Plan: | Meerendonk, deel 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002088-1401 |
Samen met de 76 woningen van woongebied Meerendonk, deel 1 zijn de ontsluitingswegen onderwerp van dit projectbesluit. De verkeersstructuur kent met name een oostwest-oriëntatie. Zowel langzaamverkeersroutes als een ontsluiting voor autoverkeer zijn op die manier in de opzet van de wijk opgenomen. Door de verbinding met de Gestelse Buurt te optimaliseren ontstaat een nieuw woongebied dat maximaal met de oude structuur is verweven.
Om te voorkomen dat veel autoverkeer door de Gestelse Buurt gaat rijden is gekozen het woongebied op drie plaatsen te ontsluiten:
Dit raster van lijnen vormt de basis voor de ruimtelijke en stedenbouwkundige structuur in het gebied van de Gestelse Buurt en haar uitbreiding. Om te voorkomen dat door de ontsluitingweg een fysieke scheiding en een ecologische barrière ontstaat, wordt de weg enigszins verhoogd aangelegd en voorzien van een lange brug. De brug maakt een vrije afwatering mogelijk tussen deelgebieden en, belangrijker, een ongestoorde en veilige trek van dieren (amfibieën en kleine zoogdieren) van de graslanden naar het broekbos en/of de plas. In het uiteindelijke ontwerp moet geleiding of sturing plaatsvinden door het aanbrengen van natte laagtes en beplanting in de richting van de brug.
De Gestelse Buurt en de uitbreiding ervan met 76 woningen conform dit projectbesluit worden ingericht als een verblijfsgebied (zie paragraaf 3.3.1): er geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur en op de kruisingen hebben bestuurders van rechts voorrang. Voor fietsers zijn in het woongebied dan ook geen bijzondere voorzieningen nodig: vanwege de lage snelheid van het gemotoriseerd verkeer kan fiets- en autoverkeer samen gebruik maken van de wegen in het woongebied. Wel wordt in het verlengde van de Hildebrandstraat en de Zuiderparkweg een fietsverbinding gerealiseerd naar de overige voorzieningen in Meerendonk om de continuïteit van deze route te garanderen.