direct naar inhoud van 3.8 Geluid
Plan: Erica
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0823.BPOIErica201100-VAST

3.8 Geluid

Binnen de gemeente Oirschot wordt de aansluiting van de Erica op de Rijksweg A58 gewijzigd. Binnen de wettelijk vastgestelde zone rondom de Erica bevinden zich geen geluidgevoelige bestemmingen. Binnen de zone van de A58 wel. Derhalve is middels een akoestische berekening onderzocht of sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Indien hier sprake van is, dienen maatregelen ter vermindering van de geluidsbelasting onderzocht te worden.

Er is sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder wanneer vanwege de wijziging aan een weg een toename van de geluidbelasting (ter plaatse van geluidgevoelige bestemmingen) optreedt van 2 dB of meer. De toename wordt bepaald tussen de geluidsbelasting in het jaar voorafgaand aan de wijziging van de weg en het tiende jaar na gereedkomen van de wijziging. Indien hiervan sprake is, dienen maatregelen onderzocht te worden en, indien deze niet doeltreffend blijken, een hogere waarde procedure gestart te worden.

De volgende uitgangspunten zijn gehanteerd:

  • Als toetsjaren zijn gekozen de peiljaren 2011 en 2023. De verkeersgegevens in deze jaren zijn afgeleid van door Rijkswaterstaat beschikbaar gestelde prognosecijfers voor 2020 en 2030. Daarnaast is gebruik gemaakt van de MTR+ database.
  • De wijziging ziet met name op de zuidelijke op- en afrit Best van de A58. Hier komt een extra opstelstrook.
  • De te beschouwen woningen liggen ten noorden van de A58, aan de Looierstraat.
  • Voor de woningen aan de Looierstraat zijn in het kader van het Tracébesluit A58 Eindhoven – Oirschot hogere grenswaarden vastgesteld. Deze variëren van 50 tot 52 dB en zijn daarmee hoger dan de berekende geluidsbelasting in het maatgevende jaar 2011. De heersende geluidsbelasting in het reconstructie onderzoek wordt derhalve gevormd door de berekende belasting in het jaar voorafgaand aan de wijziging.
  • Snelheid op de A58 bedraagt 120 km/u. De wegdekverharding bestaat uit (enkellaags) ZOAB.
  • Modellering is gebeurd aan de hand van het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006 en de Handleiding Akoestisch Onderzoek Wegverkeer (versie 2009) van Rijkswaterstaat. Hiertoe is door RWS een rekenmodel behorend bij het Tracébesluit ‘A58 Eindhoven – Oirschot’ ter beschikking gesteld.

De geluidsbelasting bedraagt in het toekomstig maatgevend jaar 2023 ten hoogste 49,5 dB. De maximale toename is bepaald op 1,1 dB. Derhalve is bij geen van de woningen sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.