direct naar inhoud van 4.2 Verkeer, wegverkeerslawaai en lucht
Plan: Efteling parkeerterrein K+
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0809.EftelingParkerenK-OW01

4.2 Verkeer, wegverkeerslawaai en lucht

Het parkeerterrein K+ is reeds in de huidige situatie aanwezig. In dit bestemmingsplan zal het aantal parkeerplaatsen gelijk blijven ten opzichte van de mogelijkheden die het vrijstellingsbesluit biedt, te weten maximaal 8 ha parkeren (maximaal circa 3.500 parkeerplaatsen). De beoogde herontwikkeling heeft te maken met de situering en inrichting van het (parkeer)terrein, niet met het aantal parkeerplaatsen. Dat betekent dat de beoogde herontwikkeling niet leidt tot een toename van het aantal parkeerplaatsen, en daarmee eveneens niet tot een wijziging in de situatie met betrekking tot de verkeersafwikkeling, wegverkeerslawaai of luchtkwaliteit.

Luchtkwaliteit

Stikstofdioxide en fijn stof vormen in Nederland langs wegen de maatgevende stoffen voor de luchtkwaliteit. Uit de zogenoemde Monitoringstool blijkt dat voor luchtkwaliteit langs de maatgevende provinciale weg en Europalaan in 2011 ruimschoots voldaan wordt aan de normen uit de Nederlandse wetgeving en dat er op dat vlak geen belemmeringen worden verwacht. De concentratie stikstofdioxide en fijn stof langs de Europalaan en de provinciale weg in 2011 bedraagt respectievelijk kleiner dan 37 µg/m³ en kleiner dan 30 µg/m³ als jaargemiddelde (tegenover een norm van respectievelijk 60 µg/m³ voor stikstofdioxide in 2011 (40 µg/m³ in 2015) en 40 µg/m³ voor fijn stof in 2011). Aangezien in de jaren daarna de luchtkwaliteit in Nederland zal verbeteren (omdat sprake is van verbetering van de achtergrondconcentratie en een lagere gemiddelde emissie van het verkeer), is de luchtkwaliteit voor 2011 maatgevend.

Overigens is de Efteling, in overleg met de gemeente, de mogelijkheden aan het onderzoeken om de verkeers- en parkeersituatie van de Efteling op korte en langere termijn verder te verbeteren. Deze ontwikkeling maakt echter geen onderdeel uit van dit bestemmingsplan.

Verbetering bereikbaarheid Efteling

In samenwerking tussen de gemeente, de provincie en de Efteling wordt gewerkt aan de verbetering van de bereikbaarheid. Onderzoek naar mogelijke maatregelen loopt momenteel.

De volgende initiatieven kunnen worden onderscheiden:

  • vergroting verwerkingscapaciteit parkeerterrein Efteling door:
    • 1. aanleg extra rijstroken en simultaan opvullen deelparkeerterreinen;
    • 2. afsluiten Kinkenpolder voor kruisend (langzaam) verkeer en omleiden van dit verkeer via de Bernsehoef/Dodenauweg en Eftelingsestraat op momenten dat parkeerterrein K+ in gebruik is (verstoring van de verkeersstroom naar dit parkeerterrein wordt dan weggenomen);
  • vergroten verwerkingscapaciteit Europalaan en N261:
    • 1. wisselstroken op Europalaan ('s ochtends 3 rijstroken naar Efteling + 1 naar N261; 's avonds andersom);
    • 2. ontwerpregelscenario's in het kader van het project Dynamisch Verkeersmanagement Brabantstad met als doel de capaciteit van het (regionale) hoofdwegennet te optimaliseren;
  • verbetering openbaar vervoer:
    • 1. onderzoek naar een betere bediening van de Efteling per openbaar vervoer.

Geconcludeerd wordt dat de beoogde ontwikkeling niet leidt tot een toename van het aantal parkeerplaatsen en dus geen gevolgen heeft voor de aspecten verkeer, wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit.