Plan: | Bedrijventerrein GDC-Noord 2009 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80040-0303 |
Het GDC-Noord wordt begrensd door het spoor, de snelwegen en de Mispelhoefstraat. Langs de Mispelhoefstraat liggen al een aantal bedrijven. Vanuit de Mispelhoefstraat is er een nieuwe wegenstructuur (zie figuur 2.3) aangelegd om het GDC-Noord te ontsluiten. Deze structuur sluit aan op het GDC Zuid, welke een verbinding heeft met de snelweg (via de Anthony Fokkerweg).
De wegen op het GDC-Noord hebben verschillende profielen (zie figuur 2.4). De twee hoofdontsluitingswegen; de Achtseweg Noord en de Schakel hebben een profiel van ca. 23 meter en zijn van twee rijbanen, een sloot, een berm en een fietspad voorzien. De verkavelingswegen hebben een profiel van ca. 10 meter en bestaan uit twee rijbanen met een berm ernaast. De inrichting van de openbare ruimte met groen is voor alle wegen hetzelfde en maakt geen onderscheid tussen de twee profielen. Op diverse plaatsen binnen het GDC-Noord zijn nog rudimenten van de oude groenstructuur aanwezig. Deze bestaande elementen zijn zoveel mogelijk in de nieuwe plannen voor de inrichting van de openbare ruimte ingepast.
In GDC-Noord zijn vrij liggende fietspaden opgenomen langs de infrastructuur. Het fietspad zal worden aangesloten op de bestaande route richting Best en maakt zodoende onderdeel uit van nationale fietsroutes. Er is voor gekozen om de fietspaden niet in de groenstrook te leggen vanwege de sociale veiligheid en de gewenste bereikbaarheid van bedrijven.
Parkeren gebeurt uitsluitend op de eigen (uitgegeven) kavels en niet in de openbare ruimte. Daarbij gelden de gemeentelijke parkeernormen.
Figuur 2.3 Verkeersstructuur GDC-Noord
Figuur 2.4 Profielen hoofdontsluitingsweg (links) en verkavelingsweg (rechts)
De hoofdontsluitingsweg van het GDC-Noord kan in de toekomst onderdeel uitmaken van de Pendelweg tussen Eindhoven en Best. De hoofdontsluitingsweg wordt in dat geval onder het viaduct van de A2/A58 doorgetrokken naar de gemeente Best. Tevens heeft de gemeente Eindhoven een verzoek ingediend bij de minister van Verkeer en Waterstaat om een extra ontsluiting op de A2 te krijgen ter hoogte van het GDC-Noord, teneinde GDC-Noord en de gebieden ten westen van de A2 in de toekomst beter te kunnen ontsluiten. De aansluiting Mispelhoefstraat-Oirschotsedijk wordt tijdelijk open gesteld tot het moment van openstelling van een extra ontsluiting op de A2. Dit om verdere belasting van de bestaande ontsluitingswegen te voorkomen en meer dan één ontsluiting op de Anthony Fokkerweg mogelijk te maken. De ambitie van de gemeente is om de Oirschotsedijk op lange termijn meer als recreatieve route in te zetten.
De bestaande verkeersdruk ter plaatse van de huidige ontsluiting van GDC op de A2, de doorontwikkeling van GDC-Noord, alsmede toekomstige ontwikkelingen aan de overzijde van de A2 hebben aanleiding gegeven voor de gemeente Eindhoven om een verzoek te richten aan de Minister van Verkeer en Waterstaat voor een tweede ontsluiting op de A2. Ter hoogte van GDC-Noord is een zoeklocatie voor deze tweede ontsluiting op de A2 in zicht. Momenteel bevindt dit project zich nog in de onderzoeksfase. Besluitvorming is nog niet aan de orde. Om die reden is geen verdere invulling gegeven aan een tweede ontsluiting in dit plan.