Plan: | Bedrijvenpark Esp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80158-0301 |
Bij de ontwikkeling van het bedrijvenpark is de ontsluiting van het gebied voor het autoverkeer gesitueerd in het verlengde van de aansluiting van de Anconalaan op de Eindhovenseweg.
Ter hoogte van de westelijke parallelweg van de Eindhovenseweg is vanaf Esp in zuidelijke richting een tweerichtingsfietspad aangelegd dat aansluit op het tweerichtingsfietspad van de Tempellaan.
Bovendien is een tweerichtingsfietspad gedacht in het noorden van het gebied ter hoogte van de weg Esp. Tussen dit fietspad en het pad langs de Tempellaan is een verbinding voor fietsverkeer tot stand gebracht.
De gemeente Eindhoven heeft parkeerbeleid vastgesteld. De vigerende parkeernormen zijn in 2008 vastgesteld. De huidige economische situatie vraagt echter om meer flexibiliteit. De nota parkeernormen en de beleidsregels toepassing parkeernormen gemeente Eindhoven geven invulling aan de wens om meer ontwikkelingen mogelijk te maken. Iedere ruimtelijke functie (wonen, werken, winkelen) trekt een bepaalde hoeveelheid autoverkeer en genereert daarmee ook een bepaalde parkeerbehoefte. Een parkeernorm is een getal dat aangeeft hoeveel parkeerplaatsen voor een dergelijke functie nodig zijn per eenheid of oppervlakte. De parkeernormen die in de nota worden voorgesteld bieden houvast bij het bepalen van de benodigde parkeerruimte (de parkeereis) bij woningen, kantoren, winkels, etc. Het aantal aan te leggen plaatsen is afhankelijk van de grootte van de voorziening en de parkeernorm die bij die ontwikkeling hoort. Parkeernormen zijn aan de orde bij nieuw- en verbouw van vastgoed. Wanneer een omgevingsvergunning wordt aangevraagd toetst de gemeente of aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Die voorwaarden behelzen onder andere dat in voldoende mate voorzien wordt in parkeercapaciteit ten behoeve van het bouwplan.
In de regels van dit bestemmingsplan is in Bijlage 2 Parkeernormen de geldende parkeernormen opgenomen.
In de parkeerbehoefte voor werknemers dient volledig op eigen terrein te worden voorzien. Ook voor bezoekersparkeren dient ruimte gereserveerd te worden op eigen terrein. Mogelijk dat bij gebleken noodzaak nog een centrale parkeerplaats voor bezoekers zal worden gecreƫerd. In ieder geval moet worden voorkomen dat de openbare weg als parkeerplaats gaat fungeren. Wanneer dat noodzakelijk blijkt zal dat afgedwongen kunnen worden met een parkeerverbod. Hiervoor dient een apart verkeersbesluit voor genomen worden.