direct naar inhoud van 4.2 Inrichtingsschets
Plan: Koesteeg, Nieuwkuijk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPkoesteegnwkuijk-OH01

4.2 Inrichtingsschets

De ruimtelijke structuur is nader uitgewerkt op de inrichtingsschets, zoals weergegeven op de kaart in bijlage 2. Onderscheiden zijn: ontsluiting en parkeren, bebouwing en functies, groen en water.

4.2.1 Ontsluiting en parkeren

4.2.1.1 Ontsluiting

De Koesteeg blijft direct aangesloten op de Nieuwkuijksestraat. De positie en maximale breedte van de aansluiting wordt bepaald door de ruimte tussen de bestaande bomen. Behoud van zo veel mogelijk en zo groot mogelijke bomen is leidend in de keuze voor de uiteindelijke positie van de rijbaan.

De te realiseren kavels worden direct ontsloten op de Koesteeg. Deze eindigt aan de zijde van de Meerdijk in een haak die de ontsluiting van de meest zuidelijk gelegen kavels mogelijk maakt. Tevens kan de verharding in deze haak gebruikt worden om te keren. De rijbaan van de Koesteeg wordt niet aangesloten op de hoger gelegen Meerdijk.

Voor doorgaand (recreatief) langzaamverkeer blijft het bestaande onverharde pad gehandhaafd tussen de houtwal en het water. Dit pad staat in verbinding met de Meerdijk.

Als gevolg van de beperkte ruimte tussen de bomenrij en de woningen over de ca. eerste 100 m van de Koesteeg (nabij de Nieuwkuijksestraat) is er voor gekozen om het bestaande profiel van 3,5 m te handhaven. Daarna verbreedt het profiel naar 5,0 m. De aansluiting van de Koesteeg op de Nieuwkuijksestraat wordt uitgevoerd als een vork met een inrit en een uitrit. (De vork is zo ontworpen dat een auto hier kan keren.) Hiermee wordt zowel een grote boom gespaard en een veilige ontsluiting gerealiseerd. Op onderstaande afbeelding is de ligging en het profiel van de Koesteeg weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPkoesteegnwkuijk-OH01_0020.jpg"

ligging en profiel Koesteeg

Bij het ontwerp van het profiel en de ligging van Koesteeg is rekening gehouden met de volgende aspecten:

  • 1. bestaande woningen;
  • 2. bestaande bomenrij;
  • 3. aansluiting op Nieuwkuijksestraat (verkeersveiligheid);
  • 4. breedte Koesteeg;
  • 5. aan te leggen nutsvoorzieningen.

Ad 1. De naar de Koesteeg gekeerde gevels van de woningen zijn dicht tegen de perceelsgrens gebouwd. De bestaande Koesteeg ligt op ongeveer 2 meter afstand van de perceelsgrens (en dus de woningen). In het ontwerp is er voor gekozen om het profiel van de bestaande Koesteeg te handhaven, zodat de weg in de nieuwe situatie niet dichterbij de woningen komt te liggen.

Ad 2. Het uitgangspunt van het ontwerp is om de bestaande bomenrij zoveel mogelijk te handhaven. Gedurende het ontwerpproces heeft voortdurend afstemming met een bomenspecialist plaatsgevonden. Tijdens de uitvoering zullen de werkzaamheden bij de bomen worden begeleid door een bomenspecialist.

Ad 3. De aansluiting van de Koesteeg op de Nieuwkuijksestraat bestaat uit een aparte in- en uitrit. De weg splitst in een vork om de (grote) boom op de hoek van de Koesteeg en de Nieuwkuijksestraat. Hierdoor kan de boom behouden blijven en ontstaat een veilige aansluiting, omdat in en uitrijdende auto's elkaar ongehinderd kunnen passeren op de Koesteeg zonder het verkeer op de Nieuwkuijksestraat te blokkeren.

Ad 4. De breedte van het profiel aan het begin van de Koesteeg wordt 3,5 m. Na de bocht, ter hoogte van de nieuwe woningen verbreedt de weg naar 5,0 m. Het kan af en toe voorkomen dat op het smalle deel voertuigen moeten wachten om elkaar te kunnen passeren. Er is bewust voor een wegprofiel van 3,5 m gekozen om de gevolgen voor de bomenrij te minimaliseren. Aangezien de Koesteeg een doodlopende weg met enkel bestemmingsverkeer is, zal het weinig voorkomen dat auto's even op elkaar moeten wachten.

Ad 5. De nutsstrook wordt onder de verharding aangelegd vanwege het beperkte ruimtegebruik. In principe is er ruimte tussen de bestaande verharding en de bestaande woningen langs de Koesteeg, maar om eventuele hinder richting de bewoners te minimaliseren is gekozen voor deze oplossing.

4.2.1.2 Parkeren
  • De gemeente hanteert een parkeernorm van 1,8 parkeerplaatsen per woning, waarvan minimaal 1 parkeerplaats op eigen terrein gerealiseerd moet worden. In totaal zijn er 20 parkeerplaatsen nodig. Per kavel worden 2 parkeerplaatsen gerealiseerd. Er worden negen parkeerplaatsen in de openbare ruimte gemaakt. Het totaal aantal parkeerplaatsen bedraagt dus 11 x 2 + 9 = 31. In de openbare ruimte zijn volgens de norm 11 x 0,8 = 9 parkeerplaatsen nodig. Hieraan wordt dus voldaan.
  • Het gebouwde deel van het parkeren vindt plaats in een vrijstaand bijgebouw of in de hoofdbouwmassa van de woning.
  • Er is voldoende ruimte op ieder kavel om een oprit te realiseren waar twee auto's naast elkaar geparkeerd kunnen worden.
  • De bewoners van de bestaande woningen aan het begin van de Koesteeg parkeren in de huidige situatie op de weg (Koesteeg) en/of tussen de bomen. Deze gronden hebben in het vigerend bestemmingsplan een agrarische bestemming. In het bestemmingsplan zijn hier geen parkeerplaatsen opgenomen. Als gevolg van de voorgenomen bestemmingsplanwijziging komen er juridisch/planologisch gezien dus geen parkeerplaatsen te vervallen. Aangezien de praktijk heeft aangetoond dat er behoefte is aan parkeergelegenheid, is er voor gekozen tussen de bomen enkele parkeerplaatsen te realiseren.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPkoesteegnwkuijk-OH01_0021.jpg"

principe parkeren op eigen terrein

4.2.2 Bebouwing

Het merendeel van de woningen in Nieuwkuijk is vrijstaand. Er komt echter ook een aanzienlijk aantal geschakelde woningen voor. Met name aan de randen van het dorp is de korrelgrootte van woningen en andere gebouwen divers. De invulling van de planlocatie voegt zich binnen de gebruikelijk range aan korrelgroottes en onderlinge positioneringen die in Nieuwkuijk beschikbaar is. Dit betekent dat er in de Koesteeg relatief veel vrijheid is.

  • In principe zijn de woningen vrijstaand.
  • Indien de kopers van twee aangrenzende kavels komen tot een schriftelijke overeenkomst, is het hen toegestaan te bouwen tot op de erfgrens. Indien beide eigenaren gebruikmaken van dat recht ontstaat er een geschakelde woning.
  • Ten behoeve van een optimaal gebruik van het beschikbare daglicht worden de woningen zoveel mogelijk op het zuiden georiĆ«nteerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0797.BPkoesteegnwkuijk-OH01_0022.jpg"

referentiebeeld zongericht bouwen

  • De rooilijn aan de zijde van de Koesteeg dient informeel te zijn; enige variatie is derhalve gewenst.

4.2.3 Groen en water

De bestaande houtwal is verreweg het belangrijkste groene inrichtingselement in het plangebied. Behoud ervan is van essentieel voor de ruimtelijke kwaliteit.

Tussen de bomen van de houtwal bevindt zich een losse onderbegroeiing. Ook deze onderbegroeiing wordt behouden om de overgang van dorp naar landschap te verzachten. Tevens dient de onderbegroeiing als scheiding tussen het doorgaande recreatieve langzaamverkeer richting de Meerdijk en de bebouwing van de Koesteeg.

De inrichting van de kavels is bij voorkeur ook zo groen mogelijk van karakter. Dit geldt met name voor alle op te richten erfafscheidingen.