direct naar inhoud van 4.4 Regionaal beleid
Plan: VI Buitengebied (Internationale school)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80085-0501

4.4 Regionaal beleid

Ruimtelijk Programma Brainport Regio Eindhoven (2009)

Het Ruimtelijk Programma Brainport beschrijft de basics, oftewel de ruimtelijke randvoorwaarden voor een succesvolle ontwikkeling van Brainport. Het RPB wordt door de regio gebruikt als vertrekpunt in het overleg met diverse bestuurlijke en niet bestuurlijke partners. Het vormt tevens de basis voor regionale ondersteuning van kansrijke ruimtelijke initiatieven

De hoofdlijn van de ruimtelijke strategie:

  • 1. Overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen werken nauw samen in de Tripple Helix;
  • 2. De markt bepaalt in hoge mate de kennisconcentraties (campussen). De overheid faciliteert;
  • 3. De campussen voegen ruimtelijke kwaliteit en beleving toe aan het openbaar gebied;
  • 4. De kennisclusters, top-onderwijsinstellingen (TU/e, Design Academy en International School) en top-bedrijven bevinden zich op korte afstand van elkaar in het stedelijk gebied, ontsloten door een ruit van snelwegen en een systeem van hoogwaardig openbaar vervoer wat aansluit op het centrum van de stad en op de luchthaven;
  • 5. Het landschap wordt ingezet als groen raamwerk voor verstedelijking. Het Middengebied wordt ontwikkeld tot een uniek landschapspark;
  • 6. Stadscentra worden hoogstedelijker;
  • 7. De regio zet in op (innovatieve) top woon- en werkmilieus en openbare belevingsclustering;
  • 8. Het historisch erfgoed wordt ingezet als nieuw woon- werk of recreatiemilieu.

Hieronder is uitsnede opgenomen van de kaart behorende bij het Ruimtelijk Programma Regio Eindhoven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80085-0501_0012.jpg"

Figuur. Uitsneden 'Ruimtelijke Programma Regio Eindhoven'.

Op de afbeelding is te zien dat de projectlocatie is aangeduid als 'Transformatie' binnen de 'Groene hoofdstructuur'. Hierbij gaat het specifiek om de transformatie van historisch militair erfgoed waarmee de identiteit van de regio kan worden versterkt (p. 45).

De investeringen die nodig zijn om de strategie te vertalen in concrete maatregelen zijn grotendeels ondergebracht in Rijksprogramma’s als Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT) en het Nota Ruimte project 'Brainport Avenue'. Deze programma’s combineren de aanleg van infrastructuur met de ontwikkeling van groen en woon- en werkgebieden. Het is aan de regio om dat verder uit te werken in de regionale integrale gebiedsontwikkelingen: Brainport Avenue; het Middengebied; de Noordoostcorridor; de Grenscorridor, het Nieuwe Woud en in bredere zin de Plattelandsontwikkeling. Bij de invulling van de integrale gebiedsontwikkelingen is rekening te houden met het toepassen van thema’s die kleur en imago geven en onze regio onderscheiden van andere regio’s: Connected Campus; Historisch erfgoed; Landschapsparken; Ruimtelijke pilots en Centrumlocaties. Het SRE heeft per thema een projectleider benoemd.

Conclusie

De locatie en realisatie van de Internationale School in de buurt van topbedrijven, ontsloten door een ruit van snelwegen past goed binnen de visie voor Brainport.