direct naar inhoud van 4.1 Inleiding
Plan: Efteling parkeerterrein K+
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0809.EftelingParkerenK-OW01

4.1 Inleiding

Op grond van de Wet ruimtelijke ordening en op basis van jurisprudentie dient de uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan te worden aangetoond en moet worden onderbouwd dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Het aanwezige overloopparkeerterrein (Vak K) is in 2009 uitgebreid (tot Vak K+). Deze uitbreiding was noodzakelijk om op drukke dagen overlast en een daarmee samengaande potentiële verkeersonveiligheid te voorkomen. Het plangebied zal worden heringericht. Binnen het plangebied zal een herschikking van de parkeerplaatsen plaatsvinden en wordt extra waterberging gerealiseerd. Het maximumaantal parkeerplaatsen zal gelijk blijven aan de mogelijkheden die het eerdergenoemde vrijstellingsbesluit biedt, te weten maximaal 8 ha parkeren (maximaal circa 3.500 parkeerplaatsen). De beschikbaarheid van parkeerplaatsen binnen het plangebied maakt het ook mogelijk de snelheid waarmee het bezoekersparkeren kan worden verwerkt te vergroten. Dat is mogelijk als op het hoofdparkeerterrein in een aantal maatregelen is geïnvesteerd. De stagnatie op de Europalaan en N261 wordt dan zoveel mogelijk weggenomen, evenals de hiermee samengaande overlast en potentiële verkeersonveiligheid. Naast de herschikking van de parkeerplaatsen en het realiseren van extra waterberging wordt tevens voorzien in een goede landschappelijke inpassing van het terrein.

In dit hoofdstuk zijn de sectorale aspecten beschreven die voor dit bestemmingsplan relevant zijn. De resultaten en conclusies van de onderzoeken zijn per aspect opgenomen in de betreffende paragraaf.