovenstaande tabel geeft weer de grenswaarde, hier wordt mee bedoeld de getalsmatig hoogste waarde van de eventueel verleende hogere waarde of de heersende geluidbelasting. Indien de heersende geluidbelasting lager is dan 48dB wordt voor de heersende waarde 48dB aangehouden. De nieuwe hogere waarde is de aan te vragen hogere waarde. De eerder verleende hogere waarde is de hogere waarde die bij de aanleg voor de Noordoosttangent is verleend (kolom 7). In kolom 5 wordt weergegeven welke hogere waarden zullen worden vastgesteld.

Voor de Enschotsebaan nummer 14 en 20 hoeft geen nieuwe hogere waarde worden vastgesteld. Dit komt omdat de eerder verleende hogere waarde gelijk is aan de berekende geluidbelasting in 2020 met maatregelen.

5.3.2.4 Uitstraling reconstructie

In het akoestisch onderzoek (paragraaf 4.2.2, bijlage 6) is tevens de uitstraling van de reconstructie beschouwd. De autonome groei van het verkeer tot 2020 blijkt de grootste veroorzaker van de toename in geluidbelasting. De verdubbeling van de Noordoosttangent zelf draagt in de meeste gevallen slechts gering bij aan de toename van de geluidbelasting.

5.3.2.5 Binnenwaarde bij reconstructie van een weg

In artikel 112 van de Wet geluidhinder zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot de maximaal toegestane binnenwaarde bij reconstructie van een weg. Voor alle woningen geldt dat voldaan moet worden aan een binnenniveau van 33dB.

Bij de bouw van woningen worden middels het Bouwbesluit (artikel 3.2 lid 1) eisen gesteld aan de minimale geluidwering van gevels. In dit artikel staat onder andere dat de uitwendige scheidingsconstructie (gevel) van een gebruiksfunctie (woning) heeft een volgens NEN 5077 bepaalde karakteristieke geluidwering met een minimum van 20 dB(A) ' .

Voor de woningen waarvoor de hogere waarde wordt aangevraagd zijn deze bepalingen van toepassing. Op basis van het Bouwbesluit mag worden gesteld dat alle gevels voldoen aan de minimumeis uit het Bouw (gevelwering minimaal 20dB(A)). Het binnenniveau mag maximaal 33dB zijn. Dit houdt in dat de geluidbelasting op de gevels maximaal 20+33=53dB mag zijn. Bij deze geluidbelasting zal altijd worden voldaan aan de vereiste binnenwaarde van 33dB. Hierbij mag geen rekening worden gehouden met artikel 110g van de Wet geluidhinder. Op basis van dit artikel mag voor het bepalen van de geluidbelasting een aftrek van 2dB wordt toegepast bij wegen waar 70km/h of harder wordt gereden. Dit houdt in dat de eerder genoemde geluidbelasting van 53dB gecorrigeerd moet worden naar 53-2=51dB.

Voor de woningen Zandstraat 10, Bosscheweg 93 en 99, Enschotsebaan 18 en 29 geldt dat de geluidbelasting (inclusief aftrek art. 110 g Wgh) 52dB bedraagt. Dit betekent dat de karakteristieke gevelgeluidwering 21dB (minimumeis is 20dB) dient te bedragen om aan het binnenniveau van 33dB te voldoen. Voor deze woningen is een scan uitgevoerd mbv Infogis en informatie uit het bouwarchief.. Voor de woning aan de Zandstraat 10 wordt geadviseerd een nader onderzoek uit te voeren. Voor de overige woningen is de verwachting dat ruimschoots aan het binnenniveau van 33dB kan worden voldaan.