Plan: | De Grote Beek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80164-0301 |
De wegen op het terrein van de Grote Beek zijn voor het publiek toegankelijk; formeel zijn ze echter eigendom van de Grote Beek. De wegen zijn dan ook in principe afsluitbaar.
Autoverkeer
In het kader van "Duurzaam veilig"heeft het gemeentebestuur de wegencategorisering vastgesteld en daarmee impliciet ook de verblijfsgebieden. De gebiedsontsluitingswegen zijn primair bedoeld voor de afwikkeling van het verkeer en moeten als zodanig daarop worden ingericht. Alle overige zijn onderdeel van het verblijfsgebied (ook wel erftoegangswegen of 30 km/uur-zones). De afwikkeling van het autoverkeer, uitvalroutes van hulpdiensten, openbaar vervoer routes en stedelijke fietsroutes leggen beperkingen op aan het inrichten tot verblijfsgebied.
Rondom de Grote Beek liggen de volgende gebiedsontsluitingswegen: de Anthony Fokkerweg, Boschdijk en Vredeoord. Het terrein van de Grote Beek zelf is verblijfsgebied. De rijsnelheid op het terrein is 30 km/uur. Bij snelheidsremmende voorzieningen wordt rekening gehouden met toegankelijkheid voor hulpdiensten.
Openbaar vervoer
De Grote Beek is via de Boschdijk per openbaar vervoer bereikbaar. De bushalte is op loopafstand van de hoofdentree van de Grote Beek gesitueerd.
Fietsverkeer
De gemeente Eindhoven wil het gebruik van de fiets stimuleren. Hiertoe heeft zij een fietsroutenetwerk vastgesteld. Dit bestaat uit primaire, secundaire en recreatieve fietsroutes. Op een primaire fietsroute moet een fietser in principe non-stop en comfortabel kunnen fietsen. Hiervoor gelden hoge kwaliteitseisen zoals brede, vrijliggende fietspaden in asfalt en voorrang op het kruisende verkeer. De Boschdijk en Anthony Fokkerweg zijn primaire fietsroutes.
De secundaire fietsroutes in Eindhoven hebben geen specifieke inrichtingseisen. Toch is het mogelijk om ook hier speciale fietsvoorzieningen aan te brengen voor het stimuleren van het fietsgebruik. Routes kunnen wijzigen mits dit eveneens bijdraagt aan het stimuleren van het fietsgebruik; er moet dan een aantoonbare verbetering voor de fiets zijn. De dr. Poletlaan en Waterkantstraat (op het terrein van de Grote Beek) vormen een secundaire fietsroute. Het recreatieve fietsverkeer wordt over deze route via het knooppuntensysteem geleid. Dit bevordert het contact met de stad en de levendigheid op het terrein.
Parkeren wordt in het gebied zelf (op eigen terrein) opgelost.