Plan: | I Buitengebied (Eikenburg) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80008-0501 |
Het aantal verkeersbewegingen dat door de uitbreidingsmogelijkheden worden gegenereerd zijn beperkt. De gebruiksmogelijkheden wijzigingen niet ten opzichte van de bestaande situatie. Een aanzienlijke toename van het aantal gebruikers wordt niet verwacht en past ook niet binnen het beleid van de Congregatie der Broeders van Liefde.
Parkeren
Op 26 juni 2008 heeft de gemeenteraad van Eindhoven de parkeernormen voor Eindhoven vastgesteld. Basis is dat de parkeernomen zoals die in de bijlage "Parkeernormen" zijn opgenomen bij bestemmingsplannen als bijlage worden opgenomen . De gehanteerde systematiek komt overeen met de landelijk gebruikte systematiek (publicatie 182 van het CROW, parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering, 3e gewijzigde druk september 2008).
Verder wordt in een systematiek beschreven hoe om te gaan met deze normen. Alle gebieden in de stad Eindhoven zijn ingedeeld in 'centrum', schilwijken of restgebieden. Het landgoed ligt in de gebieden Gennep en Roosten en deze gebieden zijn zogenaamde restgebieden.
Voor de locatie is een parkeeronderzoek verricht om te bepalen of er voldoende parkeergelegenheid nu en in de toekomst is.
Uit het parkeeronderzoek blijkt dat er in totaal 274 parkeerplaatsen aanwezig zijn op het landgoed. In de ochtenduren zijn er tot 160 parkeerplaatsen bezet. Minimaal zijn er altijd nog 120 parkeerplaatsen beschikbaar. Om ongewenst zoekgedrag te voorkomen moet eigenlijk
10% van de parkeerplaatsen onbezet blijven. Dat in ogenschouw genomen, is er in de huidige situatie een overschot van een kleine 100 parkeerplaatsen beschikbaar voor nieuwe ontwikkelingen.
Ontwikkelingen
Het nieuwe bestemmingsplan biedt de mogelijkheid om binnen de bestaande gebouwen 1500 m2functieverandering naar kantoorruimte te realiseren. Uitgaande van de gemeentelijke parkeernorm voor kantoren zijn er tussen 1,8 en 3,0 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo nodig. Dit resulteert in een behoefte van 27 tot 45 parkeerplaatsen. Zoals in het vorige hoofdstuk is aangegeven zijn er tenminste 100 parkeerplaatsen beschikbaar. Een vervanging van de 1500 m2 functie naar kantoor kan dus zonder problemen worden opgevangen in de bestaande parkeercapaciteit. De beschikbare parkeerruimte ligt voornamelijk rond het sportcomplex (parkeerplaatsen P8 en P9).
Het onderwijs verandert van een ROC (leerlingen van 16 tot 20 jaar) naar een HBO (studenten van 18 tot 24 jaar). De HBO-opleiding telt maximaal 500 studenten, verdeeld in 3 groepen (ochtend, middag en avond). Tegelijkertijd zijn aanwezig maximaal 200 studenten in 10 lokalen. Een deel van de studenten (ca. 50) is intern gehuisvest.
Het autobezit van HBO-studenten zal wat hoger liggen dan bij de ROC.
Het ROC parkeert thans op P8: ca. 60 plaatsen. Deze komen vrij voor het HBO, zodat aangevuld met de nog aanwezige restcapaciteit van ca. 60 plaatsen (100 verminderd met behoefte van 1500 m2 kantoor) er voor het HBO een capaciteit beschikbaar is van ca.120 plaatsen (12 plaatsen per lokaal, terwijl de norm maximaal 7 plaatsen per lokaal is).
Een en ander leidt tot de conclusie dat de parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkelingen goed is op te vangen binnen de bestaande capaciteit.
Autoverkeer
Het autoverkeer wordt alleen ontsloten via de Eikenburglaan. De wegen in het plangebied hebben een dusdanig ruim profiel dat twee auto's elkaar makkelijk kunnen passeren. Aan wegen, profilering hoeven geen en worden geen wijzigingen aangebracht te worden. De maximum toegestane snelheid bedraagt 30 km/uur op het terrein.
Fietsverkeer
Door de heldere structuur, de rechte en statige lanen is het uitnodigend om al fietsend over het terrein te verplaatsen. Nieuwe fietsverbindingen worden niet gerealiseerd. Via de Heihoeflaan (intern, geen gemeentelijke naam) en de Roostenlaan is er een extra verbinding met bovenliggende wegennet.
Overig
Openbaar vervoersverbindingen zijn er op de Aalsterweg (buslijnen 7, 171, 172 en 173, in totaal 8x per uur), ter hoogte van de Eikenburglaan (entree van het terrein) en tegenover Motel Van der Valk (op circa 300 meter afstand van de entree van het hoofdgebouw).