direct naar inhoud van 2.2 Aanleidingen
Plan: Erica
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0823.BPOIErica201100-VAST

2.2 Aanleidingen

De noodzaak tot reconstructie van de Erica komt voort uit de vraag om het bedrijvenpark Westfields te ontsluiten, bestaande knelpunten in de regionale bereikbaarheid te verhelpen (o.a. bereikbaarheid legerplaats Oirschot en congestie op de toe- en afritten van de A58) en om de verkeersgroei als gevolg van ruimtelijke ontwikkelingen in de directe omgeving op te vangen (o.a. opvang toename autoverkeer als gevolg van ontwikkeling rondom de luchthaven en ontwikkeling Brainport Innovation Campus BIC). Dit komt naar voren uit de Verkenning Verkeersstructuur Oirschot (september 2010) en het Bereikbaarheidsplan Landelijk Strijp (februari 2010).

De Erica is een belangrijke verkeersader voor de bereikbaarheid van bestaande en nieuwe werklocaties aan deze zijde van de Brainportregio. De regio Eindhoven investeert in de ontwikkeling van nieuwe en revitalisering van bestaande werklocaties. Eindhoven heeft een goed werkklimaat, dat zeer geschikt is voor kennisintensieve bedrijvigheid. Dit wordt bevestigd door de benoeming tot 'Slimste regio van de wereld'. Het behoud van dit goede werkklimaat wordt onderstreept in beleidsnotities. De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) die is vastgesteld op 13 maart 2012 gaat met name in op de bereikbaarheid van deze werklocaties. Er wordt in het SVIR prioriteit gegeven aan het oplossen van bereikbaarheidsproblemen in de main-, brain-, en greenports. Nationaal belang 1 uit het SVIR 'een excellente ruimtelijk-economische structuur van Nederland door een aantrekkelijk vestigingsklimaat in en goede internationale bereikbaarheid van de stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren' onderstreept dit.