direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Parapluplan woningaantallen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPwoningaantal-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

Het afgelopen decennium zijn de bestemmingsplannen voor de diverse kernen van de gemeente Heusden geactualiseerd. De actuele wet- en regelgeving is vertaald in deze bestemmingsplannen. Deze actualiseringsplannen hebben overwegend een consoliderend karakter. In de voor de kernen Drunen en Herpt geldende actualiseringsplannen is voor een aantal bestemmingen, in tegenstelling tot de meeste actualiseringsplannen voor de overige kernen, geen regeling opgenomen die strekt tot het limiteren van het aantal woningen. Deze regeling is ook achterwege gebleven voor incidenteel toegestane woonfuncties op een tweetal bedrijventerreinen, te weten Nassaulaan in Vlijmen en de Meeuwaert in Elshout, en op een locatie in het centrum van Drunen die is opgenomen in het bestemmingsplan “Discountsupermarkt Tinie de Munnikstraat”.

Bij het bestemmingsplan “Drunen Herziening 2014” gaat het om de bestemmingen “Wonen” en “Centrum” en bij het bestemmingsplan “Herpt” gaat het om de bestemmingen “Wonen” en “Gemengd”. Bij het bestemmingsplan “Discountsupermarkt Tinie de Munnikstraat” gaat het om de bestemming “Centrum”, bij het bestemmingsplan “Bedrijventerrein Nassaulaan” om de bestemming “Wonen” en bij het bestemmingsplan “Bedrijventerrein Meeuwaert” om de bestemming “Wonen”.

Als gevolg hiervan kunnen door woningsplitsing, invulling van open ruimten en/of herbouw na sloop binnen deze bestemmingen woningen gecreëerd worden zonder dat hier vanuit volkshuisvestelijk oogpunt invloed op is uit te oefenen. Dit kan leiden tot ongewenste situaties in relatie tot de gemaakte regionale woningbouwafspraken, de vastgestelde gemeentelijke woningbouwprogrammering en de uitgangspunten van de Woonvisie Heusden 2014-2024 “Dromen waarmaken”. Om als gemeente de volledige regie te kunnen hebben over de invulling van het woonprogramma is een aanvulling van de regels in de genoemde bestemmingsplannen gewenst. Bovendien draagt dit bij aan de gewenste eenduidigheid in de regelingen.

Met dit paraplubestemmingsplan worden de woningaantallen voor de genoemde plangebieden daarom vastgelegd.

1.2 Ligging en begrenzing van het plangebied

Het plangebied omvat:

  • het plangebied van het bestemmingsplan “Herpt”;
  • het plangebied van het bestemmingsplan “Drunen Herziening 2014”, met uitzondering van de locaties waarvoor later een bestemmingsplan is vastgesteld waarin voor de betreffende bestemming(en) een regeling met betrekking tot het toegestane aantal woningen is opgenomen. Dit betreft de volgende bestemmingsplannen:
    • 1. Birmalaan Drunen;
    • 2. Hoek Willem Alexanderstraat en Van Haestrechtstraat Drunen;
    • 3. Bebouwing noordwand Anton Pieckplein;
  • het plangebied van het bestemmingsplan “Discountsupermarkt Tinie de Munnikstraat”;
  • het plangebied van het bestemmingsplan “Bedrijventerrein Nassaulaan”;
  • het plangebied van het bestemmingsplan “Bedrijventerrein Meeuwaert”

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPwoningaantal-VG01_0001.jpg"

Figuur ligging en begrenzing plangebied

1.3 Vigerende bestemmingsplannen

De vigerende bestemmingsplannen “Herpt”, “Drunen herziening 2014”, “Discountsupermarkt Tinie de Munnikstraat”, “Bedrijventerrein Nassaulaan” en “Bedrijventerrein Meeuwaert” blijven van kracht, met dien verstande dat aan de regels van die bestemmingsplan met dit paraplubestemmingsplan regels met betrekking tot het toegestane aantal woningen worden toegevoegd. Het paraplubestemmingsplan gaat deel uitmaken van de regels van de betreffende bestemmingsplannen.

Vigerende bestemmingsplannen:

Naam   Vastgesteld   IMRO-code  
Drunen Herziening 2014   6 november 2014   NL.IMRO.0797.BPdrunen-VG01  
Herpt   20 december 2011   NL.IMRO.0797.BPherpt-VG01  
Discountsupermarkt Tinie de Munnikstraat   29 maart 2016   NL.IMRO.0797.discountmunnik-VG01  
Bedrijventerrein Nassaulaan   7 juli 2015   NL.IMRO.0797.BPbedrijven3-VG02  
Bedrijventerrein Meeuwaert   12 juli 2016   NL.IMRO.0797.BPbedrijven7-VG01  

1.4 Leeswijzer

Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. Deze toelichting is na dit inleidende hoofdstuk als volgt opgebouwd:

  • In hoofdstuk 2 wordt het relevante beleidskader geschetst;
  • In hoofdstuk 3 is een toelichting op de juridische regeling opgenomen;
  • Hoofdstuk 4 beschrijft de economische uitvoerbaarheid;
  • Hoofdstuk 5 bevat de resultaten van de procedure.

Hoofdstuk 2 Relevante kader

2.1 Relevantie

Het bestemmingsplan betreft slechts een aanvulling op de regels met betrekking tot het aantal toegestane woningen. Nieuwe ontwikkelingen worden door dit plan niet mogelijk gemaakt. De opstelling van dit parapluplan is ingegeven om de gemaakte/te maken regionale woningbouwafspraken, de gemeentelijke woningbouwplanning en de uitgangspunten van de Woonvisie Heusden 2014-2024 “Dromen waarmaken” optimaal gestalte te kunnen geven. Voor wat betreft het beleidskader wordt dan ook volstaan met een beknopte weergave van bovengenoemde drie aspecten.

2.2 Regionale woningbouwafspraken en gemeentelijke woningbouwplanning

De gemeente Heusden neemt deel aan het Regionaal Ruimtelijke Overleg (RRO) Noordoost-Brabant, waarin de provincie, 19 gemeenten en de waterschappen Dommel en Aa en Maas samenwerken en afspraken maken over diverse thema's. De afspraken over het thema Wonen vinden hun beslag in de Regionale Agenda Wonen. Op dit moment is de Regionale Agenda Wonen (deel A), vastgesteld 8 december 2016, geldend. Volgens die Agenda kon de gemeente Heusden in de periode 2016-2026 2530 woningen toevoegen. In de meest recente bevolkings- en woningbehoefteprognose van de provincie (vastgesteld mei 2017) is de woningbehoefte voor de gemeente Heusden naar beneden bijgesteld. Volgens die prognose kan de gemeente Heusden in de periode van 2018 tot 2028 nog 2130 woningen toevoegen. Doorvertaling van de provinciale prognose 2017 in de regionale afspraken moet nog zijn beslag krijgen. De gemeentelijke woningbouwplanning is al wel hierop aangepast en vastgesteld op 20 maart 2018. Daarin wordt voor de eerste 10 jaar gerekend met 2186 toe te voegen woningen. Het overschot (+ 56) wordt in de periode tot 2040 gecompenseerd.

2.3 Woonvisie Heusden 2014-2024

De Woonvisie Heusden 2014-2014 “Dromen waarmaken” is op 14 januari 2014 vastgesteld. Deze visie speelt in op de actualiteit en geeft een doorkijk op langere termijn over de gewenste ontwikkeling op het gebied van wonen.

De woonvisie heeft als titel “Dromen waarmaken”. Deze verwoordt de opvatting dat inwoners van Heusden zoveel mogelijk zelf moeten kunnen bepalen hoe ze willen wonen. De gemeente vindt het belangrijk dat de inwoners binnen de gemeente een wooncarrière kunnen doorlopen. Daarbij is bijzondere aandacht voor mensen die vanwege inkomen of gezondheid beperkte kansen op de woningmarkt in Heusden hebben. De gemeente koestert de variëteit aan identiteiten en benut de kans die nieuwbouw biedt om deze variatie te versterken. Dat is ook nodig gezien de demografische ontwikkelingen in de komende periode.

In de woonvisie zijn de volgende speerpunten van beleid opgenomen:

  • 1. bewoners maken Heusden (zelf initiatief);
  • 2. waarborging van de betaalbaarheid;
  • 3. inspelen op groeiende vraag naar wonen met zorg;
  • 4. nieuwbouw als kans voor variatie en initiatief van bewoners;
  • 5. benutten kracht bestaande wijken.

Hoofdstuk 3 Toelichting op de regels

3.1 Inleiding

Het juridische deel van dit paraplubestemmingsplan bestaat uit een verbeelding en de regels. Op de verbeelding is het plangebied aangegeven. Dit plangebied geeft de begrenzing aan van het gebied waarbinnen de regels van dit bestemmingsplan gelden: het grootste gedeelte van de bebouwde kom van Drunen en Herpt.

3.2 Uitleg van de regels

De regels van dit plan bestaan uit de volgende onderdelen:

Artikel 1 Begrippen

Begrippen die in de regels worden gebruikt en die uitleg behoeven, worden in dit artikel uitgelegd.

Artikel 2 Bestemmingsregels

De artikelen in de bestemmingsplannen uit onderstaande tabel bieden planologische ruimte om woningen toe te voegen aan de woningvoorraad. Onder andere door het niet limiteren van het aantal woningen binnen een bouwvlak (nieuwbouw binnen de bestaande mogelijkheden waarbij er geen maximaal aantal woningen is opgenomen), alsmede de mogelijkheid om woningen te splitsen.

Naam bestemmingsplan   Planidentificatie   Vastgesteld   Onherroepelijk   Te wijzigen artikelen  
Drunen Herziening 2014   NL.IMRO.0797.BPdrunen-VG01   6 november 2014   30 oktober 2015   6 en 16  
Herpt   NL.IMRO.0797.BPherpt-VG01   20 december 2011   17 oktober 2012   6 en 13  
Discountsupermarkt Tinie de Munnikstraat   NL.IMRO.0797.discountmunnik-VG01   29 maart 2016   18 januari 2017   3  
Bedrijventerrein Nassaulaan   NL.IMRO.0797.BPbedrijven3-VG02   7 juli 2015   13 april 2016   6  
Bedrijventerrein Meeuwaert   NL.IMRO.0797.BPbedrijven7-VG01   12 juli 2016   20 oktober 2016   7  

Tabel: Overzicht bestemmingsplannen en artikelen die ruimte bieden voor het uitbreiden van het aantal woningen

Om ongebreidelde uitbreiding van het aantal woningen binnen het gebied van de genoemde bestemmingsplannen te voorkomen, wordt aan de artikelen in de rechterkolom van bovenstaande tabel een bepaling toegevoegd die het aantal woningen beperkt tot het bestaande aantal woningen. Die aanvullende bepaling is opgenomen in de bestemmingsregels van dit paraplubestemmingsplan.

Uitbreiding van het aantal woningen is op grond van deze bepaling dan niet meer rechtstreeks mogelijk.

Om in voorkomend geval toch het aantal woningen te kunnen verhogen wordt een afwijkingsbevoegdheid toegevoegd. Met toepassing van deze afwijkingsbevoegdheid kan, na afweging van belangen, bij omgevingsvergunning een hoger aantal woningen worden toegestaan.

Op deze manier kan laagdrempelig invloed gehouden worden op de woningontwikkelingen.

Artikelen 3 t/m 5

In § 3.2 van het Besluit ruimtelijke ordening is een aantal standaardregels (overgangsrecht en anti-dubbeltelregel) benoemd die in een bestemmingsplan moeten worden opgenomen. Deze staan in de artikelen 3 en 4 van dit paraplubestemmingsplan. Artikel 5 bevat de slotregel.

Hoofdstuk 4 Economische uitvoerbaarheid

Een voorontwerp van dit bestemmingsplan heeft van 16 augustus t/m 12 september 2018 ter inzage gelegen. Tussen deze periode en de start van de officiële bestemmingsplanprocedure (terinzagelegging ontwerpbestemmingsplan) is een periode van 6 maanden aangehouden. Door deze lange tussenliggende periode is een voorzienbaarheid gecreëerd. Daardoor is er geen sprake meer van voor tegemoetkoming in aanmerking komende planschade als gevolg van dit bestemmingsplan. Het opstellen en naleven van dit paraplubestemmingsplan heeft verder geen financiële consequenties voor de gemeente Heusden. Daarmee is dit bestemmingsplan financieel uitvoerbaar.

Hoofdstuk 5 Resultaten van de procedure

Het voorontwerp van bestemmingsplan 'Parapluplan woningaantallen' heeft vanaf 16 augustus 2018 gedurende vier weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn in totaal zeven inspraakreacties ingediend. Uit het vooroverleg met instanties zijn twee reacties ontvangen. Voor (de beantwoording van) deze reacties wordt verwezen naar de Nota inspraak en overleg, die als bijlage bij de Toelichting is gevoegd.

Het ontwerp van het bestemmingsplan 'Parapluplan woningaantallen' lag vanaf 14 maart 2019 zes weken ter inzage. Gedurende deze termijn is in totaal één zienswijze ingediend. Voor (de beantwoording van) deze reactie wordt verwezen naar de Nota zienswijzen, die als bijlage bij de Toelichting is gevoegd.