4.3 Geluid vanaf het parkeerterrein
In 2011 is akoestisch onderzoek uitgevoerd1. Er is onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting vanaf het parkeerterrein K+ op de omliggende beoordelingspunten van de vigerende milieuvergunning en op de gevels van de dichtstbij gelegen woningen. Uit het onderzoek blijkt het volgende:
- de geluidsbelasting (Laeq) op de beoordelingspunten en de woningen zijn aanzienlijk lager dan de vergunde geluidsniveaus. In de dag-, avond- en nachtperiode wordt (zowel separaat als gecumuleerd met alle activiteiten van de Efteling) ruimschoots voldaan aan de toetswaarden uit de vigerende milieuvergunning.
- het piekniveau door het dichtslaan van het autoportier is op de dichtstbijzijnde woning circa 45 dB(A); dit ligt nog ruim onder de normaal gehanteerde grenswaarden van 75 dB(A) in de dagperiode, 70 dB(A) in de avondperiode en 65 dB(A) in de nachtperiode.
- ook het stemgeluid is aanvaardbaar: bij de woningen aan de noordzijde van het parkeerterrein K+ zal het menselijk stemgeluid van de bezoekers op het parkeerterrein, door de afstand tot het parkeerterrein en door het wegverkeerslawaai van het wegverkeer op de Europalaan, naar verwachting nauwelijks of niet te horen zijn. Bij de dichtsbijgelegen woning aan de zuidzijde van het parkeerterrein kan het menselijk stemgeluid te horen zijn. Het piekniveau bij deze woning, ten gevolge van het schreeuwen op het parkeerterrein is circa 56 dB(A). Dit voldoet aan de toegestane toetsingswaarde plus 20 dB(A) met een maximum van 75 dB(A) voor de dagperiode, 70 dB(A) voor de avondperiode en 65 dB(A) voor de nachtperiode.
Er is dan ook sprake van een aanvaardbare geluidsbelasting. Het geluid vanaf het parkeerterrein zelf vormt dan ook geen belemmering voor dit bestemmingsplan.